دستگاه طاقه پهن کن یکی از ماشین آلات صنعت نساجی و بافندگی است که تمام کارگاه های خیاطی بزرگ و کوچک که تولیدات و تیراژ بالایی دارند به آن احتیاج خواهند داشت. دستگاه طاقه پهن کن به صورت کلی برای باز کردن طاقه ها و رول های انواع مختلف پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. باز کردن رول طاقه ها به صورت صاف و پهن شده مزیت های مختلفی برای عملیات های دوخت و طراحی پارچه دارد. استفاده از دستگاه طاقه پهن کن برای انجام کارهایی همچون چاپ، طراحی الگو و برش پارچه نه تنها لازم، بلکه ضروری است. در این مقاله از ۲۰ بافت به نحوه عملکرد، مزیت ها، ویژگی های مختلف و کاربرد و کارایی دستگاه طاقه پهن کن می پردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد دستگاه طاقه پهن کن
نحوه عملکرد دستگاه طاقه پهن کن

مواد اولیه صنعت دوخت و نساجی انواع پارچه ها هستند. و همه پارچه ها مانند کاغذ در حجم زیاد به صورت رول شده تولید و عرضه می شوند. اما هیچکس از روی رول پارچه نمی تواند خیاطی کند، بلکه باید ابتدا پارچه ها را باز کرد تا بتوان کار دوخت را روی انها انجام داد. حال تصور کنید یک رول
چندین متری باز شده روی زمین باشد و مجبور باشید متر به متر آن را باز کنید تا بتوانید روی آن کار انجام دهید. این کار نه تنها باعث کثیف شدن و چروک افتادن پارچه می شود، بلکه کار خیاطان را هم سخت می کند. چراکه برای انجام عملیات های دوخت و الگوکشی و برش، پارچه باید صاف، بدون زاویه و بدون چین روی میز قرار بگیرد. در این شرایط استفاده از یک دستگاه طاقه پهن کن بسیار ضروری به نظر می رسد. وقتی از این دستگاه
استفاده می کنید، می توانید رول پارچه را درون آن قرار دهید و با سرعت و دقت هرچه بیشتر، پارچه را روی میز کار خود پهن نمایید تا کار برش به سرعت و با دقت روی آن انجام شود.
علاوه بر آن دستگاه های طاقه پهن کن می توانند در حالت های مختلف زیگزاگی و دولا و غیره نیز پارچه ها را پهن کنند و از این منظر کاربردهای متنوع تری هم داشته باشند.

انواع دستگاه طاقه پهن کن

دستگاه های طاقه پهن کن به دو مدل دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند که در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم.
همانطور که اشاره کردیم دستگاه های طاقه پهن کن به دو مدل دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند
که عبارتند از:

دستگاه طاقه پهن کن دستی

دستگاه های طاقه پهن کن دستی جزو دستگاه های مکانیکی هستند. یعنی برای کار کردن به نیروی برق نیاز ندارند و با نیروی محرکه دست کار می کنند. این دستگاه ها که اندازه کوچک تر و کاربردهای محدود تری دارند بیشتر در کارگاه های خیاطی کوچک و مزون های شرکتی یا خیاط خانه های خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای کار کردن با آنها کافیست طاقه پارچه را داخل دستگاه قرار دهید و اهرم آن را بچرخانید تا پارچه
به صورت صاف و یکدست بیرون بیاید. این دستگاه ها قیمت پایینی دارند و کارکردن با آنها آسان است. هرچند کاربردشان به آسانی کارکردن با آنها نیست، چراکه باید زحمت زیادی بکشید و وقت و دقتزیادی خرج کنید تا طاقه ها را به درستی داخل دستگاه قرار دهید و بعد پارچه باز شده را بکشید.

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

دستگاه طاقه پهن کن اتوماتیک

اگر یک کارگاه خیاطی بزرگ دارید و تیراژ تولیدی شما بالاست، حتما به یک طاقه پهن کن اتوماتیک نیاز خواهید داشت. دستگاه های طاقه پهن کن اتوماتیک کارایی ها و کاربردهای بسیار بیشتر و متنوع تری نسبت به مدل های دستی دارند و کارکردن با آنها ساده تر، سریع تر و دقیقتر است. برای استفاده از این دستگاه ها کافیست بعد از قرار دادن رول پارچه داخل دستگاه، رول را باز کرده و پارچه را بکشید.دستگاه طاقه پهن کن اتوماتیک همچنین می تواند علاوه بر پهن کردن ساده، پارچه را به صورت دولا یا زیگزاگ یا غیره هم روی پیشخوان پهن کند. اما مهمتر از آن، طاقه پهن کن های اتوماتیک قابلیت برش اتوماتیک را هم دارند و می توانند با وارد کردن برنامه برش، بدون دخالت دست و با دقت بالا کار برش
پارچه را انجام دهند.
دستگاه های اتوماتیک سنگین تر و حجیم تر هستند و از قیمت بالاتری هم برخوردارند. اما وجود آنها در کارگاه های خیاطی بزرگ ضروری است. چراکه هم دقت عمل کار برش و طرح الگو را بالا می برند، و هم سرعت کار را به شکل قابل توجهی افزایش خواهند داد.
دستگاه طاقه پهن کن اتوماتیک

خواندن
راه اندازی کارگاه خیاطی و تولیدی پوشاک(۱۱ نکته مهم)

ویژگی‌ های دستگاه طاقه پهن کن

دستگاه های طاقه پهن کند ویژگی های قابل توجهی دارند که در ادامه به صورت خلاصه به آنها اشاره
می کنیم:
 قابلیت پهن کردن انواع پارچه های مختلف
دستگاه های طاقه پهن کن می توانند انواع پارچه های مختلف، از پارچه های ضخیم گرفته تا پارچه های نازک را به خوبی پهن کنند. اصولا جنس پارچه در کاربرد این دستگاه ها تفاوتی ایجاد نمی کند. برخی از مدل های طاقه پهن کن هم هستند که حتی می توانند کار پهن کردن پارچه های به شدت صخیم مانند موکت را هم انجام دهند.

 یکنواختی حرکت و تراز نگه داشتن لبه پارچه
یکی از مشکلاتی که در هنگام پهن کردن دستی پارچه ها پیش می آید، بحث تراز درآمدن لبه پارچه هاست که اتفاقا اهمیت زیادی برای بحث برش دارد. از این رو یکی از بهترین ویژگی های دستگاه های طاقه پهن کن این است که می توانند پارچه ها را به صورت یکنواخت با لبه های تراز روی پیشخوان پهن کنند تا کیفیت کار برش و حتی طراحی الگو بالاتر رود. در این میان دقت عمل طاقه پهن کن ها اتوماتیک در مدل های دستی بسیار بالاتر است.

 پهن کردن پارچه بدون نیاز به گرفتن سر پارچه
یکی از مشکلاتی که دستگاه های پارچه پهن کن دستی دارند، این است که باید سر پارچه را بگیرید و بادست آن را بکشید تا پارچه از رول خارج شده و روی پیشخوان پهن گردد. این کار باعث می شود پارچه آنرول شده، چین بیفتد و دقت و سرعت عمل کمی پایین بیاید. اما دستگاه های پارچه پهن کن اتوماتیک بدون نیاز به دخالت دست، به صورت خودکار و اتوماتیک رول را باز کرده و خودشان پارچه را به حالت صاف و یکدست روی پیشخوان قرار می دهند. این دستگاه های اتوماتیک دارای مخزن هایذخیره ای هستند که در صورت تمام شدن رول پارچه به صورت خودکار رول بعدی را باز کنند.

 امکان رول مجدد پارچه
خیلی از اوقات نیاز دارید که رول های بازشده دوباره جمع شوند. و این کاری است که دستگاه های طاقه پهن کن آن را به خوبی برای شما انجام می دهند. شما می توانید با تغییر جهت چرخش اهرم در مدل های دستی و کلید جمع کردن در مدل های اتوماتیک، به خوبی رول های باز شده پارچه را مجددا جمع کنید و رول را از دستگاه خارج کنید.

​مزیت های دستگاه طاقه پهن کن

در مورد ویژگی ها و کاربردهای مختلف دستگاه طاقه پهن کن توضیح دادیم، اما در ادامه به صورت تیتروار به مزیت های اصلی داشتن این دستگاه ها نیز اشاره می کنیم:
 بالا بردن سرعت و دقت عمل در زمینه چاپ، طراحی الگو و برش پارچه ها مخصوصا در
کارگاه های خیاطی بزرگ و کوچک
 امکان باز کردن رول انواع پارچه های مختلف – یک دستگاه برای همه نوع پارچه
 امکان باز کردن رول پارچه های ضخیم موکت در برخی از مدل ها
 برش اتوماتیک پارچه ها در انواع اتوماتیک این دستگاه
 تا کردن پارچه در اندازه های دلخواه به تعداد دلخواه در مدل های اتوماتیک
 نظم بخشیدن به کارها و بهینه سازی در استفاده از فضای کارگاه خیاطی

خرید دستگاه طاقه پهن کن

شما می توانید انواع دستگاه های طاقه پهن کن را در مدل ها و برندهای مختلف از فروشگاه لوازم خیاطی ۲۰ بافت خریداری کنید. ۲۰ بافت سال های زیادی است که تجربه موفقی در زمینه تجهیز انواع کارگاه های خیاطی داشته و توانسته اعتبار زیادی در این زمینه کسب کند. شما می تواند دستگاه طاقه پهن کن را در کنار انواع مدل های چرخ خیاطی از فروشگاه آنلاین ۲۰ بافت، با بهترین قیمت و ضمانت کیفیت خریداری نمایید. با چند کلیک ساده، دستگاه طاقه پهن کن را درب کارگاه خود تحویل بگیرید. همچنین می توانید مشاوره رایگان کارشناسان ۲۰ بافت در زمینه
تهیه بهترین و مناسب ترین مدل بهره مند گردید.

جمع بندی

دستگاه های پارچه پهن کن یکی از لوازم ضروری در کارگاه های خیاطی کوچک و بزرگ هستند
که می توانند سرعت و دقت عمل کار تولید لباس را در بحث چاپ، طراحی الگو و البته برش پارچه
بسیار بالا ببرند. اگر قصد راه اندازی یک کارگاه خیاطی را دارید، از تهیه کردن یک طاقه پهن کن