وقتی می خواهید یک لباس بخرید یا یک لباس بدوزید، اولین چیزی که به آن توجه می کنیم شکل لباس و مدل آن است. بعد از آن هم به کیفیت دوختش توجه می کنیم. اما معمولا مردم به یکی از مهمترین نکاتی که در مورد پوشاک و در هنگام خرید لباس به آن توجه زیادی نمی کنند، جنس پارچه آن است. واقعیت این است که در بسیاری از موارد، اصلی ترین تفاوت بین محصولات یک برند پوشاک خاص و گرانقیمت با سایر پوشاک غیر برند، نه در طراحی لباس است، نه در کیفیت دوخت آن. بلکه اصل تفاوت به جنس پارچه بازمی گردد. نکته ای که خیاطان شدیدا به آن واقفند.
یکی از بهترین پارچه هایی که لباس های گوناگون و زیبا را با آن می دوزند، پارچه تریکو است. با انتخاب پارچه تریکو برای دوخت لباس ، یا خرید پوشاک آماده ای که با تریکو دوخته شده، به بدن خود احترام می گذارید. چراکه تریکو یکی از ظریف ترین و نرم ترین انواع پارچه ها به شمار می رود. پارچه تریکو اما انواع مختلفی دارد که باید با آنها آشنایی داشته باشید. در این مقاله از ۲۰ بافت بیشتر در مورد کاربرد پارچه تریکو، معرفی انواع پارچه تریکو صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

کاربرد پارچه تریکو

 پارچه تریکو چیست؟

پارچه های تریکو از جمله لطیف ترین و نرم ترین پارچه های موجود در بازار هستند. تمام پارچه ها از تارهای عمودی و پودهای افقی تشکیل شده اند. اما پارچه تریکو از تارهایی ساخته می شود که گره های حلقوی دارند و کنار هم جمع شده اند. به عبارت دیگر، پارچه های تریکو، جزو پارچه های گردبافت هستند. بافت های حلقوی و گرد پارچه تریکو باعث شده تا این پارچه بافتی بسیار نرم و البته لطافت خاصی داشته باشد. همین موضوع هم باعث شده تا تریکو به یکی از محبوب ترین پارچه ها برای دوخت انواع لباس، مخصوصا لباس های زنانه تبدیل شود.
البته این لطافت موجب شده تا تریکو برای دوخت انواع لباس های کودک و کالای خواب هم بسیار مناسب باشد.

کاربرد پارچه تریکو

پارچه های تریکو که با نام پارچه های گردبافت هم شناخته می شوند، علاوه بر لطافت و نرمی زیادی که دارند، از استحکام و قدرت خوبی هم برخوردارند. از انواع پارچه تریکو معمولا برای دوختن لباس هایی که به دوام بالایی نیاز دارند هم زیاد استفاده می شود. از جمله لباس هایی که با این پارچه دوخته می شوند، می توان به لباس زیر، لباس شنا، جوراب، کلاه و لباس های راحتی اشاره کرد. البته هرکدام از انواع پارچه تریکو می تواند برای دوخت یک نوع لباس خاص مناسب باشد. مثلا مدتی است که از این پارچه ها برای دوخت انواع سویشرت ها یا هودی ها نیز استفاده می کنند.

پارچه تریکو مخصوص لباس کودک
آشنایی با انواع پارچه تریکو

تریکو یک مدل خاص از پارچه نیست، بلکه نامی است که به دسته ای از پارچه های گردبافت اطلاق می شود. چیزی که تریکو را از پارچه های دیگر متمایز می کند، جنس الیاف آن است که علاوه بر لطافت و نرمی، مستحکم و قوی نیز هستند.
انواع پارچه تریکو که بر اساس الیاف به کار رفته در آنها دسته بندی می شوند، عبارتند از:

پارچه تریکو پلی استر

پلی استر موادی هستند که از نفت و مشتقات نفتی ساخته می شوند. پارچه های تریکو پلی استر از نخ و الیاف پلی استر ساخته شده اند. مهمترین خاصیت این نوع پارچه های تریکو ضد آب بودن آنها و مقاومت بسیار خوبشان در برابر در رفتگی و نخ کش شدن است. استحکام پارچه های تریکو پلی استر بسیار بالاست و از آن بیشتر برای دوختن انواع کاپشن، لباس ورزشی، لباس اسکی، اوورکت و بارانی استفاده می شود.

پارچه تریکو پلی استر
پارچه تریکو ملانژ

پارچه های تریکو ملانژ از ترکیب الیاف پنبه و پلی استر ساخته می شوند. این پارچه ها شکل و ظاهر مجلسی تر و شیک تری نسبت به سایر مدل های تریکو دارند. به همین خاطر هم هست که بیشتر برای دوختن لباس های مجلسی زنانه مورد استفاده قرار می گیرند. پارچه های تریکو ملانژ از استحکام بالایی برخورداند و ایستایی خوبی دارند. همین موضوع هم باعث شده تا بهترین دامن ها و لباس های مجلسی با این پارچه دوخته شوند.
ضمنا درصد پلی استر به کار رفته در بافت پارچه های تریکو ملانژ می تواند متفاوت باشد.

پارچه تریکو ملانژ

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

پارچه تریکو پنبه ای

نرم ترین پارچه های تریکو، پارچه های تریکو پنبه ای هستند که از الیافت خالص پنبه ساخته شده اند. نخ های پلی استر جزو مواد صنعتی هستند و می توانند روی پوست بدن حساسیت ایجاد کنند. اما اگر به دنبال یک پارچه با بافت کاملا طبیعی می گردید که کمترین آسیبی به پوست حساس شما نرساند، پارچه های تریکو پنبه ای گزینه های ایده آلی هستند. این نوع پارچه تریکو می تواند با نخ پنبه ای خالص به صورت یک رو و دو رو بافته شود یا درصد کمی پلی استر هم داشته باشد. از تریکو پنبه ای بیشتر برای دوختن کالای خواب، مانند پتو، روانداز، روبالشتی و روتختی و البته لباس های کودکان استفاده می شود.

پارچه تریکو پنبه ای
پارچه تریکو ویسکوز

تریکو ویسکوز یکی از ظریف ترین انواع پارچه های تریکو است. این پارچه ها معمولا بسیار نازک هستند و به راحتی نخ کش می شوند. از آنها معمولا برای دوخت انواع شال و روسری استفاده می شود. هرچند گاهی اوقات برای بالاتر بردن استحکام و مقاومت پارچه های تریکو ویسکوز، در ترکیب نخ های طبیعی آن از چند درصد الیاف نخ لاکرا هم استفاده می کنند.

پارچه تریکو ویسکوز

پارچه تریکو لاکرا

لاکرا الیافی است که از مواد مصنوعی ساخته می شود. مقاومت، استحکام و دوام این پارچه ها بالاست و خاصیت کشسانی خوبی هم دارند. پارچه های تریکویی که با الیفا لاکرا ساخته می شوند به دلیل بهره مندی از این قابلیت محبوبیت و کارایی زیادی دارند. از این نوع پارچه تریکو برای دوختن انواع شلوار چین، مانتو، لباس فرم مدرسه و لباس های ورزشی استفاده می شود. خاصیت کشسانی تریکو لاکرا به قدری است که می تواند تا ۵ برابر اندازه ابتدایی خود باز شده و بعد از شستشو به حالت اولیه باز گردد.
علاوه بر این، می توان از پارچه تریکو لاکرا برای بافت انواع لایی هایی که جهت دوخت حاشیه ها و زیر دکمه مانتوها به کار برده می شوند نیز استفاده کرد.

پارچه لاکرا پنبه
پارچه تریکو جودون

همانطور که اشاره کردیم، پارچه های تریکو به جای بافت های خطی و مستقیم، از بافت های گرد استفاده می کنند. پارچه های جودون نوع خاصی از پارچه تریکو هستند که بافت های لوزی شکل دارند. از این پارچه برای دوختن انواع لباس های گرم زمستانی زیاد استفاده می شود. پارچه تریکو جودون از ترکیب الیاف پنبه با الیاف مصنوعی دیگر ساخته می شود. هرچقدر درصد الیاف مصنوعی به کار رفته در بافت این نوع پارچه بیشتر باشد، طبیعتا به همان میزان استحکام و دوام پارچه هم بالاتر می رود.

پارچه تریکو جودون

کدام پارچه تریکو مناسب کدام محصولات است؟

همانطور که اشاره کردیم، هرکدام از انواع پارچه تریکو با توجه به الیاف به کار رفته در آن کاربرد و کارایی مشخصی دارد. شما باید جنس پارچه تریکو را متناسب با نیاز خود و لباسی که قصد دوختن آن را دارید انتخاب کنید. مثلا اگر می خواهید لباسی بدوزید که مقاومت و نفوذناپذیری آن در برابر آب و رطوبت مهم است، باید سراغ پارچه های تریکو پلی استر بروید. یا اگر قصد دارید یک لباس بسیار نرم و راحت تابستانی بدوزید یا اینکه می خواهید یک روتختی بدوزید پارچه های تریکو پنبه ای گزینه های بسیار مناسبی هستند. یا مثلا استفاده از پارچه های تریکو ملانژ برای دوختن انواع لباس های مجلسی زنانه.

قبل از انتخاب پارچه بر اساس معیارهای زیبایی شناسانه، باید از کاربرد لباس یا محصولی که قصد دوختنش را دارید آگاهی داشته باشید، و متناسب با آن محصول پارچه تریکو مناسب را انتخاب نمایید.

خواندن
بهترین مدل اتو مخزن دار در سال ۱۴۰۱، معرفی ۷ برند✅

جمع بندی

پارچه های تریکو یکی از نرم ترین و بهترین انواع پارچه در بازار هستند که کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. در بیشتر موارد از این پارچه ها برای دوختن انواع لباس زنانه و تیشرت ها و لباس های کودکانه استفاده می شود. تمام این ویژگی‌ها باعث شده تا تریکو یکی از انتخاب‌های عالی برای کارگاه های خیاطی باشد و دوخت این پارچه با چرخ خیاطی صنعتی بسیار راحت است. پارچه های تریکو انواع مختلفی هم دارند که باید متناسب با لباس مورد نظر، بهترین نوع آن را انتخاب نمایید.