چرخ خیاطی را در رشته ماشین آلات نیمه پیچیده می‌توان طبقه بندی و معرفی کرد. دستگاهی که جایگزین روش سنتی دوخت و دوز شد و فرآیند دوخت پوشاک را تا حد بسیار زیادی متحول ساخت. اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، این تغییر بسیار بیشتر و تخصصی تر شده است. اما در میان همه چرخ های خیاطی صنعتی و چرخ خیاطی خانگی ، بخش های مشترکی وجود دارد که آشنایی با آن خالی از لطف نیست. ما در مقاله‌ای مختصر سعی کرده‌ایم این بخش ها رو توضیح دهیم. برای آشنایی با قسمت‌های مختلف چرخ های خیاطی همین طور نحوه کارکرد هر قسمت مطالب زیر را مطالعه بفرمایید. با توجه به اینکه بعضی از قسمت های تخصصی در قیمت چرخ ها تاثیرگذار هستند این آشنایی می‌تواند مفید باشد.

دکمه روشن و خاموش کردن چرخ های خیاطی

دکمه پاور چرخ ها معمولا در سمت راست پشت بدنه قرار دارند. بهتر است محل این دکمه رو همیشه در ذهن داشته باشید.

دکمه روشن خاموش چرخ خیاطی

مشاهده انواع چرخ خیاطی ژانومه

 

جایگاه مخصوص قرقره

معمولا محل قرار گرفتن قرره به صورت یک میله کوچک پلاستیکی یا فلزی است.این محل در بالای چرخ قرار دارد و قرره نخ را روی آن می‌گذارند.

عکس جایگاه مخصوص قرقره در چرخ خیاطی

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ژانومه

جایگاه هدایت نخ

این قطعه که معمولا فلزی است برای عبور دادن نخ از قرره به سمت ماسوره می‌باشد و معمولا در بالای چرخ خیاطی و در سمت چپ میله قرار دارد.

ماسوره پر کن چرخ خیاطی

در بالای چرخ خیاطی در کنار پین قرره یک قطعه کوچک قرار دارد که برای پر کردن ماسوره به کاربرده می‌شود.

عکس ماسوره پر کن چرخ خیاطی-20بافت

خواندن
لیست آموزشگاه های خیاطی در تهران،آدرس و تلفن(شهریه اقساط)✅

ولوم و یا دکمه تنظیم طول دوخت در چرخ خیاطی

برای آشنایی با این قطعه بهتر است به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی مراجعه کنید زیرا این دکمه یا ولوم در هر جای چرخ می‌تواند قرار داشته باشد. این دکمه ها برای تنظیم طول دوخت ها ، نوع کوک ها، جهت دوخت ها (سرقایمی زن) کاربرد دارند.(خرید و مشاهده ژانومه ۸۰۲)

عکس ولوم و یا دکمه تنظیم طول دوخت در چرخ خیاطی

اهرم بالابرنده نخ در چرخ خیاطی

برای نخ کردن چرخ خیاطی خود ابتدا نخ را از بالای چرخ خود عبور داده و بعد از داخل این اهرم رد می‌کنید. این اهرم در جلوی چرخ قرار دارد و معمولا برای آشنایی با نحوه صحیح عبور نخ در کنارش روش صحیح عبور دادن نخ را چاپ کرده‌اند.

عکس اهرم بالابرنده نخ در چرخ خیاطی

خواندن
خرید چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ به رعایت چه نکاتی نیاز دارد؟

ولوم یا دکمه تنظیم کشش نخ در چرخ خیاطی 

این صفحه برای تنظیم کشش نخ است و در کنار اهرم بالابرنده قرار دارد. برای تنظیم کشش نخ باید به سوزن و دوخت ها توجه کرد. اگر سوزن به سمت راست کج شده باشد یعنی کشش نخ زیاد است و اگر نخ روی پارچه حلقه شود یعنی کشش نخ کم است و باید تنظیم شود.

عکس ولوم یا دکمه تنظیم کشش نخ در چرخ خیاطی 

پیچ تنظیم سوزن چرخ خیاطی

 این قطعه که فلزی می‌باشد در زیر بازوی چرخ خیاطی قرار داد و به یک میخ بزرگ شباهت دارد. زمانیکه چرخ سوزن داشته باشد این قطعه در سمت راست سوزن قرار می‌گیرد.

عکس پیچ تنظیم سوزن چرخ خیاطی

خواندن
انواع پایه چرخ خیاطی

پایه چرخ خیاطی

پایه انواع چرخ خیاطی شبیه به اسکی کوچک است که در زیر پیچ تنظیم سوزن قرار دارد و در هنگام دوخت پارچه را در محل مورد نظر برای دوخت نگه می‌دارد.

عکس پایه چرخ خیاطی

خواندن
نحوه صحیح قرارگیری ماسوره در ماکو+تصاویر

اهرم پایه چرخ خیاطی

اهرم چرخ خیاطی وسیله‌ای است، برای بالا و پایین بردن پایه دوخت است و برای شروع و پایان دوخت که نیاز به جابجا کردن پایه می‌باشد از این اهرم استفاده می‌شود. معمولا در سمت راست یا پشت سوزن قرار دارد.

عکس اهرم پایه چرخ خیاطی

صفحه سوزن چرخ خیاطی

صفحه سوزن چرخ خیاطی یک صفحه به رنگ نقره‌ایی است که در زیر سوزن قرار دارد.

عکس صفحه سوزن چرخ خیاطی

کارپیش بر چرخ خیاطی

 کارپیش بر چرخ خیاطی ژانومه ، یک قطعه کوچک فلزی در زیر پایه و روی صفحه سوزن در چرخ خیاطی است که باعث حرکت کردن پارچه می‌شود.

کارپیش بر چرخ خیاطی

ماسوره و ماکو چرخ خیاطی

ماکو قطعه‌ای است که ماسوره درون آن قرار می‌گیرد و تنظیم کننده ماسوره در چرخ خیاطی است. ماسوره یک قطعه کوچک مانند قرره است که تنظیم کننده نخ زیرین چرخ می‌باشد.

ماسوره و ماکو چرخ خیاطی

توپی چرخ خیاطی

توپی چرخ خیاطی یکی از قسمت هایی هست که کاربر در طول عملیات خیاطی زیاد با این قسمت سر و کار دارد. توپی چرخ خیاطی این امکان را به کاربر می دهد تا بصورت دستی سوزن را در پارچه جا به جا کنیم. هنگامی که از پدال استفاده می‌کنیم توپی شروع به چرخش کرده و سوزن داخل پارچه جا به جا می‌شود. فراموش نکنید که عدم روغن کاری، تمییز کاری و سرویس به موقع چرخ، سبب قفل کردن توپی چرخ خیاطی شده و باعث سفت شدن یا به اصطلاح قفل شدن چرخ خیاطی می‌شود.

خواندن
آشنایی با قسمت‌های مختلف چرخ خیاطی
”]