دوخت لباس شب
دوخت لباس شب و عروس

یکی از جذاب ترین رشته های مدرن این سال ها رشته طراحی لباس است که با توجه به بازار کارش جذابیت زیادی بین دانشجو ها ایجاده کرده است، اما سوال پیش می آید که بازار کار رشته طراحی لباس واقعا خوبه؟

رشته طراحی لباس

در دوران قدیم هر کشور و مذهب و مردم پوشش خاص خودشون و دارند. چندسالی است که تقریبا این پوشش ها منسوخ شده ولی خب الان با کمک طراحان باز این آداب و رسوم دوباره باز می‌گردد. یک طراح لباس در طول دوران تحصیل خود با انواع طرح لباس برای افراد مختلف، محیط های مختلف آشنا می شوند.

شرایط ورود به رشته طراحی لباس چیست؟

برای ورود به هر رشته ای اول باید علاقه داشته باشید، اما خب درکنار علاقه استعداد هم نیاز است.

برای رشته طراحی لباس نیاز به دقت بالا و مهارت های تجسمی قوی و آشنایی با مهارت خیاطی دارد.

در رشته طراحی لباس چه دروسی را میخوانیم؟

درس هایی که در این رشته میخوانیم شامل دروس مشترک: مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ طراحی‌ چاپ‌ مقدماتی‌ ، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه‌، کارگاه‌ طراحی‌ لباس‌ مقدماتی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌ ، طبیعت‌ و طراحی‌، خوشنویسی‌ و طراحی‌ حروف‌، آشنایی‌ با پارچه‌ و لباس‌های‌ سنتی‌ ایران‌، پارچه‌شناسی‌، کارگاه‌ طراحی‌ بافت‌ مقدماتی‌، هندسه‌ نقوش‌ در صنایع‌ دستی‌ ایران‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ایران‌، آشنایی‌ با رشته‌های‌ هنری‌ معاصر، انسان‌.

خواندن
لیست آموزشگاه های خیاطی ایلام

درس‌های تخصصی طراحی لباس شامل: تاریخ‌ لباس‌ در ایران‌ و جهان‌، کارگاه‌ دوخت‌، کارگاه‌ طراحی‌ تخصصی‌، کارگاه‌ طراحی‌ لباس‌، کارگاه‌ طرح‌ و تهیه‌ الگو، انسان‌، طبیعت‌ و طراحی‌، تحقیق‌ (طراحی‌ لباس‌)، طرح‌ و رساله‌ نهایی‌

رشته طراحی لباس
طراحی لباس

 

بازار کار و آینده شغلی طراحی لباس چطوره؟

امروزه بیشتر مردم به مد و پوشیدن لباس های متنوع علاقه دارند و صنعت مد بیشتر از هر صنعت دیگری در حال پیشرفت است. به همین خاطر زمینه های شغلی متنوعی برای دانشجو های این رشته در بازار کار وجود دارد.

امروزه بخاطر لباس های خارجی خیلی قیمت های زیادی دارند و اکثر مردم روی آوردن به لباس های تولید داخل، این روزا تولیدات داخل خیلی بیشتر شده و تقاضای زیادی هم دارند و هروز دارند کیفیت خود را بالاتر میبرند.

پس همه تولیدی ها به طراحان لباس نیاز دارند، حقوق و پاداش خوبی هم می‌دهند.

اگر شرایط رفتن به دانشگاه را ندارید و یا از نظر هزینه مشکل دارید میتوانید از دوره ها استفاده کنید، یکی از برترین دوره هایی که میتوان معرفی کرد دوره های آکادمی ۲۰بافت است که طی سال های اخیر هنرجو های زیادی را تعلیم داده است.

دانشگاه های برتر رشته طراحی لباس

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کنکور هنر سال ۹۹، این رشته در دانشگاه هایی مانند: داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا(س) (وﻳﮋه ﺧﻮاﻫﺮان)-ﺗﻬﺮان، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﺑﻴﺮﺟﻨﺪ، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﺧﺮم آﺑﺎد، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان رﺷﺖ، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﺳﺎری، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨی و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﺳﺒﺰوار، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﺷﺎﻫﺮود.

خواندن
آموزشگاه خیاطی در کرج،بهترین آموزشگاه خیاطی کرج(اقساط)✅

آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮانه ﺷﻴﺮاز، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﻛﺮج، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﮔﺮﮔﺎن، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﻧﺠﻒ آﺑﺎد، داﻧﺸﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای دﺧﺘﺮان ﺗﻬﺮان-ﺷﺮﻳﻌﺘﻲ ارائه شده است. دانشگاه های الزهرا، فنی و حرفه ای دختران کرج، فنی و حرفه ای دختران تهران-شریعتی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دانشگاه های برتر رشته طراحی لباس در دنیا

  • مدرسه مد و لباس ریرسون در کانادا
  • کالج استفان در ایالات متحده
  • دانشکده مد دانشگاه ناتینگهام
  • دانشگاه سنترال سنت مارتین واقع در انگلستان
  • دانشکده پارسونز در آمریکا
  • موسسه ماراگونی در ایتالیا
  • دانشکده کینگستون در لندن