سیستم آلتراسونیک (Ultrasonic) فناوری است که بتازگی کشف شده است، در این دستگاه ها با استفاده از امواج مافوق صوت، می توان عمق مخازن، دمای دیگ، فاصله دو نقطه، لیزر،شستشوی لوازم آزمایشگاه، تعیین فشار خون بیمار، دوخت و برش انواع پارچه ها و خیلی از کاربرد متفاوتی را انجام داد. چرخ آلتراسونیک در واقع با امواج صوت مافوق صوتی که انسان قادر به شنیدن آن است( طول موجی که انسان می شنود ۲۰ هرتز تا ۲۰هزار هرتز است و محدوده دستگاه های آلتراسونیک ۴۰هزار تا چندین مگا هرتز می باشد.) کاربردهای بسیار وسیعی در صنایع مختلف را به خود اختصاص داده اند.کاربرد چرخ آلتراسونیک چیست؟

چرخ خیاطی آلتراسونیک چیست؟

چرخ های آلتراسونیک نیز با استفاده از امواج مافوق صوت و بدون استفاده از نخ و سوزن یا چسب و برش، دوخت و برش ایجاد می کنند. عملکرد این دستگاه ها به این صورت است که امواج مافوق صوت به دلیل طول موج کوتاهی که دارند زمانیکه متراکم می شوند ایجاد حرارت می کنند و مانند یک پرس حرارتی عمل کرده و باعث اتصال دو سطح پارچه به یکدیگر می شود.پارچه ها و الیاف متفاوتی مانند پارچه های بی بافت، لباس های نایلونی و یک بار مصرف، لیوان های یک بار مصرف و مواد مصنوعی را می توان با این دستگاه ها دوخت زد. این دستگاه ها دارای سرعتی بسیار بالا هستند، سرعت دستگاه های آلتراسونیک قابل مقایسه با دستگاه های دوخت با نخ می باشد.

خواندن
تولید تی شرت با چرخ های خیاطی صنعتی

کارکرد چرخ های آلتراسونیک

چرخ آلتراسونیک بصورت دوخت و برش همزمان عمل می کنند به این صورت که با استفاده از غلتکی که دارند و فشار و دمای حاصل از امواج مافوق صوت، دو طرف کار را بهم دوخت می کنند و همزمان کناره های کار را تمیز کرده و بصورت خودبخود اضافه های پارچه را حذف می کنند.برای دوخت کیسه های پارچه ایی از دستگاه های ضربه ایی و مقطعی استفاده می شود. برای دوخت پارچه های بی بافت استفاده می شود هم بصورت پیوسته خطی و دنباله دار است. این مواد از زیر قسمت شاخ دستگاه عبور می کند که هم انعطاف دوخت لحاظ می شود و هم کناره های دوخت در صورت نیاز برش میخورند.

کاربرد چرخ آلتراسونیک

مزایای دستگاه های  آلتراسونیک

۱- دوخت چرخ آلتراسونیک سزیع است و بدلیل استفاده نکردن از نخ، مقرون به صرفه می باشد.

۲- مواد مصرفی مانند نخ و چسب و سوزن و گیره برای این دستگاه ها نیاز نیست.

۳- شروع به کار این دستگاه ها بسیار سریع می باشد و نیازی نیست از قبل دستگاه را گرم کنید یا گرم نگه دارید.

۴- دوخت و برش نیازی به لبه خام اضافه ندارد.

۵- به این دلیل که از نخ و سوزن استفاده نمی شود، دوخت دقیقا همرنگ با خود پارچه می باشد.

۶- این دستگاه ها از مواد مضر استفاده نمی کنند و این مورد در مواد بهداشتی بسیار حایز اهمیت است.

۷- این دستگاه در صنایعی مثل لباس، دکوراسیون خانگی، صنایع دستی، آلومینیوم، پارچه پلی اتیلن و دیگر مواد ترکیبی، فیلم فویل پلی اتیلن و پلی استایرن کاربرد دارد.

خواندن
نحوه تولید ماسک پرستاری به همراه قیمت دستگاه و مواد اولیه

قسمت های مختلف چرخ آلتراسونیک

مزایای دستگاه های آلتراسونیک

هز دستگاه آلتراسونیک از ۵ قسمت زیر است:

۱- منبع تغذیه ، این منبع تغذیه قدرت ۵۰ یا ۶۰ سیکل درهر ثانیه را گرفته و به فرکانس موزد نیاز آلتراسونیک که ۲۰،۰۰۰ سیکل در ثانیه یا بیشتراست تغییر می دهد.
۲- یک تبدیل کننده که دارای بلورهای پیزوالکتریک است و سیگنال الکتریکی فرکانس ورودی را به ارتعاش مکانیکی تغییر می دهد.
۳- BOOSTER که انرژی ارتعاشی را تحویل می دهد و در جهت افزایش دامنه آن به همان اندازه مانند کنترل صدا بر روی یک رادیو می باشد.
۴- HORN ، انرژی ارتعاشی را برای دوخت فیلم یا پارچه پلاستیکی استفاده می کند.
۵- ANVIL این قطعه که به آن قسمت پشتیبان هم می گویند از قطعه کار پشتیبانی می کند.

درواقع ارتعاش آلتراسونیک(مافوق صوت) از سوزن به ماده ایی که میخواهیم دوخت بزنیم منتقل می شود و گرمای اصطکاکی در آن ایجاد می شود. این حرارت لحظه ای، لبه های پارچه را ذوب میکند و اتصال را انجام می دهد. زمانیکه چرخ آلتراسونیک برش را نیز انجام دهد اضافات پارچه از بین می رود و لبه ها در همان زمان مهر و موم شده است

برای دریافت اطلاعات بیشتر بروی لینک کلیک کنید.