خیاط های مبتدی شاید با دیدن این عنوان یکم تعجب کنن. مگه خیاطی متد داره؟ بله، خیاطی هم مثل هر کار دیگه متدها و سبک های خاص خودش رو داره. هر خیاطی بسته به سلیقه‌اش، مشتری هاش یا معلمش با یه متد مشخص کار میکنه. البته که خیلی ها هستن که از متدهای خیاطی تلفیقی استفاده می کنن، اما کار کردن رو متد خاص باعث میشه تا به یک خیاط حرفه‌ای‌تر تبدیل بشید. انواع متدخیاطی متنوع هستن. جالب اینکه این تنوع متد بیشتر تو ایران رواج داره، چرا که بیشتر کشورهای اروپایی، که تو صنعت مد و فشن پیشتاز هستن، هرکدوم متدهای خاص خودشون رو دارن. متدهایی که هرکدوم کاربرد و جذابیت های خودشون رو دارن.

تو این مقاله از ۲۰ بافت قصد داریم انواع متدهای خیاطی رو به شما معرفی کنیم تا ببینید که خودتون با کدوم سبک راحت تر هستید.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

بهترین آموزشگاه خیاطی

انواع متد خیاطی

تو یک دسته بندی کلی می تونیم متدهای خیاطی رو به ۷ سبک مختلف تقسیم بندی کنیم:

  • متد خیاطی متریک
  • متد خیاطی ABM
  • متد خیاطی گرلاوین
  • متد خیاطی مولر
  • متد خیاطی ایتالیایی
  • متد خیاطی فرانسوی
  • متد خیاطی ایرانی

اما این متدها چیستند و هرکدوم چه ویژگی هایی دارن؟ چه چیزی باعث میشه تا این متدها از هم متمایز باشن؟

بهتره تو ادامه مقاله همراه ما باشید تا با این متدهای خیاطی آشنا بشید.

انواع متد خیاطی-20بافت

خواندن
صفر تا ۱۰۰ رشته طراحی لباس+درآمد و بازارکار

متد متریک

خیاط هایی که با متد متریک کار می کنن الگوی لباس مشتری رو با کمک جدول سایز بندی طراحی می کنن. متد متریک یک جور متد ریاضی واره، چون به محاسبات دقیق و دستورالعمل های زیادی نیاز داره. با وجود پیچیدگی های محاسباتی، متد متریک یکی از دقیق‌ترین متدهای خیاطی که میشه با استفاده از اون لباس های ظریف و زیبایی دوخت.

خیلی از خیاطها هستن که از ترس محاسبات دقیق این متد، سراغ اون نمیرن و ترجیح میدن از رسم الگو استفاده کنند. گرچه ایرادی نداره، اما به عنوان یک خیاط حرفه ای، باید بدونید که متد متریک یکی از سبک های خیاطی برای دوختن لباس های خاصه. گرچه زمان بیشتری تو بخش طراحی الگو میبره اما دقت بالای الگوهای رسم شده تو این متد باعث میشه تا از اون طرف سرعت دوختتون خیلی بالاتر بره و در عین حال دوخت دقیق‌تری هم داشته باشید.

پیراهن و لباس شب برای افراد چاق

متد ABM

ABM یک متد خیاطی تجاری هست. این متد آمریکایی اصولا برای تولید انبوه لباس طراحی شده. تو این متد، الگوهای خیاطی بر اساس سایزبندی های استاندارد طراحی میشن، نه اندازه های منحصر به فرد بدن مشتری. استفاده از الگوهای مشخص باعث شده تا خیاطی کردن با متد ABM خیلی آسونو البته سریع باشه. البته مشکلات خودش رو هم داره، مثل اینکه خیلی از افراد سایز بالا و پایین تنه شون با هم تناسب نداره، اما خیاطی با این متد همه چیز رو در حالت استاندارد در نظر می گیره. همه کارگاه های خیاطی و کارخانه های تولیدی لباس از متد ABM استفاده می کنن و لباس های مختلف رو با الگوهای مشخص و تو سایزهای مختلف تولید می کنن. AMB بیشتر به متد تولیدیه تا هنری.

متد گرلاوین

گرلاوین یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین متدهای خیاطی به حساب میاد. تو این متد، خیاط باید اندازه تمام قسمت های بدن فرد رو بگیره و چندین بار لباس رو روی تن اون پرو کنه تا بتونه کار رو ببنده. این کار وقت زیادی می گیره و پیچیدگی زیادی داره، اما یکی از دقیقترین متدهای خیاطی به حساب میاد و باعث میشه لباس نهایی کاملا متناسب و به قول معروف، فیت تن مشتری باشه. الان فقط خیاطای قدیمی هستن که هنوزم با این روش لباس می دوزن، چون به خاطر سختی زیادش و به صرفه نبودنش برای خیاط، این متد دیگه زیاد طرفداری بین جوانان نداره. هرچند بهترین خیاطای لوکس دنیا هنوز با این روش لباس می دوزن!

متد گرلاوین-20بافت

متد مولر

این متد خیاطی، درست مثل اسمش، یه متد آلمانیه. متد مولر پچیدگی و ظرافت متدهایی مثل گرلاوین رو نداره اما هنوز یکی از دقیقتر متدهای خیاطی به شمار میاد. متد مولر به این صورته که خیاط در ابتدای کار باید الگوهای مختلف و زیادی رو طراحی کنه تا در نهایت بتونه یک لباس دقیق و بدون نقص رو تحویل مشتری بده. متد مولر یکی از روش ها متریک خیاطیه که خیلی از موقع ها حتی نیازی به پرو لباس هم نداره. ولی به خاطر دقت بالای این متد تو مرحله الگو کشی، لباس هایی که با این روش دوخته میشن، حتی بدون پرو هم معمولا درست و دقیق از آب در میان.

ظرافت این متد زیاد نیست اما خیلی کارآمد و دقیقه. خیلی از آموزشگاه های خیاطی هم این متد رو به کارآموزاشون تدریس می کنن.

عکس لباس خواب کوتاه ابریشمی

خواندن
یادگیری و مراحل آموزش خیاطی حرفه ای (نکات تبدیل شدن به خیاط حرفه ای)
۱۱

متد ایتالیایی

متد ایتالیایی هنرمندانه ترین و آزادترین متد خیاطی به حساب میاد. این متد خیاطی که اغلب محبوب طراحان لباس بزرگ در جهانه، مستقیما روی پارچه انجام می گیره و به الگو نیازی نداره. سایزبندی تو این متد بر اساس الگوهای پیش آماده انجام  می گیره. خیاطایی که از این متد استفاده می کنن باید خلاقیت و مهارت زیادی داشته باشن. گرچه این روش آزاد به نظر ساده تر میاد، اما واقعیت اینه که هر کسی نمی تونه سراغ اون بره. متد ایتالیایی بیشتر از اینکه یک متد خیاطی باشه، یک متد طراحی لباسه. اما به خاطر سادگیش، خیلی از خیاطا از اون استفاده می کنن. مهمترین نقطه ضعفش هم اینه که محدودیت داره و جای مانورش زیاد نیست.

بهترین پارچه برای افراد چاق

متد فرانسوی

فرانسه از قدیم الایام یکی از پیشتازای صنعت مد بوده و هست. خیاطای فرانسوی، برخلاف بقیه کشورهای اروپا، خیلی وقت نیست که به تولید انبوه لباس روی آوردن. متد فرانسوی یکی از هنرمندانه ترین روش های خیاطیه که شباهت زیادی به متد گرلاوین داره. تو این روش به دقت اندازه های مشتری گرفته میشه و الگوی لباس بر اساس بدن اون طرح ریزی میشه. تو متد فرانسوی به پرو نیاز دارید اما حاصل کارتون همیشه یه لباس شیک و زیبا خواهد بود.

متد ایرانی

دقت کنید که متدهای خیاطی گوناگون کشورهای مختلف، بیشتر برای اندام آدم های اونجا طراحی شده. شما به عنوان یک خیاط باید یاد بگیرید که دارید برای ایرانی ها و اندام های رایج بین مردم این کشور لباس می دوزید. متد خیاطی ایرانی، در واقع یک چیزی بین همه متدهای بالاست. اساتید خیاطی ایرانی، با در نظر گرفتن آناتومی رایج بدن ایرانی ها، متدهای بالا رو تلفیق کردن و به یک سبک جدید رسیدن که بهش سبک ایرانی می گیم. متد ایرانی از الگوی های مناسب و هماهنگ با آناتومی ایرانی ها استفاده می کنه.

جمع بندی

متدهای مختلف خیاطی روش هایی هستن که شما با استفاده از اونها می تونید راحت تر کارتون رو انجام بدید. سلیقه شما، سطح مشتری هایی که دارید، سفارشی که گرفته اید و غیره، همگی تو انتخاب متد خیاطی مهمن. بهترین خیاطای دنیا معمولا تو متدهای خاص خودشون کار می کنن، اما یک خیاط ماهر اگر همه متدها رو بلد نیست، حداقل با اونها آشنایی داره.

خواندن
لیست آموزشگاه های خیاطی در تهران،آدرس و تلفن(شهریه اقساط)✅