در این مقاله به آموزش نحوه اتوکشی انواع پارچه با جنس‌های مختلف می‌پردازیم. هر کدام از جنس‌های مختلف پارچه مقاومت و ضخامت‌های مختلفی دارند. برای اتوکشی انواع مختلف پارچه باید حداقل و حداکثر دمای آن را رعایت کنید. برای سالم ماندن لباس‌ها و پارچه‌های خو باید علاوه بر شستشوی مناسب از درجه حارت مناسب نیز در هنگام اتو کشی استفاده کنید. اگر درجه حرارت صحیح برای هر یک از انواع پارچه را ندانید ممکن است لاعث آسیب به بافت پارچه و سوختن آن شوید. و حتی ممکن است در حین اتوکشی درجه دمای بالای اتو سبب باقی ماندن اثر اتو برروی پارچه و براق شدن سطح آن شود. بنابراین بهر است در هنگام اتو کشی به دمای مناسب هر پارچه و نحوه صحیح اتوکشی آن‌ها توجه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به نحوه صحیح اتوکشی انواع پارچه و نکات مهم آن بپردازیم.(خرید اتو سیلتر)

خواندن
بهترین مدل اتو مخزن دار در سال ۱۴۰۱، معرفی ۷ برند✅
خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

مراحل پیش از اتو کشی

قبل از هر چیز باید از سالم بودن اتوی خود مطمئن شوید. برای دوام و عمر بیشتر اتو و همچنین کاریی بهتر آن بهتر است به صورت مداوم آن را سرویس و تمیز کنید. برای تمیز کردن اتو می‌توانید از وسایل و مواد ساده موجود درخانه مانند یک براش نرم، اسفنج، آب ولرم و کمی سرکه و مایع شوینده استفاده کنید. تمامی اتوها پس از مدتی استفاده دچار جرم می‌شوند.

در اتوهای معمولی کفی اتو پس از استفاده طولانی ممکن است دچار جرم و یا حتی ناهمواری شود. بهتر است کفی اتو را نیز کاملا پاک و تمیز کنید و اضافات را از آن جدا کنید. در اتو بخار محفظه بخار پس از مدتی استفاده ممکن است دچار رسوبات و جرم شود. البته بهتر است به این نکته مهم توجه کنید که آب مصرفی اتوبخار باید عاری از جرم باشد و در صورت امکان مقطر باشد. برای پاکسازی جرم محفظه می‌توانید از آب و سرکه استفاده کنید تا به طور کامل پاک و تمیز شود. با این گار تمامی جرم و رسوبات حمع شده در محفظه به خوبی از بین می‌رود.

خواندن
آموزش راه اندازی انواع اتو مخزن دار کارگاهی + رفع مشکلات رایج

نحوه اتوکشی انواع پارچه و دمای مناسب

اتوکشی انواع پارچه
اتوکشی انواع پارچه

هنگام اتوکشی انواع پارچه باید به دمای اتو توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرل با تنظیم نامناسب دمای اتو ممکن است به پارچه آسیب برسد و اثر اتو روی لباس باقی بماند. برای جلوگیرب از آسیب به پارچه و اتوکشی بهتر حتما دمای اتو را به خوبی تنظیم کنید. برخی از پارچه‌ها الیاف حساسی دارند و نیاز به درجه حرارت کمتری دارند تا آسیب نبینند. برخی دیگر از انواع پارچه نیز مقاوم تر هستند و برای اتوکشی به درجه حرارت بیشتری نیاز دارند. انواع پارچه درجه حرارت مخصوص به خود را دارند که در ادامه به بررسی نحوه اتوکشی انواع پارچه می‌پردازیم.

خواندن
راهنمای تعمیر اتو مخزن دار صنعتی و کارگاهی

نحوه اتوکشی لباس پشمی

پارچه‌های پشمی بسیار در مقابل حرارت آسیب پذیر هستند. به همین دلیل بهتر است با کمترین دما و از قسمت داخل آن را اتو کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب به پارچه پشمی بهتر است روی سطح آن را با یک پارچه مرطوب بپوشانید و اتو کنید.

اتو کشی پارچه ساتن

در نحوه اتو کشی انواع پارچه بهتر است بدانید پارچه ساتن نیز مقاومت زیادی در برابر حرارت ندارد. به همین خاطر باید با دمای پایین به اتوکشی آن بپردازید. برای اطمینان از عدم آسیب به پارچه می‌توانید یک لایه پارچه در هنگام اتوکشی روی آن قرار دهید. همچنین ترجیحا هنگامی که پارچه ساتن و یا لباس ساتن شما نم دار و مرطوب است آن را اتو کنید تا به بافت آن آسیبی نرید.

خواندن
لیست قیمت اتو مخزن دار

اتو کشی پارچه کتان

پارچه های کتان را باید زمانیکه نمدار هستد و با دمای بسیار بالا اتو کنید. برای نمناک کردن پارچه کتان می توانید از آب پاش اتو، مخزن بخار اتو یا اسپری آب استفاده کنید. رطوبت کتان باعث می شود تا در هنگام اتو کشیدن آسیبی به بافت پارچه وارد نشود و اتو کردن آسان تر شود. یکی دیگر از راه های اتو کردن این پارچه ها این است که لباس های کتان را قبل از اتو کشیدن در حمام آویزان کنید تا بخار حمام چین و چروک های عمیق آن را از بین ببرد تا در زمان اتوکشی کار راحت تری داشته باشید.

اتو کشیدن پارچه توری

پارچه های توری بسیار نازک و ظریف هستند و از این رو باید با دمای بسیار پایین اتو شوند. در زمان اتو کشیدن پارچه های توری بهتر است یک لایه پارچه روی آنها قرار دهید و از بخار اتو استفاده نکنید.

اتو کشیدن پارچه ابریشمی

پارچه های ابریشمی را بهتر است بلافاصله بعد از شستشو و زمانیکه هنوز نم و رطوبت دارند اتو کنید. برای اتو کردن پارچه های ابریشمی باید از دمای پایین استفاده کنید، چراکه بافت ظریف این پارچه ها تحت حرارت بالا آسیب می بیند. همچنین توصیه می کنیم برای اتو کردن این پارچه ها، مانند پارچه های توری، ابتدا یک لایه پارچه محافظتی تترون را روی ابریشم قرار داده و سپس با حرات کم اتو کنید.

 

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

 

قیمت اتو مخزن دار

اتوکشی پارچه پنبه‌ای

در اتوکشی انواع پارچه باید به دقت به دمای مناسب توجه کنید. پارچه پنبه‌ای برخلاف انواع دیگر الیاف محدودیت دمایی ندارد و می‌توانید از دمای بالا و با استفاده از بخار اتو به راحتی آن را اتو کشی کنید. می‌توانید از یک لایه پارچه مرطوب نیز برروی آن استفاده کنید.

نحوه اتوکشی پارچه نایلون

اتوبخار برای اتوکش پارچه نایلونی مناسب نیست و آن را خراب می‌کند. بهترین دما برای اتوکشی پارچه با جنس نایلون دمای ملایم و کم است. زیرا جنس الیاف نایلون به یرعت در مقابل گرمای زیاد جمع و خراب می‌شود.

اتوکشی پارچه اکریلیک

پارچه اکریلیک هنگام اتو نباید مرطوب باشد و نمی‌توانید از اتو بخار برروی آن استفاده کنید. دمای مناسب اتوکشی پارچه اکرلیک دمای ملایم و کم است و باید هنگام خشک بودن کامل پارچه به اتوکشی آن بپردازید.

اتوکشی پارچه و لباس ریون

پارچه ریون نیز در برابر حرارت حساس است و نیاز به دمای پایین دارد. همچنین بهتر است پارچه ریون را از داخل اتو کنید و با کمی اسپری سطح آن را مرطوب کنید تا آسیب نبیند.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله به نحوه اتوکشی انواع پارچه پرداختیم. برای اتوکشی صحیح انواع پارچه بهتر است با انواع جنس پارچه و درجه حرارت مناسب آن‌ها آشنا باشید. در این مطلب به دمای مناسب اتوکشی انواع پارچه نیز پرداختیم. برای اتوکشی هر یک از انواع پارچه باید دما و شرایط مشخصی را رعایت کنید که پیش‌تر گفته شد. بهتر است با رعایت اصول صحیح اتوکشی هر پارچه الیاف آن را سالم و حفظ کنید تا در اثر حرارت آسیب نبینند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. برای خرید انواع اتو، اتو بخار و انواع چرخ خیاطی خانگی و صنعتی می‌توانید به فروشگاه بزرگ بیست بافت مراجعه کنید.