رشته طراحی لباس یکی از رشته های هنری محسوب می شود، که امروزه بازار کار بسیار خوبی دارد. این رشته برای اولین بار در شهر پاریس و در سال ۱۸۲۶ به وجود آمد و سپس در کل دنیا طرفداران خود را پیدا کرد. طراحی لباس رشته است، که در آن طراح با استفاده از رنگ ها و خلاقیت خود شروع به خلق مدل های لباس می کند. همانطور که شاهد آن هستید صنعت و مد و لباس در حال حاظر صنعتی پر طرفدار است و افراد زیادی به رشته طراحی لباس گرایش پیدا کرده اند. رشته طراحی لباس بیشتر مورد توجه افرادی قرار می گیرد که به کارهای هنری علاقمند هستند و کار با رنگ ها را دوست دارند. از آنجایی که رشته طراحی لباس طرفداران زیادی پیدا کرده است، روز به روز این رشته در حال گسترش است.

افراد زیادی هستند که به دنبال مدرک طراحی لباس هستند. در ایران آموزشگاه های فنی و حرفه ای به آموزش آنلاین طراحی لباس و آموزش حضوری آن مشغول بوده و  این رشته را به طور خصوصی و عمومی تدریس می کنند و به هنرجو‌ها مدرک های بین المللی ارائه می دهند. آز آنجایی که رشته طراحی لباس دارای پیچیدگی های است، ممکن است افراد تازه کار در ابتدای کار دچار سردرگمی شوند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تمام نکات مهم در مورد رشته طراحی لباس را بررسی کنیم و مسیر حرکت را برای شما روشن کنیم.

خواندن
بهترین اموزشگاه طراحی لباس، ۱۰آموزشگاه طراحی لباس برتر کشور✅

رشته طراحی لباس

معرفی رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس همان طور که از اسم آن پیدا است، رشته ای است که در آن راه و روش طراحی لباس آموزش داده می شود. در این رشته تمامی موارد مهم در مورد طراحی لباس مانند: رنگ ها، طراحی اندام، نحوه اندازه گیری، طراحی انواع پارچه و… آموزش داده می شود. رشته طراحی لباس یک رشته شناخته شده در کل دنیا می باشد و حتی در دانشگاه های سراسری و دولتی نیز آموزش داده می شود. این رشته نیز مانند تمامی رشته های هنری دارای مدرک های در مقاطع مختلف مانند کارشناسی، ارشد و دکترا می باشد.

معمولا رشته طراحی لباس در دانشکده های هنری تدریس می شود. برای اولین بار در سال ۱۸۲۶ در شهر پاریس و توسط فردی به نام چارلز فردیک رشته طراحی لباس به وجود آمد و کم کم در سراسر دنیا طرفدار پیدا کرد.

آموزش رایگان طراحی لباس

خواندن
یادگیری و مراحل آموزش خیاطی حرفه ای (نکات تبدیل شدن به خیاط حرفه ای)

سبک های مختلف طراحی لباس

طراحی لباس داری سبک های مختلفی است، که هر کدام از آن ها دارای اصول و قواعدی هستند. برای یادگیری طراحی لباس اولین کاری که لازم است، انجام دهید شناخت سبک های مختلف لباس است. همان طور که میدانید ما در موقعیت های مختلف لباس های مختلفی را انتخاب می کنیم. در واقع هر موقعیت یک سبک لباس خاص را می طلبد و ما نمی توانیم همیشه و در همه جا از یکی سبک لباس استفاده کنیم. به طور مثال لباس های که برای رفتن به مهمانی عروسی انتخاب می کنیم با لباس های که برای رفتن به دانشگاه یا محیط های اداری انتخاب می کنیم متفاوت است. این تفاوت رد سبک لباس ها باعث شده است، که طراحی آن ها نیز با یکدیگر متفاوت باشد.

شما هنگام طراحی لباس باید به سبک آن توجه داشته باشید و نکات مربوط به آن سبک را به خوبی رعایت نمایید. در ادامه انواع سبک طراحی لباس را معرفی خواهیم کرد.

انواع سبک های که در طراحی لباس وجود دارد عبارتند از:

  • سبک اداری
  • سبک کژوال
  • سبک هنری
  • سبک بوهمین
  • سبک کلاسیک
  • سبک خیابانی
  • سبک سنتی

هر کدام از این سبک ها که معرفی کردیم دارای اصولی هستند و در طراحی آن ها نکات مختلفی وجود دارد.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

سبک اداری 

سبک اداری یکی از سبک های معروف در طراحی لباس است، که طرفداران زیادی نیز دارد. همان طور می دانید لباس های که در محیط های کاری و اداری پوشیده می شود باید ساده، مرتب، پوشیده، اندازه و دارای رنگ مناسب باشد. در کلاس های طراحی لباس همه این نکات باید به خوبی آموزش داده شوند. اگر در کلاس طراحی لباس شرکت کرده اید یا قصد شرکت کردن در آن را دارید مطمئن شوید که همه این نکات به خوبی به شما آموزش داده می شود. زیرا این نکات بسیار مهم و ضروری هستند و اگر نتوانید آن ها را به خوبی یاد بگیرید نمی توانید در این حرفه موفق شوید.

طراحی لباس سبک اداری

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

سبک کژوال

سبک کژوال یکی از سبک های معروف است، که در آن از لباس های راحتی استفاده می شود. در واقع این سبک چیزی مابین سبک کلاسیک و سبک اداری است.  معمولا افراد برای رفتن به قرار های دوستانه، رفتن به خرید، رفتن به مسافرت و.. از این سبک استفاده می کنند. در سبک معمولا از لباس های مانند پیراهن های سفید و گشاد، شلوارهای جین، رنگ های شاد و.. استفاده میشود. نکته مهمی که در طراحی لباس به سبک کژوال وجود دارد این است، که در این سبک بین لباس های مردانه و زنانه تفاوت خاصی وجود ندارد.

سبک کژوال سبکی است، که بیشتر به راحتی لباس توجه دارد. ناگفته نماند که سبک کژوال یکی از سبک های پر طرفدار در بین دختر ها و پسر ها است و عده زیادی از افراد برای انتخاب سبک لباس خود از این سبک استفاده می کنند. زیرا علاوه بر راحتی، زیبایی خاصی دارد و می تواند پوشش افراد را منحصر بفرد کند.

طراحی لباس سبک کژوال

سبک هنری

افرادی که اهل هنر هستند، همیشه علاقمند به این هستند که لباس آنها با بقیه فرق داشته باشد. در واقعیت نیز سبک پوشش افراد هنرمند با سایر افراد بسیار متفاوت است. این افراد همیشه سعی می کنند سبک خاصی برای خود خلق کنند که با پوشش سایر افراد کاملا متفاوت باشد. لباس های که در سبک هنری طراحی می شوند، بیشتر گشاد هستند و از رنگ های خاصی در آنها استفاده می شود. معمولا در سبک هنری لباس ها را به همراه کیف، اکسسوری و کفش سنتی می پوشند. در طراحی لباس های هنری باید خلاقیت زیادی به کار برود تا چیزی کاملا منحصر‌بفرد خلق شود. در این سبک استفاده از هر نوع رنگ و طرحی مجاز است و همه این چیز ها بستگی به ذوق هنری طراح لباس دارد.

طراحی لباس سبک هنری

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یکی از سبک های است، که بر سادگی و راحتی تاکید دارد. افرادی که این سبک را انتخاب می کنند دوست دارند که راحتی و ثابت خود را نشان دهند. در آموزش طراحی لباس به سبک کلاسیک باید توجه ویژه ای به نکات مهمی مانند ظرافت، سادگی و راحتی بسیار مهم است. در دوخت لباس به سبک کلاسیک دوخت ها باید بسیار تمیز و متقارن باشند و از انواع دوخت های مختلف استفاده نمی شود.

طراحی لباس سبک کلاسیک

سبک بوهمین

این سبک به تازگی رواج پیدا کرده است و طرفداران زیادی نیز دارد. در این سبک معمولا از لباس های با طرحدار استفاده می شود. نکته ای که رد این سبک باید به آن توجه شود این است، که برای زیبایی بیشتر باید یکی از لباس های اصلی مانند پیراهن، شلوار، مانتو یا شال طرحدار انتخاب شود و سایر لباس ها باید ساده باشند تا تعادل در ظاهر فرد رعایت شود و پوشش فرد خیلی شلوغ دیده نشود. در طراحی لباس به سبک بوهمین معمولا از طرح های با رنگ های مختلف استفاده می شود. طرح های انتخاب شده بستگی به ذوق هنری طراح دارد.

طراحی لباس سبک بوهمین

خواندن
خرید چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ به رعایت چه نکاتی نیاز دارد؟

سبک خیابانی

این سبک بیشتر در بین نوجوانان و جوانان رواج دارد. در این سبک اصول خاصی وجود ندارد و انتخاب لباس کاملا بسته به نظر شخصی فرد دارد. تنها چیزی که باید به آن توجه شود این است که باید بین قسمت های مختلف لباس هماهنگی باشد. در طراحی لباس های خیابانی طراح آزاد است که از هر رنگ و طرحی که می خواهد استفاده کند.

طراحی لباس سبک خیابانی

خواندن
چه لوازمی برای آموزش خیاطی نیاز هست؟

 سبک سنتی

سبک سنتی همانطور که از اسم آن پیدا ست سبکی است، که  طراح از لباس های محلی اقوام مختلف الهام میگیرد. در این سبک طراحی لباس باید به گونه ای باشد که نشان دهند هویت اقوام مختلف باشد و فرد با پوشیدن لباس بداند که لباس مربوط به کدام قوم می باشد. در طراحی این لباس طراح باید به جزئیات مشترک در بین لباس یک قوم توجه داشته و آن ها را رعایت کند. به عنوان مثال اگر لباس سنتی یک قوم شامل دامن های گشاد با طرح های خاصی است، طراح باید آنها را رعایت کند.

طراحی لباس سبک سنتی

 سبک پانک

سبک پانک یکی از سبک های طراحی لباس مدرن و پست مدرن به حساب می آید که بسیار اغراق آمیز است. این سبک لباس که بیشتر بین طرفداران موسیقی پانک راک اروپا و آمریکا رواج دارد استایل آزادی است که بیشتر مبتنی بر رنگ های مشکی، استفاده از کت و پوشش چرمی، به کار بردن قطعات فلزی در طراحی لباس و غیره تشکیل می شود. طرفداران سبک طراحی لباس پانک به استفاده از زنجیر، گل میخ، اسپندکس، چکمه، شلورا جین، نوارهای باریک، چاپ های اغراق آمیز با طرح حیوانات وحشی و کاپشن های چرمی علاقه زیادی دارند.

طراحی لباس سبک پانک-20بافت

سبک تام بوی

استیال تام بوی (tomboy) در حقیقت یک سبک طراحی لباس پسرانه، برای دختران است. این سبک لباس مدرن، ساده، جذاب، شیک و بی آلایش است و شامل پوشیدن لباس های مردانه می شود. شلوار پارچه ای یا کتان، کمربند، پیراهن مدل مردانه و کفش های کالج رایجترین عناصر طراحی این مدل لباس ها هستند که اتفاقا امروزه رواج فراوانی هم یافته اند. دخترانی که علاقه زیادی به مدهای پسرانه دارند معمولا جذب این استایل می شوند.

طراحی لباس سبک تام بوی-20بافت

طراحی لباس را از کجا یاد بگیریم؟

یکی از سوالات پر تکرار در مورد رشته طراحی لباس این است، که طراحی لباس را از کجا باید یاد گرفت؟  همانطور که به آن اشاره کردیم رشته طراحی لباس یک رشته شناخته شده است و در دانشگاه ها تدریس می شود. افرادی که به طراحی لباس علاقه دارند می توانند در این زمینه تحصیلات آکادمیک داشته باشند. اگر به هر دلیلی نتوانسته اید که در دانشگاه رشته طراحی لباس را یاد بگیرید می توانید به یکی از آموزشگاه های فنی و حرفه ای مراجعه کرده و به طور حرفه ای آموزش ببینید.

علاوه بر دانشگاه ها در سراسر کشور آموزشگاه های زیادی وجود دارد که رشته طراحی لباس را تدریس می کنند. این آموزشگاه ها پس از پایان دوره از هنرجویان خود امتحان گرفته و به آنها مدرک معتبر می دهند. امروزه دیگر هیچ محدودیتی در یادگیری وجود ندارد و افراد با هر شرایطی می توانند در زمینه ای که می خواهند شروع به یاد گیری کنند. علاوه بر دانشگاه و آموزشگاه شما می توانید طراحی لباس را به صورت دوره های آنلاین و آفلاین نیز بگذرانید و مدرک معتبر بگیرید. تنها چیزی که برای یادگیری این رشته نیاز دارید این است، که تصمیم بگیرید که با چه روشی راحت تر هستید.

آکادمی ۲۰ بافت یکی از بهترین، مجهزترین، پر سابقه‌ ترین و معتبرترین آموزشگاه هایی است که دوره آموزش طراحی لباس برگزار می کند. این موسسه با بهره مندی از حضور بهترین و برترین استاید داخلی و بی نامللی توانسته در صدر جدول بهترین آموزشگاه های طراحی لباس کشور قرار بگیرد. ۲۰ بافت علاوه بر ارائه مدارک معتبر داخلی و بین المللی بعد از پایان دوره، خدمات آموزشی بسیار خوبی به هنرحویان خود ارائه می دهد و علاوه بر تنوع دوره ها، از جدیدترین متدهای آموزش نیز استفاده می کند.

بازار کار طراحی لباس چطور هست؟

بیشتر افرادی که می خواهند طراحی لباس یاد بگیرند نگران آینده شغلی این رشته هستند. اگر به رشته طراحی لباس علاقه داشته باشید مطمئنا اخبار مربوط به این رشته را دنبال کرده اید و می دانید که طراحی لباس یکی از رشته های پر درآمد است. این رشته با وجود اینکه کمتر از یک قرن است، که به وجود آمده است، اما طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد.  همانطور که می دانید صنعت مد و لباس یکی از صنعت های پر سود در دنیای امروز می باشد.

همه برند های لباس معروف دنیا طراحان لباس دارند و کار آن ها بسته به طراح آن ها است. از همه این مطالب می توان فهمید که طراحی لباس می تواند آیند بسیار درخشانی داشته باشد و اگر بخواهید در این رشته موفق شوید باید با تمام وجود برای آن تلاش کنید و البته چیزی که بر موفقیت شما تاثیر زیادی دارد علاقه و عشق شما به این رشته می باشد. پس اگر شما در خود عشق و علاقه و پشتکار می بینید بدون هیچ گونه نگرانی از آینده این رشته آن را انتخاب کنید و از یادگیری آن لذت ببرید.

بیشتر بدانیم:معرفی بهترین آموزشگاه های طراحی لباس کشور

طراحی لباس نیاز به چه مهارت های دارد؟

هر رشته ای یکسری مهارت ها و استعداد های خاصی می طلبد که فرد باید آن ها را داشته باشد تا بتواند به راحتی در آن رشته به موفقیت برسد. بدون مهارت و استعداد موفق شدن در هر رشته ای غیر ممکن است. رشته طراحی لباس نیز یکی از رشته های است، که نیاز به مهارت و استعداد های خاصی دراد و فرد یکه می خواهد طراحی لباس یاد بگیرد باید این مهارت ها را داشته باشد. توجه داشته باشید که مهارت های مورد نیاز برای رشته طراحی لباس با آموزش و پشتکار قابل یادگیری هستند. افرادی که به طراحی لباس علاقه دارند و تصمیم گرفته اند که این رشته را ادامه دهند باید توجه داشته باشند که در ابتدا ممکن است، مهارت چندانی نداشته باشند اما می توانند با آموزش و تمرین به مهارت خوبی در زمینه طراحی لباس برسند.

مهارت های لازم برای طراحی لباس شامل موارد زیر می باشد.

  • مهارت کار با برنامه های گرافیکی
  • مهارت برقراری ارتباط با اعضای تیم
  • مهارت شناسایی و ترکیب رنگ و جنس پارچه های مختلف
  • مهارت ایده پردازی و تصویر سازی ذهنی
  • مهارت کسب اطلاعات
  • کسب اطلاعات در مورد جوامع و فرهنگ های مختلف
  • توانایی تشخیص سبک لباس
  • توانایی پیاده سازی ایده های ذهنی
  • مهارت کافی در نقاشی
  • بروز رسانی اطلاعات در مورد صنعت مد و لباس
  • و..

تمامی مهارت های ذکر شده با تمرین و تکرار به دست می آیند اما نکته مهم این است که فرد باید پتانسیل این مهارت ها در خود داشته باشد و در راه یادگیری ناامید نشود. هشق و علاقه و پشتکار مهم ترین عامل موفقیت در رشته طراحی لباس می باشد.

به خاطر داشته باشید که یک طراح لباس خوب برای طراحی یک طرح موفق و ارائه آن به شکل فیزیکی و گاها توضیح طرح به خیاط باید نسبت به اصول اولیه خیاطی مطلع بوده و حتی دوخت چندین لباس را در کارنامه کاری خود داشته باشد. اگر زراح لباس هستید به خرید چرخ خیاطی حرفه ای نیازی ندارید و یک چرخ معمولی هم برای شما کافی است.