آموزش کار با چرخ خیاطی برای افراد مبتدی در خیاطی یکی از قدم‌های اسای در یادگیری خیاطی است. همچنین در مطالب پیش‌تر راجع به نحوه سرویس  و روغنکاری چرخ خیاطی صحبت کردیم. چرخ خیاطی ها در تنوع بسیار گسترده‌ای وجود دارند اما نحوه کار کردن پایه‌ای با چرخ خیاطی تقریبا برای تمام چرخ ها به یک شکل است. به محض آن‌که اصول ابتدایی کار کردن با چرخ خیاطی را بدانید حتما به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی مراجعه می‌کنید تا از تمام قابلیت های ممکن چرخ خیاطی خود استفاده کنید. اگر به تازگی شروع به یادگیری خیاطی کرده‌اید بهتر است در ابتدا نحوه کار با چرخ خیاطی را یاد بگیرید.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

۱-دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

دفترچه راهنمای چرخ خیاطی
خواندن دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

اگر اولین دارنده چرخ خیاطی خود نباشید احنمالا دفترچه راهنمای آن را نیز ندارید. ایده‌ی بسیار خوبی است اگر دفترچه راهنمای چرخ خیاطی خود را پیدا و تهیه کنید. دفترچه راهنما فقط نحوه کار با چرخ خیاطی را به شما یاد نمی‌دهد، بلکه به شما نحوه نگهداری از چرخ خیاطی و نکات و ترفندهایی که ممکن است در جای دیگری نتوانید یاد بگیرید را یاد می‌دهد. خوشبختانه بسیاری از چرخ خیاطی‌های جدید دارای دفترچه راهنما به صورت آنلاین هستند. پیدا کردن دفترچه راهنما برای چرخ خیاطی‌های قدیمی کمی دشوار است. اما شاید بتوانید دفترچه آن‌ها را در سایت‌های فروش مانند ebay  و یا ۲۰بافت پیدا کنید.

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

۲-بخش های یک چرخ خیاطی

بخش‌های چرخ خیاطی
یادگیری بخش‌های چرخ خیاطی

در ابتدای کار اگر بخش‌های مختلف چرخ خیاطی را نشناسید این طور به نظر می‌رسد که دفترچه راهنمای چرخ خیاطی به زبان دیگری نوشته شده باشد. چرخ خیاطی‌های قدیمی و چرخ خیاطی‌های جدید هر دو دارای بخش‌های پایه‌ای یکسان است-تنها تفاوت در این است که در چرخ خیاطی‌های جدید بیشتر بخش‌ها در داخل بدنه آن است. تصویر بخش‌ های چرخ خیاطی خانگی که در اینترنت پیدا می‌کنید ممکن است برای چرخ خیاطی‌های  های قدیمی‌تری باشد. اما به هر حال بخش های اصلی چرخ های خیاطی، چه قدیمی باشد و چه جدید با هم یکسان هستند. بنابراین سعی کنید بخش های اصلی چرخ خیاطی را به خاطر بسپارید، چراکه این کار مطمئنا در کشف الگوها و کارایی‌های چرخ خیاطی و عیب یابی چرخ خیاطی به شما کمک بسیاری می‌کند.

۳-کنترل سرعت چرخ خیاطی

پدال کنترل سرعت چرخ خیاطی
آشنایی کار با پدال کنترل سرعت چرخ خیاطی

در کار با چرخ خیاطی پدال پایی چرخ خیاطی در واقع با پدال گاز یک ماشین برابری می‌کتد. هر چه بیشتر پدال را به پایین فشار دهید چرخ خیاطی با سرعت بیشتری شروع به دوخت می‌کند. بیشتر چرخ خیاطی‌ها می‌توانند خیلی سریع دوخت انجام دهند. اگر می خواهید احساس بهتری در هنگام خیاطی داشته باشید، پدال پایی چرخ خیاطی را پا برهنه امتحان کنید.

برای شروع پاشنه‌ی پای خود را روی زمین نگه دارید و جلوی پای خود را روی پدال قرار دهید. اگر کنترل سرعت برایتان سخت است و سرعت چرخ خیاطی زیاد از حد سریع می‌شود می‌توانید فقط با نوک انگشت شست پای خود پدال را فشار دهید. همچنین می‌توانید تنظیم سرعت را روی چرخ زمانی که نخ کشی آن انجام نشده باشد امتحان کنید تا به کنترل آن مسلط شوید. زمانی که توانستید کنترل سرعت پدال چرخ خیاطی را یاد بگیرید می‌توانید نخ کشی آن را انجام داده و سپس دوباره کمی بیشتر تمرین کنید.

خواندن
آموزش روغن کاری چرخ خیاطی

۴-سوزن‌های چرخ خیاطی را بشناسید

سوزن ها
آشنایی با سوزن ها

هنگام کار با چرخ خیاطی پارچه‌های متفاوت نیاز به سوزن چرخ خیاطی متفاوتی نیز دارند. رایج ترین مشکلی که باعث تعویض سوزن می‌شود پرش در دوخت چرخ خیاطی است. نوع و وزن پارچه همگی در انتخاب سوزن مناسب چرخ خیاطی برای نوع پارچه‌ای که روی آن خیاطی می‌کنید تاثیر گذارند. همچنین برخی از سوزن‌های مخصوص برای موقعیت‌های خاص نیز وجود دارند. راجع به قابلیت‌های تمام سوزن‌های چرخ خیاطی یاد بگیرید تا نیاز به حل مشکلات ساده را به راحتی از بین ببرید.

۵-از یک ابزار راهنما استفاده کنید

ابزار و وسایل راهنما
ابزار و وسایل راهنما

در کار با چرخ خیاطی توجه به سوزن برای دوخت مستقیم باعث ایجاد دوختی مواج و غیر مستقیم می‌شود. بهترین تمرین برای بدست آوردن دوخت مستقیم،  استفاده از یک ابزار راهنما و مشاهده مسیر دوخت پارچه با استفاده از راهنما در حالی که دوخت انجام می‌دهید است تا درزی مستقیم و منظم داشته باشید. رهنما می‌تواند روی پایه چرخ خیاطی و یا روی صفحه دوخت آن باشد.

ممکن است بخواهید برای رسیدن به نتیجه دلخواه تغییر موقعیت سوزن را امتحان کنید. فراموش نکنید شما کاربر این چرخ خیاطی هستید و شما شما تعیین می‌کنید تا چگونه و در چه مسیری دوخت کند.

خواندن
۲۵ نکته که پیش از خرید چرخ خیاطی ارزان باید بدانید!

۶-با صفحه هدایت کننده چرخ خیاطی آشنایی پیدا کنید

صفحه هدایت کننده چرخ خیاطی
آشنایی با نحوه کار صفحه هدایت کننده چرخ خیاطی

برای کار با چرخ خیاطی بهتر است طرز کار صفحه هدایت کننده چرخ را بدانید. صفحه هدایت کننده چرخ خیاطی مسئولیت  قرار دادن پارچه در زیر سوزن و هدایت پارچه به سمت چرخ خیاطی را دارد. پایه هدایت کننده چرخ خیاطی با پیوستگی با پایه فشار چرخ خیاطی در به جلو هدایت کردن پارچه در حالی که دوخت انجام می‌شود نقش دارد. وظیفه شما به سادگی هدات پارچه در بین پایه فشار و صفحه هدیت کننده است.

وقتی پارچه را با فشار جلو دهید و یا آن را بکشید باعث کج شدن سوزن و ایجاد انواع مختلف مشکلات در چرخ خیاطی می‌شوید. اجازه دهید چرخ خیاطی دوخت خود را انجام دهد و فقط به راحتی مسیر دوخت را کنترل کنید.

خواندن
۲۵ نکته که پیش از خرید چرخ خیاطی ارزان باید بدانید!

۷-نخ کشی چرخ خیاطی

یادگیری نخ کشی
یادگیری نخ کشی

برای کار با چرخ خیاطی و سایر تنظیمات دفترچه راهنمای چرخ خیاطی شما بهترین مکان برای یادگیری نخ کشی چرخ خیاطی است. اما اگر می‌خواهید خیاطی را شروع کنید و دفترچه راهنما در دسترس ندارید، یادگیری اصول ساده نخ کشی می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند.

همیشه در هنگام شروع نخ کشی چرخ خیاطی پایهه فشار را در بالا نگه دارید. وقتی پایه فشار در بالا قرار دارد، تنش و فشار چرخ خیاطی آزاد می‌شود و به نخ اجازه می‌دهد تا به راحتی در جای خود قرار گیرد. در هنگام کار با چرخ خیاطی می‌توانید تفاوت را با کمی کشیدن نخ وقتی پایه فشار بالا و وقتی پایین است احساس کنید- اگر به خوبی نخ کشی شده باشد نخ به آرامی کشیده می‌شود.

۸-کیفیت نخ

کیفیت نخ مورد استفاده
کیفیت نخ مورد استفاده

خرید یک قرقره نخ با قیمت خیلی پایین ممکن است صرفه جویی در هزینه‌ها به حساب آید. اما به محض این‌که به دلیل پایین بودن کیفیت نخ با مشکلات مختلف روبه‌رو شدید به اهمیت این موضوع پی می‌برید. نخ هم تاریخ انقضا دارد پس اگر با قرقره نخ قدیمی مادربزرگ خود دوخت انجام می‌دهید و با مشکل روبه‌رو شدید، نخ را تعویض کنید و تفاوت زیاد را احساس کنید.

۹-آشنایی با مراحل دوخت

در اولین مرحله دوخت باید پایه چرخ را بلند کنید و پارچه را، از جاییکه می خواهید دوخت را آغاز کنید، زیر پایه قرار دهید. چرخ های خیاطی معمولا یک لبه راهنما دارند که به شما نشان می دهد پارچه را از کجا باید زیر پایه قرار دهید.

مرحله دوم، مرحله کنترل سرعت حرکت پارچه است. همانطور که با پای خود از روی پدال، سرعت دوخت را کنترل می کنید، باید بتوانید با استفاده از دست هایتان سرعت حرکت پارچه روی کار پیشبر را نیز کنترل نمایید. شما می توانید برای دوخت های بیشتر و نزدیک تر، پارچه را کندتر از زیر سوزن رد کنید، یا برای سرعت گرفتن کار، پارچه را به سرعت از زیر سوزن عبور دهید. اما باید یاد بگیرید که سرعت حرکت پارچه را با سرعت دوخت (که با پدال کنترل می کنید) هماهنگ نمایید.

علاوه بر این، راست نگه داشتن پارچه زیر پایه باعث بالا رفتن  کیفیت و دقت بیشتر دوخت شما می شود.

نکته سوم این است که پیش از نخ کردن سوزن چرخ خیاطی، ابتدا با سوزن خالی امتحان کنید و ببینید که آیا سوزن به صورت کامل از پارچه شما رد می شود یا نه. پس از آن سوزن چرخ خیاطی را نخ کنید.

و نکته مهم آخر دوخت این است که بعد از انجام دوخت روی محل مورد نظر، در انتها پارچه را زیر دوخت کمی عقب و جلو ببرید تا سر و ته دوختتان را محکم کنید. این کار احتمال نخ کش یا شکافته شدن کوک های شما را به شدت پایین می آورد.

خواندن
بهترین اموزشگاه طراحی لباس، ۱۰آموزشگاه طراحی لباس برتر کشور✅

سخن پایانی

آموزش کار با چرخ خیاطی نیاز به کسب تجربه و زمان دارد. هر چه بیشتر راجه به چرخ خیاطی خود یاد بگیرید راحت تر مشکلات آن‌را پیدا و حل می کنید. و اگر چرخ خیاطی روان و مناسب کار کرند قابلیت دوخت هر پروژه را دارد. در این مقاله به آموزش کار با چرخ خیاطی پرداختیم. اگر تازه کار خیاطی را آغاز کرده‌اید و مبتدی هستید حتما اصول ابتدایی کار با آن را یاد بگیرید. همچنین در مقالات دیگر سایت راجع به روغنکاری و تمیز کردن چرخ خیاطی نیز صحبت کرده‌ایم. برای خرید و مشاوره رایگان خرید چرخ خیاطی با فروشگاه ۲۰ بافت در تماس باشید.