انواع پارچه چهارخانه از جمله جذاب ترین پارچه های موجود در بازار هستند که تنوع زیادی در طرح و نقش و نگار دارند. از پارچه های چهارانه اغلب برای دوختن لباس های مردانه استفاده می شود اما جذابیت های این طرح از پارچه به قدری زیاد است که امروزه بسیاری از استایل های زنانه هم رو به استفاده از این نوع پارچه آورده اند.
اما پارچه های چهارخانه خودشان انواع و گونه های مختلفی دارند که اتفاقا هرکدام نام خود را دارند و مناسب سبک های پوششی متفاوتی هستند. در این مقاله از ۲۰بافت تلاش داریم تا انواع طرح های پارچه های چهارخانه را به شما معرفی کنیم و به تفاوت ها و ویژگی های هرکدام در استایل خاص خودشان بپردازیم. با ما همراه باشید.

انوع پارچه چهارخانه

همانطور که اشاره کردیم پارچه های چهار خانه یک مدل تک بعدی و ساده نیستند بلکه انواع و زیرمجموعه های خاص خودشان را دارند. حتما در زمان انتخاب پیراهن ها، مانتوها یا حتی کت و شلوارهای چهار خانه متوجه شده اید که طرح چهارخانه همه آنها باهم یکسان نیست. هرچند به تمام پارچه هایی که طرح بلوکه بلوکه دارند چهارخانه می گویند، اما تفاوت های زیادی بین طراحی این بلوک ها وجود دارد که باعث می شود پارچه های چهارخانه به انواع مختلفی تقسیم شوند. خیلی از افراد پارچه های چهارخانه را تنها به دو دسته چهارخانه ریز یا درشت تقسیم بندی می کنند، در حالی که انواع پارچه چهارخانه بسیار بیشتر از اینها هستند. رایج ترین مدل های پارچه چهارخانه عبارتند از:

⦁ پارچه چهارخانه گینگام

پارچه های چهارخانه ینگام یکی از رایجترین مدل های چهارخانه هستند که احتمالا هر مردی یک پیراهن با این طرح در کمد لباس هایش دارد. گینگام که جزو چهارخانه های ریز به شمار می رود شکل آشنایی برای همه ما دارد اما کمتر کسی با نام آن، یعنی گینگام آشناست.
خیلی از ما طرح چهارخانه گینگام را اغلب روی پارچه های رومیزی دیده ایم. اما بسیاری از پیراهن های شیک مردانه را با این نوع پارچه می دوزند. چهارخانه گینگام معمولا از ترکیب رنگی قرمز/ سفید، آبی/سفید و سیاه/سفید دوخته می شود اما می تواند ترکیب رنگی های دیگری هم داشته باشد.
پارچه هایی با طرح چهارخانه گینگام معمولا از جنس پنبه ای و نخی هستند و از این پارچه ها بیشتر برای دوختن پیراهن های مردانه دکمه دار استفاده می شود. پیراهن های چهارخانه گینگام طرح مناسبی برای دوختن لباس های رسمی در محیط های کاری دارند و ست کردن آنها با لباس های دیگر هم اصلا سخت نیست.

⦁ پارچه چهار خانه شاهزاده ولزی

همانطور که از نامش هم پیداست، پارچه های چهارخانه با طرح شاهزاده ولزی در گذشته بیشتر در میان اعیان و کاخ نشینان رایج بودند. این طرح چهارخانه که اغلب در ترکیب رنگی سیاه و سفید دوخته می شود بیشتر مناسب دوختن کت و شلوارهای مردانه است. پارچه های چهارخانه شاهزاده ولزی خودشان می توانند در جزئیات کمی باهم تفاوت داشته باشند اما در کل همه آنها شبیه همند.
چهارخانه های این طرحی برای دوختن کت های تک بسیار مناسبند. کت هایی که با شلوارهای ساده و تیره رنگ به خوبی ست می شوند و برای محیط های کاری هم علاوه بر جلسات رسمی مناسبند. برای بیشتر به چشم آمدن طرح جذاب شاهزاده ولزی، بهتر است زیر کت پیراهن و جلیقه تک رنگ بپوشید. این پارچه های چهارخانه برای دوختن پالتوهای زمستانی هم بسیار مناسبند.

خواندن
بهترین استایل زنانه دهه 20 آمریکا که هنوز هم طرفدار دارند!

⦁ پارچه چهار خانه پنجره‌ ای

پارچه های چهارخانه پنجره ای در دسته چهارخانه های درشت جای می گیرند. چهارخانه پنجره ای جزو طرح های کلاسیک است که چند سالی است دوباره مد شده است. بلوک بندی این نوع پارچه چهارخانه از خطوط نسبتا نازکی که فاصله زیادی از هم دارند تشکیل شده که پنجره های نسبتا بزرگی را شکل می دهند. از پارچه هایی با طرح چهارخانه پنجره ای بیشار برای دوختن انواع کت و شلوار، کت های تک و البته جلیقه استفاده می شود.
البته پنجره های این طرح چهارخانه الزاما و همیشه به شکل مربعی نیستند و می توانند شکل مستطیلی داشته باشند. مستطیل هایی که بیشتر دراز هستند تا پهن. چنین مدل هایی باعث می شوند که فرد کمی بلندقد تر به نظر برسد. طرح چهارخانه پنجره ای طرحی برجسته و بارزی است و تنها کسانی که سلیقه خاص دارند از آنها استفاده می کنند.

⦁ پارچه چهار خانه تارتان

پارچه های چهارخانه تارتان جزو زیباترین و البته متنوع ترین انواع پارچه چهارخانه محسوب می شوند. هیچ طرفدار پارچه های چهارخانه ای را پیدا نمی کنید که یک پارچه با طرحح تارتان در کمد لباس خود نداشته باشد. اگر تصور این طرح چهارخانه برایتان سخت است، روپوش ها و دامن های سبزرنگ محلی اسکاتلند را به یاد بیاورید. چراکه تارتان از طرح آن لباس ها برداشته شده است. معروف ترین سبک پارچه چهارخانه تارتان، سبک بلک واچ است که از ترکیب رنگ های سیاه، سبز و آبی سیر تشکیل شده است.
به واسطه تنوع و انعطاف پذیری چهارخانه های تارتان، این پارچه ها به خوبی با اشکل مختلف لباس های مردانه ست می شوند و می توان لباس های گوناگونی را با آنها دوخت. هرچند بیشتر طراحان مد ترجیح می دهند از این پارچه برای دوخت شلوارهای مردانه شیک استفاده کنند. یادتان باشد که تارتان خودش یک مدل شلوغ است، پس بهتر است آن را با لباس هایی با طرح ساده یا تک رنگ ست کنید.

⦁ پارچه چهار خانه بوفالو

انواع پارچه چهارخانه بوفالو بیشتر برای دوختن لباس های زمستانی مورد استفاده قرار می گیرند. چهارخانه بوفالو را بیشتر با ترکیب رنگ های قرمز و مشکی می شناسیم که امروزه بسیار در میان مردم رایج شده اند و از آن برای دوختن پیراهن های ضخیم مردانه و مانتوهای زنانه استفاده می شود. طرح چهارخانه بوفالو بیشتر مناسب استایل های کژوال است و در ست های رسمی زیاد از آن استفاده نمی شود. طراحی چهارخانه بوفالو از لباس محلی گاوچرانان استرالیایی و آمریکایی الهام گرفته شده است. اگر فیلم های وسترن جان وین را تماشا کنید، این مدل پارچه را روی تن او هم زیاد می بینید.

خواندن
تاریخچه چرخ خیاطی و خیاطی

⦁ چهارخانه گراف

حتما با کاغذهای گراف یا کاغذهای چهارخانه رسم آشنا هستید. خب، پارچه های چهارخانه گراف هم درست مانند همان کاغذها هستند. این پارچه ها که جزو چهارخانه های ریز به شمار می روند، ساده ترین طرح چهارخانه را دارند. پارچه های چهارخانه گراف همخوانی خوبی با انواع سبک استایل مردانه دارند و با انواع کراوات به خوبی ست می شوند. از این طرح چهرخانه بیشتر برای دوختن پیراهن های مردانه در سبک های اسپرت و رسمی استفاده می شود. این پارچه های چهارخانه معمولا در رنگ های زمینه سفید با خطوط آبی بافته می شوند.

⦁ پارچه چهار خانه تاتِرسال

پارچه های چهارخانه تارتسال شباهت زیادی به پارچه های گراف دارند، با این تفاوت که هم اندازه بلوک هایشان بزرگ تر است، و هم به جای خطوط یکرنگ برای ایجاد بلوک های چهارخانه، از خطوطی با رنگ های متنوع و معمولا مکمل استفاده می کنند. امروزه یکی از رایجترین اشکال پارچه های چهارخانه تاترسال پارچه هایی با زمینه رنگی زرد یا نخودی، و خطوط چهارخانه قرمز و آبی هستند. از این نوع پارچه چهارخانه می توان برای دوختن انواع پیراهن یا جلیقه مردانه استفاده کرد.

⦁ پارچه چهار خانه مادراس

پارچه های چهارخانه مادراس قطعا مورد پسند افرادی هستند که عاشق طرح های زنگی و شلوغ هستند. این نوع پارچه چهارخانه بیشتر از ریشه ها و سبک های هندی الهام گرفته شده و معمولا دارای چهارخانه های نه چندان منظم با رنگ های متنوع است. از نظر طرح، مادراس به طرح تارتان شباهت دارد اما تفاوت عمده بین این دو در ترکیب های رنگی متنوع و شلوغی است که روی طرح های مادراس قرار می گیرند. این این پارچه ها اغلب برای دوختن پیراهن های کژوال و آزاد مردانه استفاده می شود.
بهترین پارچه های چهارخانه برای انواع مختلف لباس مردانه
پارچه های چهارخانه به دلیل طرح و نقش جذابی که دارند معمولا گزینه های خوبی برای دوختن انواع لباس مردانه هستند. جذایت این طرح به قدری بالاست که خیلی از افراد اصولا به جز چهارخانه چیز دیگری نمی پوشند!
از پارچه های چهارخانه می توان برای دوختن لباس های رسمی، کژوال، و غیره استفاده کرد. اما هر پارچه چهارخانه ای مناسب هر نوع لباسی نیست. در ادامه به پارچه ها چهارخانه مناسب برای انواع لباس مردانه اشاره می کنیم:

⦁پارچه  کت‌ و شلوار چهارخانه

اگر قصد دارید کت و شلوار چهارخانه بپوشید، توصیه می کنیم کت و شلوارها سرمه ای با طرح چهارخانه پنجره ای را از دست ندهید. چراکه طرح پنجره ای چهارخانه ترین مدل از این پارچه است و به وضوح علاقه شما را به این طرح پارچه نشان می دهد. همچنین طرح چهارخانه شاهزاده ولزی برای کت یا اوورکت های ضخیم زمستانی را نیز از یاد نبرید.
اما باید دقت داشته باشید که زمانی که کت و شلوار چهار خانه می پوشید، به خاطر شلوغ بودن ذاتی این طرح، بقیه لباس های شما نباید شلوغ باشند. بهتر است همراه با کت و شلوار چهارخانه از پیراهن های تک رنگ ساده، مخصوصا در رنگ سفید و کراوات های بدون نقش و نگار استفاده کنید.
همچنین بهتر است کت و شلوار چهارخانه شما برای شیک تر جلوه کردن، رنگ تیره ای داشته باشد.

خواندن
اندازه گیری سایز بدن، انواع سایز بدن

⦁ ‌کت تک چهارخانه

اگر از استایل چهار انه خوشتان می آید اما دوست ندارید که سرتاپا چهارخانه باشید، انتخاب کت های تک چهارخانه هم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. یکی از بهترین ست ها، ترکیب کردن کت تک چهارخانه تیره رنگ با پیراهن سفید و شلورا مشکی است. برای ست کردن سایر لباس ها با کت چهارخانه می توانید از ترکیب رنگی زمینه و خطوط خود پارچه کت کمک بگیرید. بهتر است شلوار با رنگ زمینه کت ست باشد، و پیراهن با رنگ خطوط.
بهتر است بدانید که می توان با کت های تک چهار خانه، پیراهن چهارخانه هم پوشید. ولی باید دقت داشته باشید که اندازه و طرح چهارخانه پیراهن با کت یکسان نباشد. کت تک چهارخانه باعث می شود بالاتنه شما پرتر به نظر برسد. اگر می‌خواهید با دیدن مطالب آموزش خیاطی کت‌های حرفه ای تری بدوزید به آکادمی ۲۰ باف سربزنید

⦁ شلوار تک چهارخانه

شلوارهای تک چهارخانه امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند. این شلوارها استایل شیکی دارند و به خوبی با پیراهن های سفید یا تک رنگ ست می شوند. طرح چهارخانه تارتان، مدل بلک واچ، همانطور که اشاره کردیم بهترین طرح چهارخانه برای دوختن شلوار پارچه ای تک است. اما بهتر است این شلوارها در رنگ های تیره باشند.

⦁ جلیقه چهارخانه

جلیقه های چهارخانه تک را بهتر است با کت و شلوارهای تک رنگ و ساده بپوشید تا استایل شما بیش از حد شلوغ نشود. جلیقه های چهارخانه باعث پرتر به نظر رسیدن قفسه سینه شده و استایل جذابی را ایجاد می کنند. البته شما می توانید جلیقه و شلوار چهارخانه با طرح مشابه هم بپوشید. هرچند باید به یاد داشته باشید که جلیقه های چهارخانه حتما باید پیراهن های ساده و تک رنگ، مخصوصا پیراهن سفید بپوشید. شما به یک چرخ خیاطی خانگی به راحتی می توانید تمام این لباس ها را در منزل بدوزید.

جمع بندی

انواع پارچه چهارخانه طرح ها و نقش های مختلف و گوناگونی دارند که هرکدام بیشتر مناسب دوخت یک نوع لباس هستند. پارچه های چهارخانه اغلب برای دوختن لباس های مردانه استفاده می شوند، اما لباس های زنانه، مخصوصا پوشش های رسمی نیز می توانند از این پارچه ها به خوبی بهره ببرند.
طرح های متنوع چهارخانه تنوع زیادی به انواع این پارچه های بخشیده است که می تواند نظر هر کسی با هر سلیقه ای را جلب کند. امیدواریم این مطلب از ۲۰بافت برای شما مفید بوده باشد.