لباس های مجلسی برای خانومای ایرانی مثل یک گنج می مونه که هرکس فقط یکبار می تونه ببیندش. خانم ها تو مجالسی که حتی یک مهمون تکراری داشته باشه، هیچ وقت دوبار یه لباس رو نمی پوشن. و اینا نشون دهنده اهمیت لباس های مجلسی تو نگاه ما ایرانی هاست. که الزاما چیز بدی هم نیست!تا حالا شده تو یه مجلس عروسی یا نامزدی، با اینکه همه لباس های مجلسی خوشگل پوشیدن، چشمتون به یه نفر بیفته که لباسش بیشتر از بقیه به تنش نشسته و موتور حسادت همه رو روشن کرده؟ تو اون لحظه همه دارن به این فکر می کنن که فلانی لباسشو از کجا خریده؟ در حالی که بهترین لباس های مجلسی بر تن شما دوخته می شن تا به تناسب اندام شما باشن.

برای دوخت لباس مجلسی پارامترهای زیادی وجود دارن که باید در نظر گرفته بشن. از انتخاب نوع مناسب پارچه برای اون لباس خاص بگیر، تا اندام کسی که اون رو سفارش داده و مهمتر از همه الگوی دوخت. اگر خیاطی می کنید و قصد دارید یه لباس مجلسی زیبا برای خودتون یا دیگران بدوزید باید حتما به نوع، جنس و طرح پارچه دقت داشته باشید و سعی کنید به بهترین شکلی که می تونید پارچه رو برش بدید و با الگوی مناسب اون رو بدوزید. چرخ خیاطی هم توی نتیجه کار بی تاثیر نیست، اگر قصد راه اندازی یه مزون یا کسب و کار مرتبط با خیاطی دارید، خرید چرخ خیاطی ژانومه می تونه گزینه خوبی براتون باشه.

با تمام این تفاسیر خیلی ها هستن که لباس مجلسی رو حاضر و آماده نمی خرن و اون رو می دوزن. اما چی میشه که بعضی از این لباسا خیلی بهتر از بقیه در میان؟ چطوریه که با اینکه بهترین پارچه و بهترین خیاط رو انتخاب کردیم، باز هم یکی پیدا میشه که لباسش گرچه به نظر ساده تر میاد، اما یه نکته ای توش هست که باعث میشه بهتر از بقیه باشه؟

خب تو این مقاله از ۲۰ بافت می خوایم به این نکته های ریز اشاره کنیم. این فوت و فن های کوزه گری به شما امکان می دن تا با رعایت چندتا نکته ساده در رسم الگوی لباس مجلسی، یک لباس فوق العاده بدوزید. با ما همراه باشید.

خواندن
صفر تا ۱۰۰ رشته طراحی لباس+درآمد و بازارکار

ظرافت های رسم الگوی لباس مجلسی

لباس های مجلسی می تونن انواع مختلفی داشته باشن. هر کدوم از این انواع لباس هم بخش های مختلفی دارن که نکته های ظریفی برای دوختشون وجود داره. در ادامه به این ریز نکته ها اشاره می کنیم:

دوخت پنس سرشانه

استفاده از پنس سرشانه خودش یکی از اون نکته های طلاییه که می تونه ظاهر لباس مجلسی شما رو زیر و رو کنه. برای همین وقتی می خواید لباس مجلسی بدوزید دقت داشته باشید که حتما از یک الگوی مناسب برای دوختن پنس سرشانه استفاده کنید. انتخاب الگوی مناسب برای پنس سرشانه خیلی مهمه، چون این بخش لباس باعث میشه تا بتونید ویژگی های اندامی سفارش دهنده رو روی الگوی کلی پیاده کنید.

مهمترین خاصیت لباس مجلسی اینه که قالب بدن باشه و الگوی پنس سرشانه ست که باعث میشه این اتفاق به خوبی برای لباس بیفته و محصول نهایی کاملا به اندام فرد بشینه.

دوخت پنس سرشانه

استفاده از الگوی ۲ برای لباس مجلسی

حتما با شماره الگو آشنا هستید. شماره الگو نشون دهنده میزان آزاد بودن لباسه. مثلا الگوی متریک ۵ که بیشتر برای دوختن مانتو از اون استفاده میشه، به معنی اونه که لباس به اندازه ۵ سانتی متر روی تن آزادی داره. به عنوان یه خیاط بهتره با این نکته ظریف آشنا باشید که بهترین شماره الگو برای دوختن لباس های مجلسی، استفاده از الگوی شماره ۲ هست. چون لباس های مجلسی اصولا برای راحت بودن طراحی نشدن،

بلکه برای زیبا بودن دوخته می شن. بنابرین هرچی بیشتر بتونن قالب اندام فرد رو به خودشون بگیرن، جذاب تر ظاهر می شن.

چگونه الگوی ۵ را به الگو ۲ تبدیل کنیم؟

اغلب خیاط ها بیشتر از الگوهای شماره ۵ استفاده می کنن. طبیعی هم هست، چون اکثر سفارش ها با الگو ۵ بریده می شن. اگر الگوی شماره ۲ دارید که هیچ، اما اگر ندارید می تونید با چند ترفند ساده الگوی شماره ۵ خودتون رو به الگوی شماره ۲ تبدیل کنید. برای اینکار کافیه مراحل زیر رو طی کنید.

  • اول از همه ۱.۵ سانتی متر از خط سینه به سمت داخل برید و علامت بزنید.
  • بعد ۱ سانتی متر از خط کف حلقه به بالا برید و دوباره علامت بزنید.
  • حالا نوبت به خط کمر می رسه. باید ۰.۵ سانتی متر از خط کمر به سمت داخل برید و علامت بزنید.
  • حالا ۰.۲۵ سانتی متر (۲.۵ میلیمتر) هم از خط باسن به داخل برید و علامت بزنید.
  • در آخر هم باید خط حلقه آستین رو اصلاح کنید و پهلوهای جدیدی رو هم رسم کنید.

به همین سادگی می تونید الگوی شماره ۵ خودتون رو به یه الگوی شماره ۲ تبدیل کنید. برای الگو کشیدن راحت بهتر است از کاغذ الگو پاتر استفاده کنید و همیشه یک نمونه از الگوهای لباس های مهم را نزد خود نگه دارید.

خواندن
آموزش نخ کشی ژانومه ۸۰۲ استوک+فیلم

 دوخت پنس زیر سینه ماهیچه ای

یک سری از لباس های مجلسی هستن که به پنس زیر سینه ماهیچه ای احتیاج دارن. حالا برای اینکه بتونید پنس زیر سینه رو ماهیچه ای کنید، باید اول پهنای ساسون رو از روی جدول پیدا کنید. مثلا اگر پهنای ساسون سایز ۴۰، حدود ۷.۶ سانتی متره، اول باید به اندازه ۷.۶ سانتی متر از قسمت بالای پنس زیر سینه بیاییم پایین، بعد ۵ میلیمتر به راست و ۵ میلیمتر ه چپ خارج بشیم.حالا باید قسمت موازنه سینه رو به این علامت های ۵ میلیمتری که زدیم متصل کنیم و آخر سر هم انتهای اونها رو به پنس قسمت کمر وصل می کنیم.

دوخت پنس زیر سینه

دوخت پنس لقی پروانه

استفاد از پنس لقی پروانه یکی از اون ترفند های ظریفه که در زمان رسم الگوی لباس مجلسی می تونه خیلی تعیین کننده باشه. پنس لقی پروانه تو لباس های مجلسی به شکلیه که بسته میشه. دوختن پنس لقی پروانه برای اونه که قسمت بین سینه ها به صورت کامل بخوابه تا قالب بدن رو به خودش بگیره.

نکاتی برای دوختن لباس های دکلته

لباس های دکلته امروزه طرفدارای زیادی پیدا کردن. این لباس های مجلسی محبوب خودشون به شکل ها و انواع مختلفی تقسیم می شن. ولی یه نکته مهم در مورد همه انواع لباس های دکلته وجود داره. یه نکته کاملا حیاتی که کل ساختار این لباس ها روی اون بنا شده : درست در آوردن شکل بالای لباس.

برای اینکه بتونید قسمت بالا و روی سینه لباس های دکلته رو خوب دربیارید(که البته کار آسونی هم نیست) باید حتما پنس سرشانه رو ببندید و به زیر سینه منتقلش کنید. ولی یادتون باشه که اول از هر چیز باید پنس سرشانه رو بزرگ و بعد فرانسوی کنید و در آخر طرح یقه رو بزنید.

 نکته مهم در طرح الگوی لباس های دکلته

اگر می خواید لباس دکلته شما خوب و حرفه ای از آب دربیاد، توصیه می کنیم که طرح اون رو خیلی پایین نزنید. وقتی می خواید طرح دکلته رو بزنید، بهتره ۲ تا ۳ سانتی متر بالاتر از حد دلخواه خودتون رو در نظر بگیرید و طرح رو اونجا بزنید. و بعد از اون، پس از دوختن پهلو ها می تونید خط طرح خودتون رو کوک بزنید و لباس رو پُرُو کنید تا ببینید که خط نهایی شما کجاست. برای اطمینان از دوخت خود می توانید از یک مانکن خیاطی کمک بگیرید.

این کار بیشتر یک سوپاپ اطمینانه تا بتونید از اندازه نهایی بخش بالای سینه لباس دکلته مطمئن باشید و اون رو درست بدوزید. با اینکار اگر بعد از پرو متوجه شدید که لباس یه کم زیادی بسته است، یا به عبارت دیگه دکلته خیلی بالاست، راحت می تونید اون رو بازتر یا کوتاه تر کنید. اما اگر برعکس این اتفاق رخ بده، یعنی دکلته شما زیادی باز یا کوتاه باشه، دیگه هیچ راهی برای اصلاح کردنش ندارید.

یه نکته کوچیک دیگه هم در مورد دوختن لباس های دکلته وجود داره. و اون هم اینه که یقه دکلته رو خیلی باز نگذارید و از زاپاس لباس زیادی استفاده کنید. اینکار دست شما رو باز می گذاره تا بعدا بتونید به سلیقه خودتون باز بودن یقه رو مشخص کنید. بعد از تصمیم نهایی هم می تونید به سادگی پارچه زاپاس رو برش بدید و حذف کنید.

الگوی آستری برای لباس مجلسی

نکته دیگه ای که باید در مورد استفاده از آستر در لباس های مجلسی به اون اشاره کرد اینه که دقت کنید که جای آستر و پنس سرشانه در بالاتنه یکی نباشن چون این کار باعث می شه که دوتا درز روی هم بیافتن و باعث خراب شدن شکل لباس بشن.

یک نکته مهم دیگه هم در مورد الگوی آستری وجود داره که باید به اون توجه کنید: جای آستر نباید با جای پنس سرشانه یکی باشه.

اگر این اتفاق بیفته هر دوتا درز روی هم میفتن و شکل لباس رو به کلی از بین می برن. پس حتما به این نکته ظریف دقت داشته باشید.

خواندن
یادگیری و مراحل آموزش خیاطی حرفه ای (نکات تبدیل شدن به خیاط حرفه ای)

از آستر همرنگ لباس استفاده کنید

یکی دیگه از نکته های مهم برای دوختن آستر روی لباس مجلسی، اینه که حتما در زمان انتخاب پارچه آستری دقت لازم رو داشته باشید. به صورت کلی آسترها باید همیشه همرنگ لباس باشن. حتی وقتی لباس مجلسی مورد نظر شما نازک باشه، می تونید از پارچه آستری استفاده کنید که دقیقا هم جنس و همرنگ پارچه اصلی شما باشه.

اما خب بعضی وقتا هم هست که کار از کار گذشته. یعنی آستری که تهیه شده الزاما همرنگ پارچه اصلی نیست. تو این شرایط باید قسمت بالای لباس مجلسی رو با پارچه اصلی بدوزید. تو لباس هایی مثل دکلته بهتره ۶ سانتی متر بالای لباس رو به دوختن آستر از همون جنس پارچه اصلی اختصاص بدید که وقتی آستر لباس معلوم میشه، ظاهر بدی به خودش نگیره. بقیه ش رو می تویند از آستر های غیر همرنگ استفاده کنید. البته نه تو لباس های نازکی که آسترشون معلومه.

جمع بندی

رعایت کردن چند نکته ریز در حد سانتی متر برای برش الگوی لباس های مجلسی می تونه نتیجه و کیفیت دوخت رو دگرگون کنه و باعث بشه تا یه لباس مجلسی ساده، اونقدر به قامت کسی که اون رو پوشیده جذاب باشه، که لباس فوق العاده جلوه کنه. یادتون باشه که به عنوان یه خیاط وقتی لباس می دوزید فقط قشنگ شدن خود لباس ملاکتون نباشه، بلکه قشنگ بودنش تو تن اون فرد براتون مهم باشه.

برای دوختن لباس های مجلسی زیبا و جذابتون می تونید از مطالب مفید و جامعی که تو زمینه خیاطی توی مقاله های ۲۰بافت منتشر شده استفاده کنید و با چرخ خیاطی های حرفه ای و صنعتی لذت این کارو چند برابر کنید. ۲۰بافت علاوه بر اینکه توی آموزش خیاطی بهتون کمک می کنه، انواع چرخ خیاطی های حرفه ای صنعتی و خانگی از برندهای معتبر رو هم بهتون ارائه می ده و می تونید خرید چرخ خیاطی مورد علاقتون رو هم همینجا انجام بدید. با خرید چرخ خیاطی کاچیران زیبایی های این حرفه رو دنبال کنید و بهترین لباس هارو خلق کنید.