چرم مصنوعی مثل پارچه ست. دوخت و دوز اون فرآیند پیچیده ای نداره و با چرخ های معمولی هم قابل انجامه. به همین خاطر لوازم چرمی که با چرم مصنوعی تولید میشن، به سادگی توسط یک چرخ خیاطی معمولی قابل ساخت هستن. اما وقتی بحث چرم طبیعی پیش میاد، ماجرا کاملا فرق می کنه. برای اینکه بتونید با چرم طبیعی وسایلی مثل انواع کیف، کفش، کاپشن و غیره بدوزید، باید لبه های چرم رو نازک کنید.چرم های طبیعی به صورت کلی خیلی ضخیم تر از چرم های مصنوعی هستن. به همین خاطر نمیشه به این سادگی ها لبه های اونا رو دوخت زد. چون وقتی می خواید لبه ها رو برگردونید که روی اونها دوخت بزنید، ضخامت زیاد چرم، مانع کار شما میشه. بنابراین قبل از دوخت، باید لبه چرم طبیعی رو یه مقداری نازک یا به اصطلاح لویس کاری کنید، تا بشه کار پرداخت رو روش انجام داد.
شما می تونید نازک کاری یا لویس کاری لبه چرم طبیعی رو به صورت دستی، با چاقوی لویس انجام بدید. اما مخصوصا در زمان تولید تعداد بالا، قطعا به یک دستگاه اتوماتیک نیاز دارید که کار شما رو آسونتر کنه. دستگاهی که به اون چرخ لویس می گن.
تو این مقاله از ۲۰ بافت قصد داریم تا به صورت کامل و جامع درباره این چرخ عجیب و غریب با شما صحبت کنیم و به نکته های اساسی که باید در موردش بدونید اشاره کنیم. اگر تو کار چرم دوزی هستید، یا می خواید وارد این حرفه بشید، بهتره این مطلب رو از دست ندید.

چرخ لویس چیست؟

بک چرخ خیاطی نسبتا عجیب رو تو ذهنتون تصور کنید، که نه سوزن داره و نه نخی از داخلش رد میشه! این ساده ترین توصیفیه که میشه از ظاهر چرخ لویس ارائه داد. چرخ لویس، که با نام دستگاه نازک کن چرم، یا چرخ لویس چرم دوزی هم شناخته میشه، یه چرخ مخصوص برای نازک کاری و کاهش صخامت لبه های چرم طبیعیه. لویس کاری لبه های چرم باعث میشه تا دوخت دور محصولات چرمی آسون تر بشه. اصولا ساخت هیچ محصولی با چرم طبیعی، بدون انزک کاری لبه چرم با چرخ لویس امکان پذیر نیست.

کاربرد چرخ لویس چرم دوزی

وقتی از کاربردهای مختلف چرخ لویس صحبت می کنیم، منظورمون این نیست که این دستگاه می تونه چندین کاربری مختلف به شما ارائه بده. اتفاقا برعکس، چرخ لویس، فقط برای نازک کاری لبه های چرم ضخیم طبیعی ساخته شده. همین. البته این دستگاه هم انواع مختلفی، از حرفه ای تا آماتوری داره، و لی کاربرد همه شون یک چیزه.
درواقع این چرخ با همین یک کاربرد اصلی، می تونه زمینه ساز کارهای مختلفی بشه. به عبارت ساده تر، برای اینکه بخواید با چرم طبیعی هرکاری انجام بدید، باید اول از همه از مرحله لویس کاری رد بشید. مثلا وقتی قصد ساختن یه کیف چرمی دارید، باید لبه های اون رو نازک کاری کنید تا بتونید روی هم برش گردونید و دوخت لبه های کار رو انجام بدید.
یا وقتی قصد دارید با چرم طبیعی لباس بدوزید، باید لبه های تکه ها رو لویس کاری کنید تا بتونید این قطعه ها رو به خوبی و محکم به هم بدوزید.
به خاطر همین چرخ لویس برای دوختن لوزم مختلفی از جمله:
کیف چرمی
⦁ کفش چرمی
⦁ کاپشن چرمی
⦁ رویه صندلی ماشین چرمی
⦁ رویه مبل چرمی
⦁ صحافی کتاب چرمی
نه تنها کاربرد داره، بلکه یه وسیله ضروریه.

خواندن
کاربرد چرخ خیاطی دوپایه و نحوه کارکرد و انواع آن

۱۱

بهترین برند چرخ لویس

قدرت، دوام و دقت مولفه های اصلی یک چرخ لویس خوب به حساب میان. برندهای مختلفی هستن که چرخ لویس تولید می کنن. هرکدوم هم محصولات مختلقی دارن و کیفیت چرخ هاشون با هم تفاوت می کنه. برندهایی از قبیل جک، زیگما، ماراتن، فلای تک، جوکی، کاپیتال، زیگما، کلورز، جمسی و غیره، همگی چرخ لویس هم تولید می کنن. اما با توجه به میزان تقاضا و محبوبیت این چرخ ها، حداقل داخل ایران، بهترین چرخ های لویس از برند های جک، ماراتن و جمسی هستن. شما می تونید برای مشاوره در زمینه انتخاب بهترین برند از این چرخ ها با مشاوران ما در ۲۰ بافت تماس بگیرید.

بخش های مختلف چرخ لویس

چرخ های لویس بخش های مختلفی دارن. خیلی از بخش ها و قطعات چرخ لویس مثل تسمه، دینام، پدال و غیره، بخش های پایه ای هستن که تو هر چرخ دیگه ای، مثل چرخ خیاطی هم وجود دارن. اما یکسری بخش ها هستن که تو چرخ های لویس بارزترن. از جمله:
⦁ سنگ کار پیش بر (که بر خلاف چرخ خیاطی، به سمت طرفین گردش می کنه)
⦁ بازویی عمودی
⦁ تیغه چرخان
⦁ فک
⦁ اهرم تنظیم کننده
⦁ پیچ رگلاژ

بخش های مختلف چرخ لویس
نحوه کار با چرخ لویس

کار با چرخ لویس اصولا شبیه کار با یک چرخ خیاطیه. چرخ لویس با برداشتن پرز لبه های چرم طبیعی، اون رو نازک کرده و برای ساخت محصولات چرمی آماده ش می کنه. وقتی می خواید به صورت دستی لویس کاری یا نازک کاری لبه چرم رو انجام بدید، باید از تیغه های مخصوص استفاده کنید. این کار علاوه بر این که به مهارت و دقت نیاز داره، هیچوقت به خوبی و تمیزی لویس کاری با چرخ در نمیاد.
برای بررسی نحوه کار با چرخ لویس، اجازه بدید کار با این دستگاه رو با چرخ خیاطی مشابهت بدیم. تو چرخ لویس به جای سوزن، یه تیغه قرار داره که با زاویه مورب قرار گرفته. این تیغه با سنگ گردان کار پیش بر زیرش هماهنگه و وقتی چرم رو از زیر اون رد می کنید، پرزها های روی چرم رو می بره، اما خود چرم رو برش نمیشه. از طرف دیگه، کار پیش بر که از یه سنگ سخت ساخته شده، خودش تا حدی پشت چرم رو خراش می ده، تا لبه های چرم شما از پشت و جلو نازک بشه، بدون اینکه استحکام خودش رو از دست بده.
تو مدل های معمولی تر و اغلب دستگاه های چینی، پدال چرخ لویس کار پیش بر و تیغه رو با هم به کار می ندازه. اما تو مدل های حرفه ای تر، تیغ دائما در حال چرخشه و شما با فشار دادن پدال فقط کارپیش بر رو می چرخونید.
چندتا پیچ رگلاژ هم وجود داره، که با استفاده از اونها می تونید عمق نازک کاری و طول لبه هایی که قصد نازک کردنش رو دارید هم تعیین کنید.
وقتی تنظیمات رو به درستی انجام بدید، باقی کار ساده ست. کافیه لبه چرم رو از زیر تیغه رد کنید تا آماده دوخت و دوز بشه.

خواندن
آموزش راه اندازی چرخ ژانومه 1020،1010،1040

نخوه کار با چرخ لویس

آیا می توان بخش های دیگر چرم رو با چرخ لویس نازک کاری کرد؟

چرخ لویس چرم دوزی فقط برای دوختن لبه های چرم طراحی شده و نمی تونه کل سطح چرم رو برای شما نازک کاری کنه. برای نازک کاری سطوح بزرگ چرمی به دستگاه های بزرگ صنعتی که معمولا فقط تو کارخونه ها پیدا میشن نیاز دارید. به همین خاطر توصیه می کنیم وقتی می خواید چرم رو تهیه کنید، چرمی رو بخرید که از حجم مورد نظر شما ضخیم تر نباشه تا به مشکل نخورید.

چرخ لویس برای مبتدیان مناسب است؟

اگر وارد کار چرم دوزی شدید، دیر یا زود به این چرخ احتیاج پیدا می کنید. فرقی نمی کنه که حرفه ای این کار باشید یا تازه کار خودتون رو شروع کرده باشید، چرخ لویس برای تولید هر نوع لوازم چرمی اعم از کیف و کفش تا کاپشن، لازمه. اما اگر تازه دارید مراحل چرم دوزی رو یاد می گیرید و هنوز چندان مطمئن نیستد که می خواید تو این زمینه کار جدی بکنید، بهتره اول لویس کاری رو به صورت دستی انجام بدید. هرچند اگه از علاقه خودتون اطمینان دارید، مبتدی هم که باشید، می تونید کار با چرخ لویس رو آغاز کنید. ولی به هر حال توصیه ما این که برای شروع کار سراغ چرخ های حرفه نرید چون کار با اونا یک مقدار سخت تره و ممکنه اول کار دل زده تون کنه.

تنطیم چرخ لویس

تنظیم درست چرخ لویس در هنگام کار ضرورت زیادی داره. اگر می خواید کارتون تمیز دربیاد، باید این تنظیمات رو به درستی انجام بدید، وگرنه چرمی که با قیمت گرون خریداری کردید خراب میشه. برای تنظیم چرخ لویس، ۴ پارامتر مهم در دسترس شما قرار داره که حتما باید کنترلشون کنید:
.۱ تنظیم سرعت دستگاه : دقت کنید که هرچی سرعت لویس کاری پایین تر باشه، کیفیت و ظرافت کار بالاتر می ره. سرعت های بالا مخصوص چرم دوزهای حرفه ای و تولیدهای تعداد بالاست. البته یادتون باشه، برای اینکه بتونید با سرعت کم لویس کاری کنید، باید دینام چرختون کم مصرف باشه.
.۲ تنظیم زاویه فک : با تنظیم زاویه فک می تونید مسطح یا شیب دار بودن سطح لویس شده چرم رو تعیین کنید.
.۳ تنظیم عمق نازک کاری : بسته به چرمی که دارید، و حجمی که مایلید از ضخامت چرم کم کنید، باید عمق لویس کاری رو تعیین کنید. معمولا یه پیچ و اهرم تنظیم عمق تیغه بالای بازوی چرخ وجود داره که می تونید با استفاده از اون عمق نازک کاری رو مشخص کنید.
.۴ تنظیم اندازه لبه : شما می تونید سنگ کار پیش بر رو یه مقدار عقب و جلو ببرید تا طول نازک کاریتون مشخص بشه. طول لبه نازک کاری شده برای دوخت لوازم مختلف با هم فرق می کنه.

خواندن
چرخ سردوز چیست و چه چرخ سردوزی برای من مناسبه؟

چند نکته برای نگهداری مناسب چرخ لویس

نگهداری مناسب از هر وسیله ای خیلی مهمه. با نگهداری صحیح طول عمر و کارایی دستگاه شما بالاتر میره و به تعمیرات مداوم یا تعویض دستگاه بعد از چند سال نیازی ندارید. کافیه یک سری نکته ساده رو رعایت کنید. مهمرین نکات برای نگهداری صحیح از یک چرخ لویس عبارتند از:
⦁ دقت کنید اهرمی که برای تتنطیم عمق نازک کاری استفاده میشه همیشه بالا باشه تا به مرور زمان دچار ساییدگی نشه.

⦁ مراقب باشید که تیغه و سنگ کار پیش بر با فاصله مناسبی از هم دیگه قرار گرفته .

⦁ حتما مراقب باشید که تکه های چرم بریده شده در حین نازک کاری، لای دستگاه گیر نکنن. اگر اینکار رو انجام ندید، نه تنها به دستگاه فشار میاد و کم کم آسیب می بینه، بلکه کارایی و کیفیت نازک کاریش هم کاهش پیدا می کنه.

⦁ هر چند وقت یکبار تیغه دستگاه رو تیز کنید یا اگر لازم شد عوضش کنید.

قیمت چرخ لویس

چرخ های لویس بسته به برند و سطح کیفیتشون قیمت های مختلفی دارن. از طرف دیگه چون این چرخ ها همه وارداتی هستن، نوسانات بازار همیشه روی قیمت روز اونها اثرگذاره. به خاطر همین نمیشه یه قیمت معین براشون تعیین کرد. اما به صورت کلی، تو بازار فعلی قیمت این چرخ ها از حدود ۱۵ میلیون تومن شروع میشه.

خرید چرخ لویس چرم دوز

مثل هر وسیله دیگه ای می تونید برای خرید چرخ لویس به بازار، نمایندگی مجاز یا فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید. ۲۰ بافت به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین فروشگاه های آنلاین چرخ های دوزندگی، بهترین برندهای چرخ لویس رو، با ضمانت نامه رسمی و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار میده. با خرید از ۲۰ بافت چرخ لویس خودتون رو درب خونه تحویل بگیرید.

جمع بندی
نارک کاری لبه، یکی از کارهای پایه و اساسی برای دوختن هر نو وسیله چرمیه. از کفش و کاپشن بگیر تا صحافی کتاب و رویه مبل. چرخ های لویس می تونن کار شما رو برای نازک کردن لبه چرم ها بسیار آسون کنن و کیفیت و ظرافت نازک کاری لبه چرم رو بالاتر ببرن. پس اگر تو حوزه چرم کار می کنید، حتما به یه چرخ لویس نیاز دارید.