دکمه دوز

یکی از وقت‌گیرترین مراحل تولید پوشاک در قسمت تکمیل و بسته بندی می‌باشد. معمولا محصول دوخته شده اما به دلیل عدم تکمیل و بسته بندی امکان ارسال به بخش فروش را ندارد در این مرحله اصلی ترین مرحله دوخت دکمه می‌باشد.
برای مثال برای یک پیراهن مردانه حدود ١٠عدد دکمه در نقاط مختلف پیراهن در حداقل دو سایز باید دوخته شود حتما انجام این فرایند به صورت دستی در مقیاس صنعتی امکان پذیر نمی‌باشد.
البته دکمه به صورت کلی در دو نوع دوختنی و پرسی استفاده می‌شود.
در اینجا دستگاه دوخت دکمه مورد نظر ماست این دستگاه در انواع مختلف تولید شده است اما به صورت کلی دو نوع دستگاه دکمه دوز در بازار دیده می‌شود.


در نمونه اول دستگاه از سیستم سوزن در بالا و یک عدد قلاب مخصوص در قسمت پایین استفاده می‌کند عملیات دوخت دکمه در این مدل تنها با یک نخ انجام می‌شود در واقع سوزن نخ را به قسمت پایین آورده و قلاب دستگاه نخ را به دور خود گردش داده و ایجاد گره می‌کند در این سیستم به دلیل عدم ایجاد گره کامل دکمه دوخته شده از استهکام بالایی برخوردار نخواهد بود و اگر نه دوخت از آخرین گره ایجاد شده توسط دستگاه خارج شود با کشیدن نخ کل گره ها باز شده و دکمه از لباس جدا می‌شود.
اما نوع دوم این دستگاه از یک سوزن در قسمت بالا و یک عدد قاب ماکو در قسمت پایین استفاده شده است.
در این سیستم دستگاه دارای دو عدد نخ بوده و سیستم قاب ماکو با گردش خود با نخ سوزن ایجاد گره کامل می‌کند دکمه دوخته شده در این سیستم به هیچ عنوان از لباس جدا نشده و در صورت نیاز به جدا کردن دکمه از لباس باید از قیچی سر نخ زن جهت قطع کردن نخ ها استفاده کنیم
از پر چالش ترین مراحل دوخت دکمه قراردادن دکمه به صورت صحیح روی دستگاه می‌باشد زیرا در صورتیکه سوراخ‌های دکمه درجهت صحیح روی دستگاه قرار داده نشود، سوزن روی آن برخورد داشته موجب شکستن سوزن و دکمه می‌شود.
همچنین در اکثر دکمه ها در یک جهت از دکمه کلمه یا برند یا حروفی چاپ شده است که حتما باید در جهت درست روی لباس نصب شود امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم مخزن دکمه روی انواع دکمه های قدیمی و جدید قابل نصب بوده و هم جهت سوراخ‌های دکمه و هم جهت نصب دکمه را به صورت خودکار تنظیم کرده و باعث افزایش راندمان این دستگاه تا ٣ برابر شده است.

خواندن
لیست قیمت چرخ خیاطی جانتک (ژانومه ساخت ایران)

سوزن
در دستگاه دوخت دکمه معمولا از سوزن با کدفنی DPx17 استفاده می‌شود که با توجه به ضخامت لباس در حال دوخت معمولا از سوزن سایز ١۴ تا ١٨ در این دستگاه استفاده می‌شود.