زیپ مخفی کاربرد خیلی زیادی تو لباس های مجلسی و مخصوصا دامن داره. زیپ مخفی، همونطور که از اسمش هم پیدا است، از روی پارچه دید نداره و باعث میشه تا زیبایی لباس و تمیز بودن دوخت چند برابر بشه. زیپ مخفی، مثل زیپ معمولی کلفت نمیشه و اغلب در پشت و پهلوی دامن، چاک یقه، شلوار و آستین و همچنین پشت لباس های مجلسی دوخته میشه. وقتی زیپ مخفی رو روی پارچه می دوزید به شکل یک درز دیده میشه و تو قسمت های درز پهلو که اریب هستن قوز نمیکنه. خلاصه زیپ مخفی مزیت های زیادی داره که از چشم هیچ خیاط و هیچ مصرف کننده ای دور نیستن. دوختن زیپ مخفی روی لباس یکی از کارهای حساس و مهمه که برای خیلی ها، مخصوصا خیاط های آماتور یه کار سخت به حساب میاد، در حالی که دوختن زیپ مخفی واقعا ساده ست! البته اگه با نکته ها و تکنیک های اون آشنایی داشته باشید.
تو این مقاله از ۲۰ بافت قصد داریم یه راهنمای کامل از آموزش خیاطی مربوط به دوخت زیپ مخفی در اختیار شما قرار بدیم تا از این به بعد خیلی راحت بتونید این زیپ ها رو روی لباس هاتون بدوزید. یادتون باشه هرچقدر بتونید زیپ مخفی رو تمیز تر و بادقت تر بدوزید، نتیجه کارتون بهتر درمیاد و لباس ظاهر شکیل تری پیدا می کنه.

خواندن
۱۲ تا از بهترین آموزشگاه خیاطی تهران، بهترین آموزشگاه خیاطی ایران کجاست؟✅

آموزش دوخت زیپ مخفی

راحت ترین روش دوخت زیپ مخفی

اول از هر چیز باید بدونید که زیپ مخفی با زیپ معمولی فرق می کنه. پس وقتی می خواید یه زیپ مخفی روی لباستون بدوزید، دقت کنید که حتما زیپ مناسب رو خریداری کنید. دندانه ها یا فر منحنی زیپ مخفی، برخلاف زیپ های معمولی، به پشت قرار گرفته و وقتی زیپ رو می بندید مشخص نمیشه. همچنین گیره یا سگک ظریف تری داره که ظاهرش زیباتره. این گیره معمولا نرم و بدون زاویه ست، تا بدن رو خظ نندازه و فرد رو اذیت نکنه.
بعد از اینکه زیپ مناسب رو تهیه کردید وقتشه وارد مراحل دوخت بشید.

.۱ آماده کردن جای دوخت

وقتی می خواید لباسی بدوزید که زیپ مخفی داره، باید از قبل و در مرحله برش و دوخت جای مناسب و کافی برای دوختن این زیپ رو در نظر بگیرید. برای اینکار باید ۱ سانتی متر از عرض پارچه رو از خط کمر بالاتر، و بین ۲ الی ۳ سانتی متر از طول پارچه رو هم برای نقاب زیپ به عنوان حاشیه کنار بگذارید. حالا این حاشیه رو با صابون خیاطی علامت بزنید.
حالا زیپ مخفی رو از قسمت فلزی انتهاش روی پایین ترین نقطه قرار بدید. دندانه های زیپ باید دقیقا روی خط عرضی (عمودی) باشن که با صابون علامت زدید. وقتی جای دقیق دوخت زیپ مشخص شد، ابتدا و انتهای اون رو علامت بزنید.
حالا برای استحکام پارچه تو سمت لبه حاشیه های زاپاس بریده شده، بهتره یکبار با دنده معمولی از بالا به پایین، و یکبار با دنده درشت از پایین به بالا، روی لبه پارچه دوخت بزنید. اینکار هم استحکام دوختتون رو فراهم می کنه، هم نخ های اضافی رو حذف می کنه، هم کیفیت دوخت شما رو به شدت بالاتر می بره.

آماده کردن جای دوخت زیپ

خواندن
برای دوخت زیپ از این پایه استفاده میکنن، پایه دوخت زیپ✅

۲. وقت اتو کردنه

قبل از دوختن زیپ مخفی باید محل درزی که اندازه های متناسب اون رو تو مرحله قبل مشخص کردید، از دو طرف با اتو بخار دستی ، اتو بکشید تا کاملا صاف بشه. علاوه بر اون، بهتره درز رو هم باز کنید و مابین اون رو هم اتو بکشید. یعنی لبه های حاشیه رو به داخل برگردونید و اتو کنید تا دوتا زبانه مشخص داشته باشید.
بعد نوبت اتو کشیدن خود زیپ می رسه. یادتون باشه که وقتی زیپ رو اتو می کنید حرارت دستگاه زیاد نباشه، چراکه می تونه باعث آب شدن دندانه های زیپ بشه و عملا خرابش کنه.

اتو کردن جای زیپ

۳. مماس کردن زیپ

وقتی کار اتوکشی تموم شد، وقتشه که زیپ روی دقیقا سر جای خودش قرار بدید تا آماده دوختنش بشید. اما قبل از مرحله دوخت اصلی چندتا نکته هست که باید رعایت کنید:
⦁ اول اینکه حتما نخ های اضافی رو بچینید. چون ممکنه که لای فر زیپ برن و باعث خراب شدن اون بشن.
⦁ دوم اینکه می تونید برای استحکام و ایستایی بیشتر زیپ، زیرش از دوتا تیکه لایی چسب استفاده کنید.
⦁ زیپ رو باز کنید و دندانه های اون رو دقیقا مماس با خط عمودی که علامت زدید قرار بدید. اگر حاشیه و زاپاس رو به خوبی و با دقت علامت زده باشید، می بینید که احتمالا حاشیه پارچه زیپ هم مماس با لبه حاشیه در میاد (هرچند بهتره زاپاس رو یه مقدار زیاد بگیرید تا از عرض زیپ یه مقداری بیشتر باشه. اضافات رو میشه بعدا چید، اما کمبود رو نمیشه کاریش کرد).
نکته : بعضیا هستن که ترجیح میدن اول لبه های داخلی زاپاس دوخت جای زیپ رو به هم بدوزن و درز لباس رو ببندن، و بعد زیپ رو بدوزن تا در نهیت درز رو بشکافن. اینکار مخصوصا برای خیاط های آماتور آسون تره چون راحت تر می تونن محل دقیق قرار گیری زیپ رو مشخص کنن. تو این روش بهتره یک شکاف کوچیک تو محل درز دوخته شده ایجاد کنید و گیه زیپ رو از داخل اون رد کنید. بعد با معیار قرار دادن این نقطه، بقیه زیپ رو بدوزید.

خواندن
آموزش چین روی پارچه با پایه چین پشت پیچ دار

۴. فیکس کردن زیپ

خیاطای حرفه ای و با تجربه معمولا به این مرحله نیازی ندارن. اما خب برای دقت بیشتر توی کار، مخصوصا برای مبتدی ها، این یه مرحله ضروریه.
تو این مرحله باید زیپ رو با استفاده از سنجاق یا سوزن سر جای خودش فیکس کنید. یادتون باشه که وقتی زیپ رو روی پارچه قرار می دید، پشت زیپ باید به طرف خودتون باشه و برجستگی دندانه هاش باید به سمت روی کار باشه.
مرحله فیکس کردن رو روی هر دو زبانه باز شده زیپ انجام بدید. قبل از دوخت مطمئن بشید که هر دو طرف زیپ در یک امتداد هستن و وقتی زیپ رو می بندید قوز نمیکنه. بعد از اطمینان از اینکه زیپ کاملا درست و دقیق سرجاش قرار گرفته، دیگه آماده دوختن هستید.

۵. دوختن زیپ مخفی

برای دوختن زیپ مخفی با چرخ خیاطی می تونید هم از پایه مخصوص دوخت زیپ مخفی استفاده کنید، هم از پایه معمولی. اما بهتره پایه های مخصوص شیاردار رو انتخاب کنید تا کارتون آسون تر بشه.
مراقب باشید که حین دوخت، هیچ کوکی روی فر یا دندانه های زیپ نره. اگر تصادفا روی دندانه زیپ دوخت زدید آروم به عقب برگردید و کوک بشکافید. چون اگر این کار رو نکنید زیپ دیگه از اون نقطه بسته نمیشه. به خاطر همینه که توصیه کردیم از پایه شیاردار مخصوص استفاده کنید.
این پایه ها شیارهای مخصوصی دارن که فر یا دندانه زیپ مخفی داخل اون قرار داده میشه و از دوخت سوزن مصون می مونه. این پایه ها می تونن یک یا دو شیار داشته باشن. بسته به اینکه کدوم طرف زیپ رو می دوزید، باید دندانه زیپ رو داخل یکی از این شیار ها بندازید.
بعد از اینکه لبه های عمودی زیپ رو کاملا مماس با خط عمودی که قبلا مشخص کرده بودید دوختید، باید قسمت بالا و پایین زیپ رو هم با چرخ خیاطی اندازه دو الی سه کوک برید و برگردید تا جایگاه زیپ کاملا روی لباس فیکس بشه.

دوخت زیپ با چرخ خیاطی

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

جمع بندی

آموزش دوخت زیپ مخفی به همین سادگیه. فقط کافیه دقت زیادی داشته باشید و با صبر و حوصله این کار رو انجام بدید. انتخاب زیپ مناسب، دوخت مماس و دقیق هر دو طرف زیپ و استفاده از لبه های زاپاس کافی مهمترین نکته ها برای دوختن زیپ مخفی هستن.

 

دوخت زیپ مخفی با پایه معمولی

دوختن زیپ مخفی با پایه معمولی خیلی کار ساده‌ای نیس و نیاز به مهارت داره. اما به طور خلاصه بهتره طبق مراحل زیر پیش بری:

اول پارچه رو برش بزن و دو تکه پارچه را روی هم قرار بده، بعد یک طرف رو بدوز و زیپ رو در محل مورد نظر قرار بده. حالا برای ثابت شدن زیپ دورشو بدوز. بعد پارچه رو برگردون و طرف دیگه رو هم بدوز تا زیپ کاملاً مخفی شه. در نهایت اول و آخر زیپ رو محکم بدوز تا از باز شدنش جلوگیری بشه. درزها رو هم تمیز بدوز تا زیپ کاملا پنهان بشه.

 

دوخت زیپ مخفی جلوی لباس

برای دوختن زیپ مخفی جلوی لباس هم طبق مراحل زیر پیش برو:

اول لباس رو باز کن و جلوی اون رو صاف کن. بعد محل مورد نظر برای قرار دادن زیپ رو مشخص کن. معمولاً زیپ رو وسط جلوی لباس قرار می‌دن. زیپ رو اینجا قرار بده و از بالا و پایین بدوزش تا ثابت بشه. سعی کن درزها مرتب و تمیز باشن.

حالا لبه‌های جلوی لباس رو روی هم قرار بده تا زیپ کاملاً مخفی شه. لبه‌ها رو دورتادور به هم بدوز ولی مراقب باش که سوزن به زیپ برخورد نکنه.

اخر کار هم انتهای زیپ رو محکم بدوز تا از باز شدن جلوگیری بشه. در نهایت اتو بکش و درزهای اضافی رو پنهان کن.

 

آموزش دوخت زیپ مخفی با دست

برای دوخت زیپ مخفی به صورت دستی، طبق مراحل زیر پیش برو:

۱. پارچه رو بر اساس اندازه مورد نظر برش بزن.

۲. لبه های پارچه رو روی هم قرار بده.

۳. زیپ رو در محل دلخواه قرار بده و با سنجاق قفلی محکم نگه دار.

۴. از بالای زیپ شروع به دوختن کن و زیپ رو به پارچه بدوز. سعی کن درزها مرتب و تمیز باشن.

۵. وقتی به اخر زیپ رسیدی، آن رو محکم بدوز تا از شل شدنش جلوگیری بشه.

۶. حالا پارچه رو برگردون و طرف دیگه رو هم به همین ترتیب بدوز.

۷. در نهایت کل درز رو اتو کشیده و دوخت و دوزهای اضافی رو پنهان کن.

با انجام این مراحل، زیپ به طور کامل مخفی و غیرقابل رویت میشه.

 

دوخت زیپ مخفی پشت پیراهن

برای دوختن زیپ مخفی در پشت پیراهن، طبق مراحل زیر پیش برو:

– پیراهن رو برعکس کن تا پشت آن روی میز باشه.

– محل مورد نظر برای قرار دادن زیپ رو در پشت و پایین پیراهن مشخص کن.

– زیپ رو در این محل قرار بده و از بالا و پایین اونو به پارچه بدوز تا ثابت شه.

– حالا لبه های پشت پیراهن رو روی هم قرار بده تا زیپ کاملا مخفی شه.

– لبه ها رو دورتادور به هم بدوز اما مراقب باش سوزن به زیپ نخوره.

– انتهای زیپ رو هم محکم ببند تا از باز شدن جلوگیری شه.

– در نهایت پیراهن رو اتو کشیده و درزهای اضافی رو از پشت پنهان کن.

با این کار زیپ به طور نامرئی در پشت پیراهن قرار میگیره.

 

آموزش دوخت زیپ مخفی با چرخ ژانومه

همه این مراحل برای چرخ خیاطی ژانومه هم صادقه و می تونید از این اموزش برای دوخت زیپ مخفی با چرخ ژانومه هم استفاده کنید. چرخ خیاطی ژانومه بی شک از محبوب ترین چرخ خیاطی ها توی زمینه دوخت و دوز لباس های مختلفه و کار با اون لذت خیاطی رو چندین برابر می کنه.

فیلم آموزشی دوخت زیپ مخفی