نخ کردن سوزن کاری ساده و اما بسیار مهم در خیاطی است. موفقیت فقط قدم‌های بزرگ نیست بلکه قدم‌هایی است که امروز برای اهداف خود برمی‌دارید. و این قدم‌ها همیشه ساده ترین و در عین حال مهم ترین قدم‌ها برای دستیابی به هدف هایتان هستند. و امروز یک قدم بسیار ساده، کوچک و خیلی مهم را در مورد خیاطی یاد می‌گیریم. فرقی نمی‌کند که یک تازه کار باشید و یا فقط در این قسمت به مشکل برخورده باشید و یا به دنبال راه‌کارهای جدید باشید.

بله راجع به نخ کردن یک سوزن حرف می‌زنیم! هر کار خیاطی و دوخت با این مرحله آغاز می‌شود بنابراین باید همه چیز را راجع به این مرحله مهم بدانید. در ادامه همچنین با نکات و همچنین ابزارهایی که به شما کمک می‌کند سوزن را به راحتی حتی اگر با چشمانتان نتوانید نخ کنید. چگونه سوزن نخ کنیم-سوزن دوخت دستی و یا سوزن چرخ خیاطی ؟ تمام این‌ها در این مقاله گفته می‌شود پس تا انتها با ما همراه باشید.

سوزن درست را انتخاب کنید

انتخاب سوزن درست-20بافت
انتخاب سوزن درست

منظور از سوزن درست و سالم چیست؟

همه‌ی سوزن‌ها که مثل هم به نظر میرسند! ولی حدس بزنید! درسته اصلا اینطور نیست. همه سوزن‌ها مثل هم نیستند. سوزن‌های دوخت دستی در انواع طول‌ها و ضخامت‌های مختلف در نوک سوزن وجود دارند. اما در این مقاله سوزن درست یعنی سوزنی که سوراخ مناسبی برای نخ کردن داشته باشد و خیلی کوچک نباشد. سوراخ سوزن به حفره‌ای گقته می‌شود که در انتهای مخالف نوک سوزن قرار دارد و نخ را از آن عبور می‌دهیم.

نخ کردن سوزن از سوراخ بسیار کوچک آن کاری دشوار و خسه کننده است. بنابراین، پهنای سوراخ سوزن را متناسب با ضخامت نخ انتخاب کنید و سایز سوراخ سوزن همیشه باید بزرگ تر از ضخامت نخ باشد. همیشه سعی کنید سوزنی با حفره بزرگ انتخاب کنید. اما اگر گزینه‌های زیادی ندارید اصلا نگران نباشید زیرا در این مقاله به ترفندهای بسیار کاربردی برای نخ کردن سوزن با سوراخ کوچک نیز می‌پرداریم.

آیا می‌دانستید سوراخ بسیاری از سوزن‌ها در سمتی پهن‌تر از سمت دیگر آن است؟ اگر قسمت پهن‌تر را پیدا کنید نخ کردن سوزن بسیار آسان می‌شود.

خواندن
راهنمای انتخاب و نصب سوزن چرخ خیاطی

سر نخ را برش دهید

نحوه بریدن سر نخ
نحوه بریدن سر نخ

قرقره نخی که می‌خواهید از آن استفاده کنید را بیاورید و با یک قیچی تیز حداقل پنجاه سانت از آن را برش دهید. این ابعاد به عنوان طولی مناسب برایذ جلوگیری از به هم ریختگی نخ و استفاده آسان در دست است.

نکته: حتما انتهای نخ از قرقره را با زاویه برش دهید. نخ را در زاویه ۴۵ درجه برش دهید تا راحت تر از سوراخ سوزن عبور کند. و هر چه نخ ضخیم تر است سر آن را با زاویه تیز تری برش دهید تا از رشته رشته شدن آن جلوگیری شود.

انتهای نخ را تیز کنید

نحوه تیز کردن انتهای نخ
نحوه تیز کردن انتهای نخ

انتهای نخ را تیز کنید تا به راحتی از سوراخ سوزن عبور کند. برای اینکار می‌توانید از یک قطره آب، بزاق دهان و یا موم زنبور استفاده کنید. این‌کار فیبر و تارهای نخ را در انتهای آن به هم می‌چسباند تا راحت تر از سوراخ سوزن عبور کند.

نکته: شما می‌توانید همچنین یک قطره آب را به جای نخ بر روی سوزن قرار دهید. البته این کار را زیاد تکرار نکنید زیرا باعث زنگ زدن سوزن می‌شود.

خواندن
چرخ خیاطی خانگی بخرم یا صنعتی؟

از روش قدیمی نخ کردن سوزن استفاده کنید

نخ را نزدیک به سوراخ سوزن کنید و با دقت نخ را از آن عبور دهید. تیز کردن نوک که پیش تر یاد گرفتید به شما کمک می‌کند تا به راحتی نخ را از سوراخ سوزن عبور دهید. می‌توانید این کار را از راه‌های دیگر مانند نزدیک کردن سوزن به انتهای نخ نیز امتحان کنید. روشی که برایتان راحت تر است را انتخاب کنید.

نکته: اگر نخ کردن سوزن با انگشتان برایتان سخت است می‌توانید از یک موچین استفاده کنید. و این نکته را فراموش نکنید تا همیشه این کار را در یک پس زمینه سفید انجام دهید. این کار به دید بهتر شما کمک میکند.

از یک سوزن نخ کن استفاده کنید

نحوه استفاده از سوزن نخ کن
نحوه استفاده از سوزن نخ کن

پر استفاده ترین وسیله برای کمک به نخ کردن سوزن یک سوزن نخ کن خودکار است. از این وسیله می‌توانید هم در چرخ خیاطی و هم در دوخت دستی استفاده کنید. یک سوزن نخ کن، قطعه‌ای فلزی و بسیار باریک است که به مفتولی حلقه‌ای شکل متصل شده است. این مفتل به قدری باریک طراحی شده است که به راحتیو بدون دقت چشمی از سوراخ سوزن عبور می‌کنذ تا نخ را از آن عبور داده و آن را از سوزن بکشید و یک سوزن نخ شده آماده داشته باشید.

سوزن‌های خود نخ کن را انتخاب کنید

امروزه می‌توانید در فروشگاه‌ها سوزن‌هایی پیدا کنید که ساختاری آسان برای نخ کردن سوزن دارند. یک سوزن خود نخ کن مانند سایر سوزن‌ها یک حفره به عنوان سوراخ سوزن ندارد، بلکه سوراخ آن‌ها در سمتی از آن باز می‌شود و شما می‌توانید به راحتی نخ را وارد آن کنید تا سوزن نخ شود. برخی از سوزن‌ها دارای شکافی وی شکل در بالای سوراخ سوزن هستند که به آسان رد شدن سوزن درون حفره سوزن کمک می‌کند. هرچند استفاده از این نوع سوزن‌های وی شکل هنگام دوخت در بین انگشتان قدری سخت و دردسر ساز است.

سوزن خود نخ کنن و یا آسان نخ شونده به راختی در تمام فروشگاه‌ها یافت می‌شوند و سایزهای بسیار متنوعی دارند.

فراموش نکنید تا انتهای نخ را گره بزنید

فراموش نکنید یک سر از نخی که سر دیگر آن را در سوزن نخ کرده‌اید گره بزنید. اگر می‌خواهید دوخت تک نخه داشته باشید فقط یک سر نخ را گره بزنید و برای دوخت دونخه هر دو سر نخ را باهم گره یزنید.

نکته: در دوخت یک نخه معمولا سمتی از نخ که گره ندارد از سوزن خارج می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل سمتی از نخ که در سوزن است را تا کرده و کمی موم به آن بزنید تا به هنگام دوخت از سوزن خارج نشود و در جای خود باقی بماند.

خواندن
آموزش روغن کاری چرخ خیاطی

چگونه سوزن چرخ خیاطی را نخ کنیم؟

در حالی که در دوخت با دست می‌توانید از سوزن نخ کن خودکار استفاده کنید در دوخت با چرخ خیاطی نسز می‌توانید از این سوزن نخ کن ها بهره ببرید. همچنین امروزه چرخ خیاطی‌های جدید مجهز به سیستم سوزن نخ کن خودکار هستند و به راحتی بدون دخالت دست نخ می‌شوند.

نکات تکمیلی مهم در نخ کردن سوزن خیاطی

-همیشه یک پس زمینه سفید در پشت کار داشته باشید تا دید واضح تری به شما بدهد.

-با چراغی به سمت سوزن نور دهی کنید.

-وقتی سوزن را نخ کردید انتهای نخ را گره بزنید.

-نخ را بعد از عبور از سوراخ سوزن تا جای کافی به سمت راست بکشید تا از سوزن خارج نشود و مجبور به تکرار فرآیند نباشید.

-همیشه سر نخ را تیز تیز کنید، فرقی نمی‌کند که با دست می‌دوزید و یا چرخ خیاطی.

-در هنگام کار با سوزن دقت و مراقبت کافی را برای جلوگیری از آسیب داشته باشید.

خواندن
آموزش استفاده و نگهداری اتو پرس+نکات کاربردی

نتیجه مهم در نخ کردن سوزن

هر سفر بزرگی با قدم‌های کوچک آغاز می‌شود. با خواندن این مقاله تا اینجا یاد گرفتید که چگونه یک سوزن را به راختی نخ کنید. و یادگیری این متدها به شما در نخ کردن سوزن در دوخت دستی و یا چرخ خیاطی کمک بسیاری می‌کند. اگر در نخ کردن سوزن با مشکل مواجه شده‌اید می‌توانید از سوزن نخ کن خودکار به راحتی استفاده کنید. حتما نکات گفته شده در این مقاله را بخوانید و امتحان کنید. امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. اگر سوال و یا پیشنهادی دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.