وقتی بچه بودم مادرم زیاد خیاطی می کرد. یه موقعی اونقدر به خیاطی علاقه داشت که تو خونه سفارش دوخت لباس می گرفت و انجام می داد. اما همیشه کمرش درد می گرفت و اذیت میشد، چون هیچوقت میز خیاطی نداشت. تازه یه چرخ خیاطی برقی خریده بود، اما همیشه برای کار کردن یه تخته اتو داشت که پایه های کوتاهشو باز می کرد و میذاشت زیر چرخ تا یه مقداری ارتفاع چرخ بالاتر بیاد و موقع دوخت و دوز کمتر اذیت بشه. اما همیشه می گفت که اگه یه میز چرخ خیاطی داشت کارش خیلی راحت تر می شد. تو این مقاله از ۲۰ بافت قصد داریم بیشتر در مورد کاربرد و کارایی میز چرخ خیاطی باهاتون صحبت کنیم، تا با دسته بندی میز چرخ خیاطی و انواع اون آشنا بشید. با ما همراه باشید.

عکس میز چرخ خیاطی ژانومه

واقعیت اینه که تا چنین تجربه ای نداشته باشید، نمی تونید به اهمیت میز چرخ خیاطی پی ببرید. البته خیلی از افراد هستن که خیلی کم از چرخ خیاطی شون استفاده می کنن. وقتی که جعبه سنگین دستگاه و از ته کمد بیرون میارن یا میذارنش رو میز پذیرایی، یا روی اُپن تا کارشون رو انجام بدن. اما قصه برای کسانی که استفاده بیشتری از چرخ خیاطی دارن کاملا متفاوته. همه مون می دونیم که نمیشه مدت زیادی پشت میز پذیرایی یا اُپن نشست و خیاطی کرد. بالاخره هر کاری ابزاری داره. و میز چرخ خیاطی ، یکی از مهمترین لوازم جانبی برای هرکسیه که یه مقداری جدی تر خیاطی رو دنبال می کنه.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

میز چرخ خیاطی چیست؟

میزهای چرخ خیاطی معمولا میزهای خیلی بزرگی نیستن. این میزها مخصوص چرخ خیاطی طراحی شدن و وسطشون یه گودی دارن که چرخ داخل اون قرار میگیره. نحوه قرار گرفتن چرخ خیاطی روی این میزاها به شکلیه که پایه دوخت (که معمولا چند سانتی متر از کف فاصله داره) مماس با باقی سطح میز باشه. این برای اونه که خیاط راحت بتونه پارچه رو روی میز سُر بده و روند دوختش دچار اختلال نشه.

مدل های قدیمی تر میز چرخ خیاطی یه قابلیت خیلی مهم دیگه هم داشتن، و اون اینکه حتما باید پدال مکانیکی میداشتن. تو چرخ های قدیمی، این پدال با تسمه به چرخ متصل می شد و خیاط می تونست به جای چرخوندن دستی، با پدال زدن سوزن چرخ رو به حرکت دربیاره.

اما خب با توجه به اینکه امروزه چرخ ها برقی شدن و پدال مجزا دارن، دیگه نیازی به سیستم فناوری پدال داخل میز چرخ خیاطی نیست.

قیمت میز و مبل چرخ خیاطی

مزیت های میز چرخ خیاطی

داشتن میز چرخ خیاطی می تونه مزیت های خیلی زیادی داشته باشه. مخصوصا برای کسانی که به شکل حرفه ای خیاطی می کنن. چه تو کارگاه، و چه تو خونه. میز چرخ خیاطی باعث می شه تا خیاط بتونه بدون اینکه فشار زیادی به بدن خودش وارد کنه و زود خسته بشه، برای ساعت ها کار خیاطی رو با کمترین فشار انجام بده.

علاوه بر اون، وقتی پشت یک میز چرخ خیاطی مناسب می شینید، زاویه دید بهتری به سوزن و کار دوخت خودتون دارید. به همین خاطر هم کیفیت و سرعت کارتون به شدت بالا می ره.

میز چرخ خیاطی همچنین باعث می شه تا فضای کار متمرکزتری داشته باشید و همه ابزار و لوازمتون یکجا جمع بشن. علاوه بر اینکه می تونه کاربردهای دیگه ای مثل میز اتو هم برای شما داشته باشه.

خواندن
معرفی انواع مبل و میز چرخ خیاطی خانگی

ویژگی های یک میز چرخ خیاطی خوب

استحکام : میز چرخ خیاطی مثل میز های دیگه نیست، چون فشار خیلی بیشتری روشه. فشار روش هم فقط به خاطر وزن نیست. چرخ های خیاطی دستگاه های معمولا سنگینی هستن که لرزش زیادی ایجاد می کنن. از طرف دیگه خیلی از وقتا خیاط هم مجبور میشه فشار دستش رو به چرخ خیاطی یا پارچه وارد کنه. پس خیلی مهمه که میز چرخ خیاطی استحکام لازم رو داشته باشه تا نه از هم باز بشه، و نه در اثر تکان های مداوم چرخ خیاطی جابجا بشه.

۱.جادار بودن : این نکته خیلی مهمه که یه میز چرخ خیاطی بتونه فضای ذخیره سازی کافی در اختیار شما قرار بده تا بتونید لوازم خیاطی خودتون رو داخلش قرار بدید. بهترین میزهای خیاطی حداقل چنتا کشو دارن که می تونید سوزن و نخ، متر، قیچی، تکه پارچه، الگوها، برنامه های دوخت چرخ و غیره رو داخل اونها قرار بدید تا همیشه دم دستتون باشن و فضای اضافه ای رو اشغال نکنن.

۲.سطح مناسب : میز چرخ خیاطی هم مثل میزهای دیگه اغلب از چوب ام‌دی‌اف ساخته میشه. اما نکته مهم اینه که روکش سطح لیز باشه تا      پارچه بتونه راحت روش سر بخوره و جمع نشه. علاوه بر اون بزرگی سطح میز باید طوری باشه که خیاط بتونه علاوه بر قرار دادن چرخ، کارهای          دیگه ای مثل کوک زدن یا اتو کشیدن رو هم روی اون انجام بده.

۳.ارتفاع مناسب : میز چرخ خیاطی باید ارتفاعی متناسب با قد شما داشته باشه تا بالاتر یا پایین تر از دست شما قرار نگیره. اگه موقعیت قرار گیری شما پشت میز مناسب نباشه یا مجبور بشید مدام شونه های خودتون رو بالا یا پایین بشید تا دستتون به چرخ برسه، خیلی زود خسته می شید و کتف و شونه هاتون آسیب می بینه.

۴.فضای مناسب : میزهای چرخ خیاطی که داخل خونه قرار می گیرن نباید فضای زیادی رو اشغال کنن. عمولا بهترین میزهای خیاطی اندازه بزرگی ندارن و جای زیادی نمی گیرن. تو بیشتر این میزها یک یا دو بازو تاشَونده وجود داره که می تونه تو حین کار باز بشن و بعد از خیاطی سرجای اولشون برگردن تا میز فضای زیادی رو اشغال نکنه.

۵.تناسب با چرخ : خیلی از میزهای خیاطی هستن که با چرخی که دارید هماهنگی ندارن. یعنی فضای قرارگیری (گودی وسط) اونها برای چرخ خیاطی شما زیاده از حد بزرگ یا کوچیکه. پس حتما قبل از خریدن میز، به چرخ خیاطی خودتون و ابعادش دقت داشته باشید.بهترین میز چرخ خیاطی

انواع میز چرخ خیاطی

دسته بندی میز چرخ خیاطی بر اساس مدل های مختلفی که از این وسیله تو بازار وجود داره فرق می کنه. به شکل کلی میشه میزهای چرخ خیاطی رو به سه دسته مختلف تقسیم بندی کرد:

  • کوتاه (زمینی)
  • کشودار
  • ساده

میزهای کوتاه مثل تخته اتوهای قدیمی هستن که پایه های کوتاهی دارن و خیاط به جای صندلی، روی زمین میشینه و کار خیاطی رو انجام می ده. پایه های کوتاه این میزهای ابتدایی به قدری ارتفاع دارن که خیاط بتونه راحت پاهاش رو از زیر میز دراز کنه، یا چهار زانو پشت میز بشینه. معمولا ارتفاع پایه های این میزها قابل تنظیم هم هست.

میزهای کشوردار بهترین و رایجترین مدل از میزهای چرخ خیاطی هستن که همه نیازهای یک خیاط رو داخل خونه تأمین می کنن. هم شکیل هستن، هم جادارن و هم فضای کار مناسبی رو در اختیار خیاط قرار می دن.

اما میزهای ساده خیاطی فقط فضای کافی برای قرار گرفتن چرخ خیاطی رو دارن. اغلب این میزها پایه فلزی دارن و نهایتا یک یا دو بازوی خم شونده هم کنارشون قرار گرفته. این میزها قیمت خیلی مناسبی دارن و بیشتر به درد فضاهای کارگاهی می خورن.

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

اگر بخوایم جزئی تر بررسی کنیم چند مدل دیگه هم از میز چرخ خیاطی وجود داره که به شکل زیر هستن:

  • میز چرخ خیاطی با بازو تاشو

  • این میزها به این شکل طراحی شدن که یک یا دو تا تخته صاف و همتراز کنار میز قرار گرفتن، که موقع خیاطی، در صورت نیاز می تونید اونها رو باز کنید تا فضای کار بیشتری داشته باشید.
  • میز چرخ خیاطی تاشو :

  • خیلی از افراد هستن که خونشون فضای کافی برای اینکه بتونن به صورت دائمی یه چرخ خیاطی توش قرار بدن نداره. به همین خاطر می تونن از این میزهای تاشو استفاده کنن و هر بار که کارشون تموم شد، اون رو جمع کنن و سرجاش بگذارن.
  • میز چرخ خیاطی کمددار :

  • خیلی از میزهای چرخ خیاطی هستن که تو قسمت زیری خودشون یک یا دو درب دارن که مثل کمد باز و بسته میش. معمولا پشت خود این درها هم چندتا قفسه تعبیه شده تا خیاط راحت تر بتونه لوازمشو دسته بندی کنه.
  • میز چرخ خیاطی مخفی

  • : خیلی از میزهای چرخ خیاطی هستن که تو یه کمد مخفی شدن. وقتی کمد رو باز می کنید می تونید سطح میز رو باز کنید و کار خیاطی رو مقابل کمد پایه دیواریتون انجام بدید.
  • میز چرخ خیاطی با صندلی مخفی :

  • این میزها امروزه خیلی طرفدار پیدا کردن. این مدل میزها معمولا خیلی کم جا هستن و یه صندلی مخفی داخل فضای داخلی ریزیرشون قرار می گیره که کشوها پشت همون صندلی قرار داده شدن. وقتی صندلی رو سرجاش می گذارید، این میزهای شبیه دراور میشن.
  • میز چرخ خیاطی ژانومه و کاچیران:

  • یک سری میزهای خیاطی هستن که مخصوص چرخ خیاطی کاچیران و ژانومه طراحی شدن.

یادتون باشه که خیلی از این مدل های ویژگی ها مشابه دارن و عملا با هم ترکیب میشن. مثلا چرخ های کمددار می تون بازوهای تاشو هم داشته باشن، یا کشودار باشن و غیره. باید بسته به فضایی که دارید، نیازتون و البته چرخ خیاطیتون، بهترین میز رو انتخاب کنید.

ارزان ترین میز چرخ خیاطی

  جمع بندی

میزهای چرخ خیاطی می تونن جزو لوازم ضروری خیاطی به حساب بیان. میز خیاطی کار شما رو متمرکز می کنه، ریخت و پاشتون رو کمتر می کنه، به کارتون نظم می بخشه و مهمتر از همه مانع خستگی شما میشه و دقتتون رو بالا می بره تا بهتر و سریعتر خیاطی کنید. دسته بندی میز چرخ خیاطی کار چندان آسونی نیست، چراکه چندین مدل از این میزها با طرح ها و مدل های گوناگون وجود دارن که می تونن همه نوع نیازی رو پاسخ بدن.