تاریخچه چرخ خیاطی به زمان نخستین انقلاب صنعتی باز می‌گردد. چرخ خیاطی دستگاهی است که برای دوخت انواع پارچه و متریال‌های مختلف با استفاده از نخ به کار می‌رود. این وسیله در طول انقلاب صنعتی برای آسان کردن دوخت لباس در این دوره اختراع شد. بعد از اختراع چرخ خیاطی توسط تومان انگلیشمن در سال .۱۷۹۰ . تا به امروز. صنعت دوخت و دوز و چرخ خیاطی به تغییرات زیادی دست یافت.چرخ خیاطی‌های خانگی برای استفاده و دوخت فردی طراحی شده است. در چرخ خیاطی‌ های جدید عملیات دوخت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. برخلاف سایر وسایل دوخت و دوز دستی مانند سوزن، انگشتانه و…، به راحتی با چرخ دوخته می‌شود. چرخ خیاطی‌های قدیمی با دستگیره دستی و یا پدال پایی کار می‌کردند و بعدها چرخ خیاطی‌های برقی به بازار عرضه شدند.چرخ خیاطی‌های صنعتی برخلاف نوع خانگی آن بسیار بزرگ‌تر، سریع‌تر و با تنوع بسیار بالاتر در سایز، ظاهر، کارایی و هزینه به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه مطالب با ۲۰بافت همراه باشید.

تاریخ چرخ خیاطی چگونه آغاز شد

آغاز تاریخچه چرخ
تاریخچه چرخ از کجا آغاز شد؟

تاریخچه چرخ خیاطی به چارلز فردریک وایسنشال با ملیت آلمانی که در انگلستان به کار مهندسی میشغول بود آغاز شد. وی به عنوان اولین مخترع انگلیسی در زمینه اختراع یک وسیله مکانیکی برای آسان کردن هنر دوخت در سال ۱۷۵۵ جایزه گرفت. اختراع او شامل دوخت دوسوزنه به همراه یک درز در انتها بود. در سال ۱۷۹۰ توماس سنت، مخترع انگلیسی اولین چرخ خیاطی را طراحی و اختراع کرد. این وسیله برای دوخت پارچه و چرم ساخته شد. سنت مدلی طراحی شده برای آزمایش عملکرد این وسیله داشت. اما مدارک آن هیچگاه پیدا نشد. او یک کابینت ساز ماهر بود و دستگاهی که طراحی کرد شامل ویژگی‌های فنی بسیاری مانند بازوی متحرک و… بود. سنت توماس ماشینی برای کم تر کردن کار دوخت دستی پوشاک و لباس طراحی کرد تا کاربردی و مطمئن باشد.

خواندن
چرخ راسته دوز چی بخرم؟راهنمای جامع چرخ خیاطی راسته دوز

چرخ خیاطی او شامل دوخت زنجیره‌ای بود که فقط با یک سوزن برای دوخت ساده روی پارچه به کار می‌رفت کار می‌کرد. یک دوخت محکم که پارچه را در نقاط دوخت با سوزن سوراخ می‌کند و  یک سری چنگال مانند که سوزن را درون حفره‌ها فرو می‌برد و در زیر با نخ قلاب می‌شود تا به دوخت بعدی برسد و این روند و دوخت زنجیره‌ای دوباره تکرار می‌شود.

اختراع چرخ در آمریکا

تاریخچه چرخ خیاطی در آمریکا به اولین چرخ خیاطی اختراعی توسط والتر هانت در ۱۸۳۲ باز می‌گردد. هانت خیلی سریع علاقه‌اش را به این دستگاه از دست داد و بدون اینکه اختراع خود را ثبت کند آن را فروخت. هانت بعد ها در سال ۱۸۵۴ اختراع خود را به ثبت رساند. در سال ۱۸۴۲ جان گرینف اولین ثبت اختراع چرخ خیاطی در آمریکا به ثبت رساند. بعدها شرکای انگلیسی سوزن‌های سوراخ‌دار و دو قسمت صفحه شکل که برای نگه داشتن پارچه به کار می‌رفت را عرضه کردند.

اولین چرخ خیاطی در تاریخچه چرخ خیاطی که تمام المانها و نقض‌های نسخه‌های نیم قرن گذشته را جبران می‌کرد و چرخ خیاطی مدرن به حساب می‌آمد توسط یک مخترع انگلیسی به نام جان فیشر در سال ۱۸۵۱ ارائه شد. برخی هم این موضوع را به ایاس هاوی نسبت می‌دهند. اما در سال ۱۸۴۵ فیشر نتوانست اختراع خود را در اداره ثبت اختراع به عنوان یک چرخ خیاطی مدرن به ثبت برساند. این امتیاز در قضاوت قانونی به نفع سینگر تمام شد.

چرخ خیاطی چگونه به بازار عرضه شد؟

ویلیام جونز شروع به ساخت چرخ خیاطی در سال ۱۸۵۹ کرد. در سال ۱۸۶۰ به همکاری با توماس چادویک پرداخت. چادویک و جونز به ساخت چرخ خیاطی تحت برند اشتون آندر لاین تا سال ۱۸۶۳ در انگلستان پرداختند. چرخ خیاطی‌های آن‌ها تحت لیسانس طراحی‌های هاوی و ویلسون به تولید می‌رسید. توماس چادویک بعدها به کمپانی بردبری اند کو پیوست. ویلیام جونز کارخانه‌ای در گاید بریج منچستر در سال ۱۸۶۹ تاسیس کرد. در سال ۱۸۹۳ ونز از کارخانه خود به نام بزرگ‌ترین کارخانه انگلستان در خصوص چرخ خیاطی‌های درجه یک معرفی کرد.

لباس‌های دوخته شده با چرخ خیاطی که اولین محصولات این دستگاه بودند به عنوان کفش و لباس آماده‌ی پوشیدن به بازار عرضه می‌شدند. در سال ۱۸۶۰ چرخ خیاطی قیمت گذاری شد و بین ۶ تا ۱۵ پوند در انگلستان به فروش می‌رفت و به عنوان یک محصول رایج در قشر متوسط شناخته شد. دارندگان این چرخ خیاطی‌ها بیشتر وقت آزاد خود را به دوخت و تعمیر لباس برای خود و خانواده می‌پرداختند. مجله‌های بانوان و راهنماهای خانه‌داری مانند مجله خانم بیتون الگوهای لباس و دسور العمل‌های دوخت را ارائه می‌کردند. چرخ خیاطی می‌تواند یک تی شرت مردانه در عرض حدودا یک ساعت آماده کند. این زمان در دوخخت دستی برای یک تیشرت حدود ۱۴ ساعت و نیم است.

خواندن
۲۵ نکته که پیش از خرید چرخ خیاطی ارزان باید بدانید!

تاریخچه چرخ خیاطی های الکتریکی

اولین چرخ خیاطی های الکتریکی توسط کارخانه سینگر اند کو توسعه یافت و در سال ۱۸۸۹ معرفی شد. پس از پایان جنگ جهانی اول سینگر چرخ خیاطی‌های دستی، پایی و الکتریکی را برای فروش عرضه کرد. اولین چرخ خیاطی‌های الکتریکی، دستگاه‌های استانداردی بودند که با یک موتور تسمه‌ای در کنار آن کار می‌کردند. اما از زمانی که خانه‌های بیشتری مجهز به نیروی برق می‌شدند این چرخ خیاطی‌ها محبوب تر می‌شدند و موتور آن‌ها در جعبه‌ای قرار می‌گرفت.

چرخ خیاطی‌های قدیمی به طور مکانیکی و با دنده‌، دسته، اهرم، و… کار می‌کردند و تا سال ۱۹۷۰ که چرخ خیاطی‌های الکتریکی تولید شدند به بازار عرضه می‌شد. چرخ خیاطی‌های الکتریکی از ترکیبی از اجزای مختلف مانند برد الکترونیکی، چیپ کامپیوتری و موتورهای اضافه شده برای کنترل مستقل عملکرد آن می‌باشد. این اجزای الکترونیکی ویژگی‌های جدیدی مانند نخ قطع کن خودکار، تعیین موقعیت سوزن، دوخت معکوس و الگوهای دوخت و گلدوزی مختلف و… را به آن اضافه می‌کرد. به دلیل عمر کوتاه‌تر اجزای الکترونیکی این چرخ‌ها عمر کمری نسبت به چرخ خیاطی‌های دستی دارند که چیزی حدود بیش از صد سال بود.

سخن پایانی

تاریخچه چرخ خیاطی مربوط به زمان انقلاب صنعتی است. در این مقاله به تاریخچه نخستین دستگاه دوخت و دوز مکانیکی پرداختیم.چرخ خیاطی و خیاطی پیشینه‌ای چند صد ساله دارد که با گذشت زمان به پیشرفت‌های بسیاری دست یافت. دوخت لباس با چرخ خیاطی زمان بسیار کمتری نسبت به دوخت دستی می‌برد. در زمان‌های گذشته که دوخت و دوز با دست رایج بود یک لباس حدود چهارده ساعت زمان می‌برد.

بعد از تولیدات چرخ خیاطی توسط کارخانه‌ها این وسیله به یکی از وسایل بسیار معمول در بین قشر متوسط تبدیل شد. دوخت لباس با این وسیله بسیار آسان است به همین دلیل افراد لباس‌های خود را به راحتی با آن میدوختند. بعدها با ساخت چرخ خیاطی‌های الکتریکی و عرضه آن به بازار و تامین برق در مناطق مختلف، این وسیله در هر خانه‌ای یافت می‌شد. امروزه چرخ خیاطی وسیله‌ای بسیار رایج در سراسر جهان به حساب می‌آید. برای مقالات بیشتر به سایت ما سربزنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

این مقاله را هم از دست ندهید.(آشنایی با قسمت های مختلف چرخ خیاطی)