از قدیم الایام همه مادر و مادربزرگ های ما بلد بودن از لباس های کهنه برای مصارف نو استفاده کنن. ساده ترین نمونه ش هم اینه که لباس های کهنه همه ما حداقل یکبار به دستمال آشپزخونه تبدیل شده!اما راهکارهای جالبتری هم برای استفاده مجدد یا عملا بازیافت لباس های کهنه، یا لباس هایی که سالمن، ولی دیگه اونا رو نمی خوایم وجود داره. توی این مقاله از ۲۰بافت قصد داریم تا به ۲۰ راهکار عملی برای استفاده مجدد از لباس های کهنه (نگران نباشید، دستمال درست کردن رو فاکتور می گیریم).

یکی از ابزارهای مفیدی که در دوخت و دوز و خیاطی می توانید از آن کمک بگیرید چرخ خیاطی است که کارهای خیاطی را سریع‌تر و راحت‌تر انجام می دهد. دوخت لباس با چرخ خیاطی به کنترل بهتر پارچه در حین دوخت کمک می‌کند و در نتیجه منجر به دوخت‌های دقیق‌تر می‌شود. یکی از بهترین برندهای دوخت و دوز چرخ خیاطی کاچیران است. دوخت و دوز با دست کاری دشوار و خسته‌کننده است اما با استفاده از چرخ خیاطی کاچیران می‌توان راحت‌تر و با سرعت بیشتری کار کرد.

ایده های خلاقانه برای استفاده مجدد از لباس های قدیمی

شما می تونید خیلی کارها با انوع لباس های قدیمی تون انجام بدید. بعضی از این لباس های کهنه هستن که دیگه درب و داغون شدن، اما بعضی های دیگه هنوز سالمن. خیلی ها شون هم هستن که فقط یه ایراد کوچیک دارن اما بیشتر آدما به خاطر همین ایراد کوچیک لباس رو دور میندازن. با راهکارهایی که در ادامه به اونها اشاره می کنیم می تونید به بهترین شکل از انواع لباس های کهنه خودتون دوباره استفاده کنید.

معمولا محصولات دوخته شده با چرخ خیاطی ظاهری حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تر دارند. به همین دلیل در کل چرخ خیاطی ابزاری ارزشمند برای هر خیاط حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود و به انجام سریع‌تر و باکیفیت‌تر کارهای خیاطی کمک شایانی می‌کند. پس اگر شما هم مغازه دار هستید و یا تعمیرات خیاطی انجام میدهید، استفاده از چرخ خیاطی برای تبدیل لباس کهنه به لباس جدید راهی برای کسب درامد شما خواهد بود، پس خرید چرخ خیاطی صنعتی را به شما پیشنهاد می دهیم.

خواندن
صفر تا ۱۰۰ رشته طراحی لباس+درآمد و بازارکار

تبدیل کردن تیشرت به نیم تنه

اگر قصد دارید یه نیم تنه جدید داشته باشید، ولی از اونطرف یه تیشرت قدیمی هم دارید، بهتره برای خرید عجله نکنید. چون می تونید همون تیشرت رو به یه نیم تنه زیبا تبدیل کنید. برای اینکار اول جلو و عقب یقه تیشرت رو بگیرید و بکشید، و بعد تیشرت رو به پهنا تا کنید تا آستین هاش از طرفین پشت به پشت هم قرار بگیرن. حالا نیمی از پارچه پشت، و نیمی از پارچه تیشرت رو به روی شماست.

در مرحله بعدی به اندازه دلخواهتون یه مربع رو از قسمت پایین و پشت تیشرت ببرید تا یه زبونه نصفه از قسمت جلو و پایین تیشرتتون باقی بمونه. مراقب باشید که اگر تیشرتتون طرح چاپی داره، اونو نبرید.

حالا وسط زبونه باقی مونده جلو تیشرت رو برش بدید تا به شکل دو تا بند آزاد در بیاد. حالا بندها رو به هم گره بزنید تا صاحب یه نیم تنه زیبا بشید.

خواندن
بهترین مدل چرخ خیاطی صنعتی و خانگی درسال۲۰۲۲✅

۱. دوخت مانتو پانچو با شال

اگر یه شال زمستونه بلند دارید که دیگه نمی خواید ازش استفاه کنید، می تونید به سادگی تبدیلش کنید به یک مانتو پانچویی خوشگل. البته شالتون باید عریض و بلند باشه. برای اینکار به سادگی شال رو از طول دور شونه های خودتون بندازید، بعد لبه دور گردنتون رو برگردونید تا شبیه یک یقه بشه. حالا تنها چیزی که کم دارید یه کمربند ساده ست که با بستنش دور کمر می تونید صاحب یه مانتو پانچو زیبا بشید.

دوخت مانتو پانچو با شال-20بافت

۲.تبدیل تیشرت به پیراهن دخترانه

این کار یه مقداری از دو ایده قبلی سخت تره چون به دوخت احتیاج داره. پس چرخ خیاطی، قیچی و نخ و سوزن خودتون رو آماده کنید. نکته اول اینه که برای اینکار لازمه تیشرت شما کمی باز و گشاد باشه.تیشرت های گشاد اغلب آستین های بازی دارند که برای تبدیل کردن اون به یه پیراهن دخترونه حتما باید اندازه آستینشو کوچیک کنید. برای این منظور اول اندازه دور بازوی خودتون رو بگیرد، بعد اندازه رو روی آستین تیشرت علامت بزنید و آستین رو با قیچی ببرید.

حالا آستین جدا شده رو به اندازه دلخواهتون برش بدید و مجددا بدوزید، و بعد دوباره به تیشرت کوک کرده و مجددا بدوزید. برای چین دار کردن آستین هم می تونید یه کش رو در طول آستین بدوزید.

مرحله بعدی اما مربوط به دور سینه است. تیشرت های آزاد، دور سینه بازی دارند که باید به فکر اون هم باشید. تیشرت رو بپوشید و ناحیه زیر سینه رو با صابون علامت بزنید. حالا تنها کاری که باید بکنید اینه که یه کش روی خط زیر سینه بدوزید. پیراهن دخترونه شما آماده ست.

تبدیل تیشرت به پیراهن دخترانه

۳.تبدیل مانتو به سارافون

شما می توانید مانتوهای قدیمی خود را به سارافون تبدیل کنید، اما روش انجام این تبدیل چندان ساده نیست. برای اینکار باید عملا از مانتو به عنوان منبع تآمین پارچه استفاده کنید. باید مانتو را کاملا از هم باز کنید و برش های پیچیده ای به کار ببرید تا بتونید بخش های مختلف اون رو به تکه های سارافون تبدیل کنید. اصولا دوخت سارافون به میزان پارچه کمتری نیاز داره، که پارچه های به کار رفته در مانتو جوابگوی اون خواهد بود.

تبدیل مانتو به سارافون

خواندن
یادگیری و مراحل آموزش خیاطی حرفه ای (نکات تبدیل شدن به خیاط حرفه ای)

۴.تبدیل تیشرت به تاپ

این شاید آسون ترین کاری باشه که می تونید انجامش بدید. شما می تونید به سادگی با بریدن حلقه آستین های یک تیشرت و دوخت زدن دور اونها، تیشرت رو به یه تاپ تبدیل کنید. اگر چرخ خیاطی مناسب دارید می تونید دور یقه رو هم برش بزنید و دوباره بدوزید تا حلقه آستین های تاپتون بزرگ تر بشه.

تبدیل تیشرت به تاپ

۵.تبدیل پیراهن مردانه به تونیک

برای اینکار باید مچ آستین ها و یقه پیراهن مردونه رو ببرید و بعد با چین دار کردن یقه یه تونیک برای خودتون درست کنید. برای بهتر شدن ظاهر تونیک هم می تونید نوار های دانتل به آستین و زیر لباس بدوزید.

.تبدیل پیراهن مردانه به تونیک

۶.تبدیل کردن شلوار جین به شلوارک

این یکی از ساده ترین کارهاییه که می تونید انجام بدید. کافیه اگر شلوار جینتون در قسمت پاچه ها آسیب دیده، پاهاش رو برش بزنید و بعد با یک دور دوخت یه شلوارک زیبا برای خودتون تهیه کنید. البته می تونید با سوزن پایین لبه جلویی شلوارک رو هم ریش ریش کنید تا ظاهر جذاب تری پیدا کنه.

تبدیل کردن شلوار جین به شلوارک

۷.تبدیل تونیک به دامن

اینکار خیلی ساده ست. اول یه تونیک کهنه رو بردارید، نصف آستینشو ببرید و بعد دوخت بزنید. حالا یقه رو بشکافید و به ادازه دور کمرتون بشکافید و بعد دوخت بزنید. حالا یک کش دور یقه جدید بدوزید تا کمر دامن شما آماده باشه. بعد آستین ها رو برعکس کنید و داخل بذارید تا جیب دامن جدید شما رو تشکیل بدن. می تونید از نوار هم برای تزئین پایین دامن استفاده کنید.

تبدیل تونیک به دامن

۸.تبدیل شلوار لی به کیف

پارچه جین بیشتر از صدساله که هرگز از مد نیفتاده. این پارچه انقدر طرفدار داره که دیگه فقط برای دوخت و دوز لباس ازش استفاده نمی شه. شما می تونید با برش های بیضی شکل بخش هایی از شلوار جین قدیمی خودتون رو ببرید و با الگوی مناسب اون رو به یه کیف بگی جذاب تبدیل کنید و از نوارهای چرمی برای درست کردن بند یا دستگیره ش استفاده کنید. علاوه بر اون اگر یک کیف مستهلک هم دارید می تونید با پارچه جین اون رو تزئین کنید.

تبدیل شلوار لی به کیف

۹.تبدیل روسری به کیف

با ۶ گره ساده می تونید روسری کهنه خودتون رو به یه کیف بگی زیبا تبدیل کنید. برای اینکار اول چهار گوشه روسری رو به هم گره بزنید و بعد گره ها رو دو به دو به هم ببندید تا یه کیف جذاب داشته باشید.

تبدیل روسری به کیف

۱۰.گلدوزی سوراخ های لباس های قدیمی

خیلی از موقع ها هست که به خاطر یه سوراخ کوچیک لباس های قدیمی مون رو دور می اندازیم. اما جالبه بدونید که با گلدوزی کردن اون نقطه نه تنها می تونید باز هم از اون لباس استفاده کنید، بلکه می تونید اتفاقا ظاهری قشنگ تری از قبل بهش ببخشید.

گلدوزی سوراخ های لباس های قدیمی

۱۱.منجوق دوزی لباس های کهنه

سنگ دوزی و منجوق کاری یکی از روش های قدیمی برای طراحی لباس به حساب میان. اما شما می تونید با استفاده خلاقانه از این روش های سنتی اتفاقا لباس های کهنه خودتون رو به شکل مدرن تری در بیارید. کافیه روی نقطه هایی که سوارخ دارن یا لکه دائمی پیدا کردن منجوق دوزی کنید. توصیه می کنیم منجوق دوزی رو به صورت قرینه انجام بدید تا طرح لباس شیک تر در بیاد. همچنین اگه از طرح های اسلیمی استفاده کنید نتیجه بهتره.

.منجوق دوزی لباس های کهنه

۱۲.اضافه کردن توری

خانم ها زود از لباساشون خسته می شن. اگه شما هم تونیک یا شومیزی که دارید که ازش خسته شدید، اما لباس مشکل خاصی نداره، می تونید با اضافه کردن توری های دانتل به سر آستین و لبه زیرین، تونیک قدیمی خودتون رو به یه لباس جذاب و البته جدید تبدیل کنید.

اضافه کردن توری

۱۳.چاپ و نقاشی روی تیشرت

یکی از جذابیت تیشرت ها طرح ها و نقاشی هاییه که روشون کشیده شده. اگر یه تیشرت ساده و قدیمی دارید که هنوز سالمه، می تونید با رنگ ها ثابت، طرح مورد نظرتون رو روش بکشید یا لباس رو به متخصصین چاپ بسپارید تا طرح مورد نظر و اختصاصی خودتون رو روش چاپ کنن. با این کار عملا یه تیشرت جدید سفارشی و منحصر به فرد برای خودتون خواهید داشت.

چاپ و نقاشی روی تیشرت

۱۴.تغییر رنگ تیشرت

اگه یه تیشرت ساده سفید دارید که ازش خسته شدید، می تونید به سادگی به رنگ دلخواهتون درش بیارید. برای اینکار کافیه یه رنگ از عطاری تهیه کنید، بعد لباس رو تا جای ممکن گلوله کنید و روی توری فلزی داخل یه سینی در معرض آفتاب قرار بدید. بعد رنگ رو روش بریزید تا خوب به خوردش بره و بگذارید بمونه. بعد از چند ساعت یه تیشرت رنگی جدید خواهید داشت.

۱۵.تبدیل لباس به لحاف

این یکی از قدیمی ترین روش ها برای استفاده مجدد از لباس های کهنه ست که اتفاقا هنوز هم جذاب و دلنشینه. شما می تونید به سادگی با برش دادن لباس های کهنه ای که تلنبار شدن و نمی دونید باهاشون چیکار کنید، یه لحاف برای خودتون درست کنید. کافیه لباس ها رو تیکه کنید و تکیه ها رو به هم بدوزید و در نهایت دور دوزی کنید. لحاف جذاب شما آماده ست. البته اگر به اندازه کافی پارچه دارید بهتره لحاف رو دو رو بدوزید، یا اگر پارچه هاتون کافی نیست پشت وصله های لباس یک آستر سفید بدوزید تا جای دوخت ها مشخص نشه و عمر لحاف زیاد بشه.

۱۶.وصله درست کنید

لباس های کهنه و مستهلک وصله های خیلی خوبی هستند. حتی بدترین و خراب ترین لباس ها هم همه بخشاشون از بین نرفته. شما می تونید از تکه های سالم لباس های کهنه ببرید و از اونها به عنوان وصله استفاده کنید. این وصله های می تونن وصله کت باشن (مثل بریدن یه تیکه از شوار جین)، یا وصله مبل، کیف، لحاف و غیره.

۱۷.لباس های قدیمی را به عروسک تبدیل کنید

اگر به هنر عروسک بافی علاقه مند هستید می تونید تکه پارچه های لباس های کهنه رو ببرید و با طرح دلخواهتون به هم بدوزید تا پوسته یه عروسک رو باهاشون بسازید. بعدش کافیه پارچه دوخته شده رو با پنیه یا الیاف پر کنید و دو تا دکمه به عنوان چشم براش بذارید.

۱۸.درست کردن قاب عکس با لباس کهنه

تکه پارچه های لباس های کهنه رو دور قاب عکس به شکل تمیزی با چسب بچسبونید تا ظاهر قاب های عکس خونتون شکل جدید و جذابی به خودش بگیره.

۱۹.کاغذ کادو

تکه پارجه لباس های قدیمی می تونن مثل بقچه دور کادوهایی که قصد هدیه دادنشون رو دارید بپیچن و در حکم کاغذ کادو باشن. اگر هم نه می تونید یه جعبه کوچیک ساده رو بردارید و با تکه پارچه ها اون رو تزئین کنید تا به یه جعبه کادو فوق العاده تبدیل بشه.

۲۰.پرده و رومُبلی

پارچه لباس های کهنه اگر به شکل وصله به هم دوخته بشن می تونن یه رومُبلی یا پرده خوشگل برای شما درست کنند.

جمع بندی

اگر یه مقدار خلاقیت داشته باشید، می تونید با استفاده مجدد از لباس های کهنه کلی وسایل نو برای خودتون درست کنید. از لباس های جدید گرفته، تا کیف و لوازم شخصی و حتی لوازم خانه. اینکار علاوه بر اینکه جلوه خاصی به وسایل شما می ده، رنگ و بوی جدیدی به شخصیت و روحیه شما می بخشه، و تازه به عنوان یه عمل بازیافتی باعث می شه تا یه مقداری بیشتر به طبیعت کمک کنید.

فروشگاه ۲۰بافت مفتخر است که بهترین محصولات چرخ خیاطی خانگی و چرخ خیاطی صنعتی را با بهترین قیمت چرخ خیاطی به مشتریان خود ارائه می دهد. پس با خاطری آسوده می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری نموده و از آن استفاده نمایید.