آموزش تمیز کردن چرخ خیاطی یکی از کاربردی نرین آموزش‌هایی است که هر خیاط و یا هر کاربر چرخ خیاطی به آن نیاز دارد. چرخ خیاطی نیز همان‌طور که به سرویس کردن و مراقبت نیاز دارد باید هر چند وقت از گرد و غبار و…. پاک شود تا به درستی کار کند. خیلی از اوقات بسیاری از مشکلات چرخ خیاطی به دلیل گیر کردن نخ و یا گرد و غبار درون قسمت‌های داخلی آن شکل می‌گیرد. با تمیز کردن چرخ خیاطی به کارکرد درست آن کمک می‌کنید. به خصوص اگر هرروز به خیاطی می‌پردازید باید نحوه پاک کرددن آن را نیز بدانید تا با مشکل مواجه نشوید. در این مقاله با چند مرحله ساده با هم یاد می‌گیریم تا چرخ خیاطی خود را تمیز کنیم با ما در بیست بافت همراه باشید.

آموزش تمیز کردن چرخ خیاطی

اگر تا به حال با نحوه تمیز کردن چرخ خیاطی خود آشنا نبودید اصلا اشکالی ندارد. در این آموزش می‌توانید به راحتی و مرحله به مرحله تمیز کردن چرخ خیاطی خود را یاد بگیرید. شاید هر روز از  انواع چرخ خیاطی خانگی خود استفاده می‌کنید و یا هر از گاهی با آن لباس می‌دوزید. فرقی نمی‌کند در هر صورت باید به تمیز کردن مداوم آن اهمیت دهید تا با مشکلات ناشی از گیر کردن نخ و گرد و خاک در آن مواجه نشوید.

به طور میانگین بعد از هرروز کامل کار کردن با چرخ خیاطی نیاز دارید تا آن را تمیز کنید. با این کار می‌توانید از سالم ماندن چرخ خود اطمینان حاصل کنید. تمیز کردن چرخ خیاطی نیز مانند سرویس کردن آن باید به طور مستمر انجام شود تا دوام خوبی برای این وسیله به ارمغان آورد. همچنین با این کار به سلامت چرخ خیاطی خود در طی زمان می‌افزایید. در ادامه به مراحل تمیز کردن چرخ خیاطی میپردازیم.

خواندن
راهنمای آسان برای نخ کردن سوزن

ابزار و وسایل تمیز کرذن چرخ خیاطی:

ابزار و وسایل تمیز کردن چرخ خیاطی
ابزار و وسایل تمیز کردن چرخ خیاطی

یک عدد موچین

روغن چرخ خیاطی

پارچه تمیز

صابون

برس پاک کننده

اسپری هوا

خواندن
لیست قیمت آنلاین چرخ خیاطی خانگی

مراحل تمیز کردن چرخ خیاطی

مراحل تمیز کردن چرخ خیاطی
مراحل تمیز کردن چرخ خیاطی

مرحله اول در تمیز کردن چرخ خیاطی

در مرحله اول تمیز کردن چرخ خیاطی باید چرخ خیاطی کاملا خاموش شود و باید آن را از برق به طور کامل جدا کنید. سپس قسمت‌های جانبی مانند بوبین، ماسوره و قرقره را از آن جدا کنید. این کار به آزاد بودن کامل چرخ خیاطی برای تمیز کاری کمک می‌کند.

مرحله دوم

در مرحله دوم باید به تمیز کاری چرخ بپردازید. یک دستمال مرطوب بردارید و تمامی خاک و کثیفی‌های موجود در چرخ خیاطی را با آن تمیز کنید. برای لکه‌های عمیق‌تر می‌توانید از ممواد شوینده ملایم روی دستمال استفاده کنید. فراموش نکنید تا چرخ را خیس نکنید و فقط جاهای لازم را با دستمال مرطوب تمیز کنید و سپس با دستمال خشک دیگری کاملا خشک کنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم به تمیز کردن درزها و قسمت‌های کوچک و عمیق‌تر بپردازید. برای این‌کار می‌توانید از اسپری هوا و برس کمک بگیرید. با دقت و به آرامی تمامی درزها را از آلودگی پاک کنید و قسمتی را جا نگذارید. این کار به تمیز شدن نقاطی که با چشم دیده نمی‌شود کمک بسزایی می‌کند.

خواندن
هفت فاکتور مهم پیش از خرید چرخ خیاطی استوک

مرحله چهارم

در ادامه و مرحله چهار صفحه چرخ خیاطی را باز کنید. اگر صفحه آن کشویی است آن را تا جای ممکن بگشایید. و اگر صفحه چرخ خیاطی شما دارای پیچ است باید آن‌ها را باز کنید تا به بوبین و ماسوره دسترسی پیدا کنید. به آرامی صفحه چرخ خیاطی را جدا کنید.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم به وسیله برس تمیز کننده نرم و اسپری هوا تمامی قسمت‌های ماسوره و زیر چرخ خیاطی را با دقت تمیز کنید. مطمئن شوید که هیچ قسمتی را جا نگذارید. همچنین اگر تجمع گرد و غبار مشاهده کردید آن را تمیز کنید و نخ‌های اضافی را نیز بردارید. همچنین می‌توانید پرز و آلودگی‌هایی که گیر کرده‌اند را با استفاده از یک موچین جدا کنید تا باعث اختلال در عملکرد چرخ خیاطی نشوند.

مرحله ششم

در مرحله ششم باید با توجه به دفترچه چرخ خیاطی خود مکان‌هایی که نیاز به روغن‌کاری دارند را پیدا کنید و در هر کدام چند قطره روغن بریزید. روغن‌کاری بسیار ضروری است و در عملکرد چرخ خیاطی شما تاثیر مستقیم دارد و باعث بهبود آن می‌شوید. سعی کنید در روغن کاری زیاده روی نکنید و فقط دو یا سه قطره روغن در قسمت‌های مشخص بریزید.

مرحله آخر در تمیز کردن چرخ خیاطی

در آخر مراحل تمیز کردن چرخ خیاطی شما به پایان رسیده بنابراین قسمت‌های جدا شده چرخ خیاطی را سرهم بندی کرده و به هم متصل کنید. چرخ خیاطی شما آماده استفاده است. برای بررسی کارکرد مناسب آن می‌توانید عملکرد آن را روی یک تکه پارچه اضافه امتحان کنید. تا هم روغن‌های اضافی آن گرفته شود و هم عملکرد چرخ خیاطی بررسی شود.

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش تمیز کردن چرخ خیاطی پرداختیم. تمیز کردن تمامی چرخ‌ها به طور مستمر برای هر کابر چرخ خیاطی بسیار مهم و ضروری است. با تمیز کردن مداوم چرخ خود می‌توانید به دوام و عملکرد بتر آن اطمینان ببخشید. حتی اگر همیشه از چرخ خیاطی خود استفاده نمی‌کنید باز هم باید آن را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا همیشه سالم بماند. برخی از مشکلات چرخ خیاطی‌ها تنها به دلیل گرد و خاک و یا نخ‌های اضافی موجود در آن رخ می‌دهد. همچنین روغن کاری به موقع چرخ خیاطی نیز به کارکرد روان و بهتر آن کمک می‌کند. امیدواریم این آموزش به شما در تمیز کردن چرخ خیاطی خود کمک کرده باشد.