همانطور که از نام این دستگاه مشخص است این ماشین دارای دوعدد سوزن در قسمت بالا و دو عدد ماکو و به طبع آن دو عدد کمپلت در قسمت پایین دستگاه می‌باشد.
در واقع این دستگاه با دو عدد سوزن و دو عدد کمپلت عملیات دوخت را انجام می‌دهد.

 

نوع دوخت:
نوع دوخت این ماشین از نوع گره بوده و کاملا با دوخت چرخ خیاطی راسته دوز یکسان است. در واقع با استفاده از دستگاه دو سوزن دوماکو در قسمت‌هایی از لباس که نیاز به دوخت دو ردیف کنار هم داریم عملیات دوخت در یک مرحله با سرعت و کیفیت بالا انجام می‌پذیرد
در ضمن فاصله دوخت دو ردیف دوخت هم در طول کار کاملا یکسان خواهد بود.

 

می‌دونستید که چرخ خیاطی دوسوزن دوماکو مدل های مختلف دارد؟

به طور معمول این دستگاه در انواع مختلف کمپلت ریز و کمپلت درست و همچنین استپ دار و ساده ساخته و تولید می‌شود در ادامه سعی می‌کنیم انواع این دستگاه را شرح داده و تلاش کنیم تفاوت‌های آن‌ها را مشخص کرده و همچنین مشخص کنیم از هر ماشین در تولید چه نوع محصولاتی می‌توانیم استفاده کنیم.

دوسوزن دوماکو ساده کمپلت زیز:
منظور از کلمه ساده این است که این دستگاه دارای سیستم استپ نیست.

حالا استپ چیست؟
در مدل‌های استپ دار دو سوزن دوماکو دستگاه دارای دو عدد میل سوزن جدا در کنار هم می‌باشد و سیستم استپ به شما اجازه می‌دهد هر زمان نیاز داشتید یکی از میل سوزن‌ها را از مدار خارج کرده و تنها از میل سوزن فعال استفاده کنید.
از این سیستم در نقاطی که باید دوخت با زاویه ٩٠ درجه چرخش داشته باشد مانند کنار یقه پیراهن یا جیب پیراهن و جیب پشت شلوار جین استفاده می‌شود تا دو دوخت یکدیگر را قطع نکنند.

حالا که متوجه معنی و کاربرد سیستم استپ شدیم پس مشخص است که دو سوزن دوماکو کمپلت ریز ساده دستگاهی است با دو عدد کمپلت سایز کوچک که دارای سیستم استپ نیز نمی‌باشد از این دستگاه معمولا برای دوخت لباس‌هایی با پارچه نازک و ظریف مانند لباس زیر زنانه یا پیراهن مردانه و شومیز زنانه استفاده میشود

از این دستگاه نمونه استپ دار نیز تولید شده است.

 

خواندن
آموزشگاه خیاطی در ساری، بهترین کلاس خیاطی مازندران (شهریه اقساط)

دستگاه دو سوزن دوماکو کمپلت درشت ساده :

این دستگاه دارای دو عدد کمپلت با سایز بزرگ بوده و فاقد سیستم استپ می‌باشد از این ماشین برای دوخت لباس با پارچه های ضخیم تر مانند شلوار جین یا کاپشن استفاده می‌شود به دلیل سایز بزرگتر کمپلت در این دستگاه نخ زیر دیرتر تمام شده و همچنین امکان استفاده از نخ صخیم تر نیز در این دستگاه میسر است

به طور کلی چرخ خیاطی دو سوزن دوماکو کمپلت ریز مناسب دوخت پارچه های نازک و دستگاه کمپلت درست مناسب دوخت پارچه های ضخیم می‌باشد.
این ماشین در هر دو نوع کمپلت ریز و درست دارای کمپلت عمودی بوده و همچنین کمپلت این دستگاه در دو نوع ساده و ماکو خور تولید شده است.
در نوع ساده ماسوره بعد از باز کردن میله روی کمپلت داخل ماکو قرار گرفته و ضامن ماکو بسته می‌شود.
ولی در نمونه ماکو خور قطعه ماکو از روی کمپلت جدا شده و بعد قرارگیری ماسوره قطعه ماکو داخل کمپلت قرار گرفته و ضامن نگهدارنده ماکو روی کمپلت بسته می‌شود.
چرخ خیاطی دو سوزن دوماکو در انواع دینام بزرگ و دینام سوخود و اتوماتیک ساخته می‌شود.
در نمونه اتوماتیک پایه دوخت توسط مگنت الکتریکی بالا و پایین شده همچنینی سیستم نخ قطع کن بعد از اتمام عملیات دوخت نخ را قطع نموده و سرعت عمل اپراتور را افزایش می‌دهد همچنین در نمونه اتوماتیک عملیات دوخت سرقائمی ابتدا و انتهای کار به صورت خودکار انجام شده و تعداد دوخت سرقائمی نیز روی مانیتور دستگاه قابل تنظیم می‌باشد.
فصله دوخت دو عدد سوزن در دستگاه دو سوزن دوماکو معمولا ۴ و ۶ میلی‌متر بوده که تغییر همه قطعات دوخت شامل سوزن بند و پایه بخیه و صفحه دوخت و کار پیش بر و بعد تنظیم کمپلت ها قابل تغییر می‌باشد.