خیاطی یکی از هنرهای قدیمی مربوط به عصر حجر است که تا به امروز نیز مورد توجه قرار دارد. با پیشرفته شدن ابزارهای دوزندگی، مراحل آموزش خیاطی نیز آسان تر شده اند. در حال حاضر دو روش خیاطی با چرخ های خانگی و صنعتی توسط اساتید این رشته پرطرفدار آموزش داده می شود. یادگیری هر هنر و مهارتی نیازمند صرف زمان و استفاده از راهنمایی های اساتید آن می باشد. به همین دلیل داشتن صبر و حوصله، از ویژگی های اصلی یک هنرجوی خیاطی باید باشد. آموزش خیاطی از ابتدا  به صورت اصولی در آموزشگاه ها زیر نظر مربیان با تجربه انجام می شود. خانه فن و هنر به عنوان یکی از بهترین آموزشگاه ها در این زمینه، خدمات بسیار متنوعی را به هنرجویان ارائه می دهد.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

انواع دوره های خیاطی با ویژگی های متفاوت وجود دارد که می توان در آن شرکت کرد. طبیعتا برای یادگیری این هنر نیز باید مراحل مختلف طی شود. در تمامی این مراحل شخص باید با تمرین های متعدد، مهارت لازم را کسب کند. شاید در نگاه اول خیاطی با چرخ های امروزی بسیار راحت به نظر برسد. اما کسب مهارت در این زمینه، همواره نیاز به تمرین و ممارست بسیار زیاد دارد.

 

لوازم آموزش خیاطی

 

آسان ترین روش یادگیری خیاطی کدام است؟

راحت ترین و سریع ترین راه یاد گرفتن خیاطی با اسامی مانند خیاطی بدون الگو، با الگوی آماده و خیاطی بدون کلاس شناخته می شوند. هر کدام از این روش ها دارای مزایای و معایبی هستند. دوخت یک لباس دارای مراحل مختلفی است و بهتر است برای یادگیری درست و اصولی آن، به دنبال روش های ساده و آسان نباشید. زیرا با دانستن تمامی فنون مربوط به مهارت خیاطی می توانید به عنوان یک ابزار اقتصادی از طریق آن کسب درآمد کنید. مانتو دوزی، شومیز دوزی، شلوار دوزی، دوخت انواع لباس مجلسی و … همگی نیاز به طی کردن مراحل آموزش خیاطی دارند.

بعد از فراگیری روش ها و مراحل مختلف در حوزه یادگیری خیاطی، می توانید از آسان ترین روش های یادگیری خیاطی نیز استفاده کنید. به این معنی که استفاده از الگوی آماده نیز می تواند در مواقع کمبود وقت مورد استفاده قرار بگیرد. اما یک طراح لباس حرفه ای همواره باید بتواند طرح های جدیدی در این زمینه از خود ارائه دهد.

خواندن
صفر تا ۱۰۰ رشته طراحی لباس+درآمد و بازارکار

سر فصل ها و مراحل آموزش خیاطی

همانطور که می دانید یادگیری هر مهارت نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است. این مراحل در هر رشته با سایر رشته ها متفاوت است. کلیه سر فصل ها و مراحل آموزش خیاطی در مجموعه فن و هنر زیر نظر اساتید با تجربه آموزش داده می شوند. با طی کردن این مراحل، هنرجو می تواند از این حرفه برای کسب درآمد استفاده کند. آموزش اصول خیاطی تنها با طی کردن صفر تا صد مراحل زیر امکان پذیر می باشد.

 

مراحل آموزش خیاطی

 

۱- مرحله آشنایی با ابزار مورد نیاز خیاطی

شاید به جرات بتوان گفت که این مرحله در واقع نقطه شروع یادگیری خیاطی است. برای کسب مهارت در هر حرفه و هنری باید در ابتدا با ابزار و لوازم آن آشنا شد. مرحله آشنایی با ابزار خیاطی یکی از آسان ترین مراحل آموزش خیاطی است که باید توسط هنرجو گذرانده شود. برخی از این ابزار را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • متر پارچه ای
  • کولیس برای اندازه گیری میزان دوخت
  • انواع سوزن خیاطی
  • سوزن های مرواریدی
  • ابزار بشکاف برای شکاف دوخت اشتباه
  • قیچی خیاطی
  • اتو مناسب برای خیاطی
  • خط کش الگو
  • پیستوله
  • رولت خیاطی
خواندن
چه لوازمی برای آموزش خیاطی نیاز هست؟

۲- مرحله شناخت انواع پارچه مورد استفاده در خیاطی

امروزه پارچه های بسیار متنوعی در خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین مراحل آموزش خیاطی، شناخت انواع پارچه می باشد. این کار موجب افزایش سرعت در کار خیاطی خواهد شد. به طور کلی در خیاطی از سه نوع پارچه شامل پارچه های الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از این دو استفاده می شود. پارچه هایی مانند نخ پنبه، جیر و جین به عنوان الیاف طبیعی، طرفداران بیشتری دارند.

۳- آشنایی با ترفند های اندازه گیری پارچه

یکی از نکات مهم در خیاطی، اندازه گیری درست و اصولی است. در هنگام طی کردن مراحل آموزش خیاطی، بهتر است با روش ها و ترفند های اندازه گیری اصولی آشنا شویم. زیرا توجه به این موضوع موجب دوخت یک لباس بدون نقص خواهد شد. شاید بتوان گفت که این مرحله یکی از اصلی ترین مراحل آموزش خیاطی می باشد.

 

خواندن
چرخ خیاطی چه کاربردی دارد؟+(لیست قیمت و فیلم)

۴- آشنایی با رسم الگو در خیاطی

برخی از افراد تصور می کنند که استفاده از الگو تنها برای خیاطان غیر حرفه ای کاربرد دارد. اما در حقیقت یک خیاط حرفه ای نیز برای اجرای یک طرح، نیاز به استفاده از الگو دارد. برای این کار باید مرحله اندازه گیری به صورت درست و اصولی به هنرجو، آموزش داده شود. رسم الگو یکی از مهم ترین مراحل آموزش خیاطی است که با استفاده از ابزارهایی مانند کاغذ الگو، مداد، خط کش، صابون خیاطی و … انجام می شود. برای شروع نیاز به استفاده از الگوهای پیچیده نیست و از الگوهای ساده استفاده می شود.

 

۵- شروع یادگیری حرفه ای خیاطی

بعد از آشنایی با مراحل اولیه خیاطی، نوبت به شروع یادگیری حرفه ای خیاطی می رسد. در واقع این بخش یکی از اصلی ترین مراحل آموزش خیاطی محسوب می شود. به این معنی که مهارت های مختلف در این مرحله آموزش داده می شوند. این بخش در حوزه آموزش های تخصصی خیاطی دسته بندی می شود.

  • دوره نازک دوزی
  • دوره آموزش دوخت درز
  • دوره ضخیم دوزی

این سه مرحله از مهم ترین مراحل آموزش خیاطی هستند. مثلا بعد از گذراندن دوره نازک دوزی، فرد می تواند انواع لباس های ساده و بدون پیچیدگی خاصی را بدوزد! انواع دامن، آستر، یقه و … در این مرحله به هنرجو آموزش داده می شوند. یکی دیگر از مراحل مهم این بخش تخصصی، کسب مهارت برای دوخت درز است. در واقع درز لباس باید به بهترین صورت ممکن انجام شود. بخش پایانی آموزش خیاطی نیز مربوط به مرحله ضخیم دوزی است. در این مرحله هنرجو می تواند نسبت به دوخت انواع کت، پالتو و لباس ها با پارچه ضخیم اقدام کند. به طور کلی کسب مهارت در حوزه خیاطی و طراحی لباس، نیازمند تمرین بسیار زیاد است. در واقع می توان گفت که افراد حرفه ای نیز در این زمینه همواره در پی کسب تجربه های جدید هستند.

 

متدهای خیاطی

متدهای خیاطی سبک کار شما را تعیین می کنند. هرکسی با یک متد راحت است و به شیوه خودش خیاطی می کند. از این رو متدهای مختلفی برای خیاطی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها کار خیاطی خود را انجام دهید. یادگیری متدهای خیاطی مخصوص افرادی است که خیاطی را به طور کامل آموخته اند و قصد دارند به صورت حرفه ای کار خیاطی را آغاز کنند. انواع متدهای خیاطی عبارتند از:

متد گرلاوین

گرلاوین یکی از قدیمی ترین متدهای خیاطی است که پیچیدگی زیادی دارد . معمولا خیاطان بسیار حرفه ای که هنوز به با روش های کلاسیک لباس می دوزند، از آن استفاده می کنند. این متد به اندازه گیری ها دقیق و پروهای متعدد نیاز دارد و وقت زیادی می برد. اما در نهایت لباسی بسیار باکیفیت و خاص به شما تحویل می دهد. سفارش های خاص معمولا با متد گرلاوین دوخته می شوند.

متد مولر

متد مولر یک متد آلمانی است که گرچه پیچیدگی های گرلاوین را ندارد، اما دشواری های خاص خودش را دارد. اندازه گیری دقیق اهمیت بسیار زیادی در این متد دارد، چراکه معمولا متد مولر سریع انجام می شود، به پرو نیازی ندارد و قواره کلی فرد را در نظر می گیرد. خیاطان متد مولر عملا با چشمان بسته لباس می دوزند، پس باید خیلی حرفه ای باشند.

متد سایزبندی

سایزبندی شاید آسانترین متد برای خیاطی باشد که بسیاری از خیاطن مبتدی از آن استفاده می کنند. این متد که شامل استفاده گسترده از الگوهای از پیش آماده است، معمولا آسان و راحت است.

متد متریک

متد خیاطی متریک نیز مانند متد مولر، یک روش خیاطی آلمانی است که به اندازه گیری های بسیار دقیق و پیچیده نیاز دارد.

جمع بندی
یک آموزشگاه خیاطی خوب نه تنها از پایه مهارت های کاربردی خیاطی را به شما آموزش می دهند، بلکه در مراحل پیشرفته نیز تمام فوت و فن های کار را به شما یاد می دهد. اگر می خواهید به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید، حتما سعی داشته باشید تا بهترین مرکز آموزشی که دوره های متنوع و اساتید حرفه ای دارد، را انتخاب کنید.