توجه به سایز یکی از مهمترین اصول هنر خیاطی است. کدام خیاطی را دیده اید که بدون گرفتن اندازه های بدن، کار دوخت لباس را برای شما شروع کند؟ حتی اگر بهترین چرخ خیاطی دنیا را داشته باشد. همه تجربه آن را داشته ایم که پیراهن، کت، شلوار یا حتی کفشی خریده ایم یا دوخته ایم که اندازه تنمان نبوده است. به همین خاطر هرکس باید حداقل سایزهای اصلی خود را بداند. همه افرد سایز کلی شلوار، پیراهن و پای خود را می دانند تا در هنگام خرید لباس راحت تر بتوانند انتخاب کنند.

اندازه گیری سایز مردانه

اما خیلی از مواقع هست که قصد داریم از یک خیاط بخواهیم لباسی برای ما بدوزد. در بسیاری از مواقع امکان مراجعه به خیاط نیست و او از ما می خواهد که خودمان کار گرفتن اندازه های بدن را انجام دهیم. یا اینکه امروزه خرید اینرتنتی لباس بسیار رایج شده و مشکل خیلی از افراد این است که در هنگام خرید اینرتنتی لباس نمی دانند که لباس مورد نظر دقیقا سایزشان هست یا نه به همین خاطر بهتر است گرفتن اندازه های بدن خود را بلد باشید و بدانید که برای خرید یا دوخت لباس باید اندازه کدام قسمت های بدن را چگونه انجام دهید.

همچنین گرفتن اندازه های بدن به شما کمک می کند تا تیپ بدنی خود را بشناسید و بدانید که کدام نوع لباس ها بیشتر مناسب ترکیب اندام شما هستند.

در این مقاله از ۲۰بافت قصد داریم به آموزش خیاطی تا نحوه صحیح اندازه گرفتن بدن برای دوخت و خرید لباس را به شما آموزش دهیم تا خودتان بتواند سایز قسمت های مختلف بدن خود را به درستی اندازه بگیرید. با ما همراه باشید.

⦁ سایز گرفتن اندازه قد

برای اندازه گیری قد خود باید کنار یک دیوار بایستید. کمر و گردنتان را صاف کرده و به روبرو نگاه کنید. دقت داشته باشید که پاشنه پا هم باید به دیوار چسبیده باشد. سپس یک مداد یا خودکار را به کف سرتان بچسبانید (به صورت کاملا صاف و عمود بر دیوار) و با نوک آن روی دیوار علامت بزنید. سپس با متر از کف زمین تا علامت را اندازه گیری کنید تا اندازه قد کامل شما مشخص شود.

خواندن
راهنمای انواع سوزن چرخ خیاطی، کاربرد سوزن چرخ خیاطی

گرفتن اندازه قد

⦁ سایز گرفتن اندازه دور سینه

برای اینکه بتوانید دور سینه خود را اندازه گیری کنید، باید متر را به صورت کامل درست از زیر بغل، دور قفسه خود بچرخانید. دقت داشته باشید که متر فشاری به بدن شما وارد نکند تا سینه ها در هنگام اندازه گیری دور سینه جمع نشوند. همچنین بهتر است در هنگام گرفتن اندازه دور سینه، راست بایستید.

سایز گرفتن اندازه دور سینه

⦁ سایز گرفتن اندازه دور باسن

برای گرفتن اندازه دور باسن باید متر را از روی ناحیه برجستگی باسن دور بدنتان بچرخانید. نه بالاتر، و نه پایین تر. همچنین دقت داشته باشید که متر به بدن فشار نیاورد و باسن در هنگام اندازه گیری فشرده نشود.

سایز گرفتن اندازه دور باسن

⦁ گرفتن اندازه کارور جلو

کاور در واقع فاصله بازو های راست و چپ است. برای اندازه گرفتن کارور جلو باید متر را از روی قفسه سینه، و بالای سینه ها، بین نقطه اتصال بازو چپ و راست بگیرید تا اندازه کارور جلو مشخص شود. دقت داشته باشید که بهتر است برای گرفتن اندازه کارور جلو کمرتان را راست نگه دارید اما قفسه سینه را جلو ندهید.

⦁ گرفتن اندازه کارور پشت

برای دوختن لباس باید اندازه کارور پشت را هم بگیرید. گرفتن اندازه کارور پشت درست مانند گرفتن اندازه کارور جلو است. باید فاصله بین نقطه اتصال بازوهای چپ و راست را اندازه بگیرید.

⦁سایز  گرفتن اندازه قد شلوار یا دامن

برای گرفتن اندازه قد شلوار یا دامن، باید یک خط فرضی از قسمت ناف تا کنار بدن را در نظر بگیرید و متر را آنجا گذاشته تا ارتفاع مورد نظر اندازه بگیرید. ارتفاع مورد نظر شما طبیعتا قد شلوار یا دامن را مشخص می کند.

سایز  گرفتن اندازه قد شلوار

⦁ گرفتن اندازه فاصله سینه

برای اینکه بتوانید فاصله سینه را اندازه بگیرید، باید به دقت فاصله بین دو نوک سینه را اندازه بزنید. برای این منظور هم بهتر است راست بایستید.

مواردی که در بالا اشاره کردیم تنها اندازه هایی نیست که برای دوختن لباس باید به آنها توجه داشته باشید. قد آستین، دور کمر، دور بازو، دور ران و دور گردن هم اندازه هایی هستند که برای دوخت یا خرید اینترنتی لباس باید آنها را بدانید. اما موارد بالا آنهایی هستند که ریزه کاری هایی دارند که باید با آنها آشنا باشید.

در ادامه بیشتر در مورد تفاوت استانداردهای سایزبندی با متدهای مختلف صحبت می کنیم.

انواع سایز بندی لباس

لباس های در سایزهای مختلفی تولید می شوند که طبعتا باید سایز اندازه خودتان را خریداری کنید. گرچه در هنگام خرید حضوری با پرو کردن لباس می توانید اندازه بودن یا نبودن آن را بفهمید، اما در هنگام خریدهای اینترنتی چنین امکانی در دسترس شما نخواهد بود. به همین خاطر باید با انواع مختلف سایزبندی آشنایی داشته باشید و سایز خودتان را بدانید. استاندازدهای رایج سایزبندی لباس به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

خواندن
صفحه چرخ خیاطی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

⦁ استاندارد سایز بندی آمریکایی

⦁ استاندارد سایز بندی اروپایی (در ایران نیز از این سایزبندی استفاده می‌شود)

⦁ استاندارد سایز بندی انگلیسی

⦁ استاندارد سایز بندی معمولی S, M ,L , XL

⦁ استاندارد سایز بندی آسیای شرقی

شما می توانید با استفاده از جدول های سایزبندی به خوبی اندازه های درج شده در استانداردهای مختلف را به هم تبدیل کنید. مثلا اگر سایز پیراهن شما ۳۸ است، در استاندارد سایزبندی آمریکایی، سایز آن ۴ خواهد بود.

در هنگام انجام خریدهای اینترنتی حتما به این جداول مراجعه کنید تا بتوانید به درستی سایز لباس مورد نظر را پیدا کنید. همچنین توصیه می کنیم اندازه قسمت های مختلف لباس، از جمله قد آستین، دور باز، قدپیراهن، دور سینه و غیره را هم به دقت بررسی کنید تا لباس از همه نظر اندازه شما باشد. نه اینکه مثلا قدش خوب باشد اما قد آستینش کوتاه دربیاید!

گرفتن اندازه سایز کفش

برای اینکه سایز پای خود را بدانید لازم نیست حتما کفش های شماره های مختلف را بپوشید تا ببینید کدامیک اندازه شماست. کافیست یک خطکش بردارید و کف پایتان را روی آن بگذارید تا ببینید که اندازه طول کف پای شما چقدر است. به عنوان مثال در استانداردهای اروپایی، سایز یک کف پای ۲۵ سانتی متری، شماره ۴۰ است، و این عدد در استاندارد آمریکایی ۹ است.

در هنگام خرید کفش های خارجی اگر علامت US را مشاهده کردید، یعنی سایزبندی آن کفش مبتنی بر استاندارد آمریکایی است، و اگر علامت UK را مشاهده کردید یعنی سایزبندی مبتنی بر استانداردهای اروپایی است. کفش های تولید داخل معمولا با استاندارد اروپایی شماره بندی می شوند.

اندازه های مورد نیاز برای خرید شلوار و مانتو

برای خرید شلوار باید به سایز دور کمر، دور باسن و البته اندازه قد شلوار دقت داشته باشید. اما برای خریدن مانتو باید سایز دور سینه، قد آستین و البته فاصله دور سینه آن را مد نظر قرار دهید. البته باید در نظر داشته باشید که اغلب مانتوهای امروزی معمولا فری سایز بوده و سبک استایل لش و آزاد دارند. به همین خاطر معمولا برای خرید اینگونه مانتوها به دانتستن اندازه های دقیق نیازی ندارید. اما دقت کردن به این اندازه ها در هنگام خرید مانتوهای رسمی و اداری الزامی است.

خواندن
10نکته طلایی درباره استایل کودکان در سال 1401

اندازه گرفتن سایز لباس زیر زنانه

دانستن سایز درست در هنگام انتخاب لباس زیر بسیار مهم است. چراکه معمولا نمی توان لباس های زیر را پرو کرد و به همین خاطر هم باید به دقت سایز خود و لباس مورد نظر را بدانید. برای اینکه بتوانید سایز درست سوتین را پیدا کنید باید دو اندازه زیر را بدانید:

⦁ سایز دور سینه از زیر پستان

⦁ سایز دور سینه از قسمت برجستگی

معمولا سایز سوتین ها را به صورت ترکیب حروف و عددی می نویسند. مثلا D75. این شماره ترکیبی نشانگر دو پارامتر سایز سوتین است. عدد درج شده در این شما بیانگر اندازه دور سینه از زیر پستان بوده و حرف انگلیسی هم نشانگر اندازه کاپ سینه است.

چند توصیه حرفه ای برای گرفتن اندازه های بدن

⦁ زمانی که قسمت های مختلف بدن خود را اندازه می گیری همواره تلاش کنید تا یکی دو ساانتی متر گشاد تر در نظر بگیرید تا بعدا مشکلی پیش نیاید. یادتان باشد که لباس گشاد را می توان تنگ کرد، اما لباس تنگ را نمی توان گشادتر کرد.

⦁ قبل از خرید اینترنتی لباس، حتما سایز آن را با جداولی که هعمولا در همان وبسایت گذاشته شده مقایسه کنید تا اندازه دقیق آن را بدانید.

⦁ سعی کنید حتی اگر قصد دوختن لباس را ندارید، هرچند سال یکبار سایز قیمت های مختلف بدن خود را اندازه بگیرید تا سایزتان به روز باشد. بهتر است اندازه سایزها را هم به سانتی متر و هم به اینچ داشته باشید.

⦁ برای گرفتن اندازه های بدن حتما از یک متر استاندارد که از صفر شروع می شود استفاده کنید.

⦁ برای گرفتن اندازه های بدن بهتر است از یک نفر دیگر هم کمک بگیرید تا اندازه ها دقیقتر در بیایند.

⦁ اگر بین انتخاب دو لباس با سیازهای تقریبا مشابه گیر کردید، بهتر است سایز بزرگتر را انتخاب کنید.

تشخیص سایز از روی جدول لباس

جدول سایز بدن

جمع بندی

گرفتن اندازه های بدن و دانستن سایز لباس بالاتنه و پایین تنه اتفاق خوبی است. مخصوصا اگر قصد دوختن لباس را داشته باشید که باید اینکار را انجام بدهید. اما اینکه اندازه های خود را بدانید، می تواند روند خرید لباس و مخصوصا خرید اینترنتی لباس را برای شما تسهیل کند. دانستن سایز بدن همچنین به شما کمک می کند تا تیپ بدنی خود را هم بشناسید و بتوانید تشخیص دهید که کدام نوع لباس ها بیشتر به بدن شما می آیند.

امیدواریم این مقاله از ۲۰ بافت برای شما مفید بوده باشید.