گلدوزی یکی از هنرهای قدیمی است که زیر مجموعه هنر خیاطی قرار می‌گیرد. قدمت گلدوزی به قدمت خود خیاطی است. گلدوزی هنر تزیین سطوح مختلف پارچه‌ای است. هنر کسی که گلدوزی می‌کند، از هنر یک نقاش حرفه‌ای کمتر نیست. امروزه در صنعت خیاطی از گلدوزی برای تهیه بهترین و زیباترین پارچه ها استفاده می‌شود. همچنین از این هنر برای دوختن انواع مارک ها و لوگوهای برندهای مختلف روی محصولات پارچه‌ای‌شان بهره می برند. در گذشته هنر گلدوزی یک هنر کاملا دستی بود، اما امروزه با توجه به گسترش و محبوبیت آن، دستگاه های مخصوصی وارد بازار شده‌اند که کار گلدوزی را هم در کنار خیاطی انجام می‌دهند. اگر به یک فروشگاه چرخ خیاطی مراجعه کنید، قطعا با دستگاه های گلدوزی هم مواجه خواهید شد. این در حالی است که خیلی از چرخ های خیاطی هم به عنوان عملکرد ثانویه، کار گلدوزی هم انجام می‌دهند. هرچند دستگاه‌هایی مخصوص این کار نیز وجود دارند.
در این مقاله از ۲۰ بافت قصد داریم انواع دستگاه گلدوزی را به شما معرفی کنیم و کاربرد آنها را به شما توضیح دهیم. اگر کار گلدوزی انجام می دهید یا از علاقه مندان به این حوزه خیاطی هستید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

کاربرد ماشین گلدوزی
دستگاه گلدوزی چیست

گلدوزی در گذشته جزوی از زندگی اشراف بود، چراکه یک هنر والا محسوب می شد که خانم های اشراف زاده خانه نشین به آن مشغولیت داشتند. اما امروزه با از بین رفتن طبقه بندی فئودالی، هنرها دیگر منحصر به طبقات بالای جامعه نیستند. به همین خاطر هم هست که می توانیم هنر گلدوزی را در جای جای زندگی شخصی خودمان هم ببینیم. در واقع گلدوزی آنقدر رایج شده که خیلی از ما به وجود آن در خانه خودمان توجهی نداریم. در حالی که اگر همین حالا خانه خود را بگردید، قطعا پارچه یا لوازم گلدوزی شده ای پیدا می کنید.
گلدوزی در واقع پیاده کردن یک طرح هنری با استفاده از نخ و سوزن، روی سطوح پارچه ایست. دستگاه گلدوزی هم یک ماشین است که می تواند این الگوهای هنری دوخت را روی سطوح مختلف پارچه ای پیاده سازی کند. البته باید توجه داشته باشید که گلدوزی می تواند شاخه های مختلفی همچون منجوق دوزی، پولک دوزی، قیطان دوزی و غیره هم داشته باشد. و دستگاه های گلدوزی می توانند تمام این کارها را برای شما انجام
دهند.
دستگاه های گلدوزی دقت عملکرد بسیار بالایی دارند و کار کردن با آنها ساده است. شما می توانید چندین نخ با رنگ های مختلف را داخل آنها قرار داده و طرح های پیچیده را روی سطوح مختلف پارچه ای پیاده سازی کنید. اصولا خیاطان حرفه ای کار گلدوزی را هم انجام می دهند.چرا که گلدوزی روی پارچه ارزش و کیفیت کار شما را دوچندان می کند و زیبایی ظاهری و جلوه بصری بیشتری به آن می بخشد.

در نگاه اول گلدوزی کردن ممکن است برای خیاطان تازه کار ترسناک به نظر برسد. اما با در اختیار داشتن لوازم ضروری و ابزارهای صحیح برای گلدوزی می توانید به سادگی اینکار را یاد بگیرید. البته در این بین دستگاه هایی هم هستند که به صورت کاملا اتوماتیک کار گلدوزی را برای شما انجام می
دهند و نیازی به آموختن مهارت جدیدی ندارند. به صورت کلی انواع دستگاه گلدوزی به تناسب میزان و تنوع کاربردهایشان به دل های مختلف تقسیم
بندی می شوند.

تفاوت بین چرخ خیاطی و دستگاه گلدوزی

خیلی از افراد هستند که تفاوت بین بین چرخ های خیاطی و چرخ یا دستگاه گلدوزی را نمی دانند. البته باید گفت که این افراد حق دارند، چراکه دستگاه های گلدوزی شباهت زیادی با چرخ های خیاطی دارند. اگر یک فرد غیر حرفه ای به دو دستگاه خیاطی و گلدوزی نگاه کند، ممکن است نتواند تشخیص دهد که اینها در واقع دو نوع دستگاه دوزندگی متفاوت هستند.
اصلی ترین تفاوت اما بین چرخ های خیاطی و دستگاه های گلدوزی در نوع دوختی است که انجام می دهند. تنوع و دقت دوخت دستگاه های گلدوزی نسبت به چرخ های خطی بسیار بیشتر است. شما می توانید با استفاده از دستگاه های گلدوزی دوخت های پیچیده، پراکنده و متفاوتی را روی پارچه بزنید اما چرخ های خیاطی اغلب کار دوخت را به صورت راسته انجام می دهند. اگر بخواهیم ساده بگوییم، چرخ های خیاطی برای دوختن دو سطح پارچه ای به همدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که دستگاه های گلدوزی برای صورت دادن به یک طرح و نقش روی پارچه
طراحی شده اند، نه چسباندن دو تکه پارچه به هم.
به صورت کلی انواع دوخت کلا به سه بخش تقسیم بندی می شوند. شامل:
·        دوخت مستقیم (راسته)
·        دوخت زیگزاگ
·        دوخت فرمی
در حالی که چرخ های خیاطی (چه از نوع خانگی و چه از نوع صنعتی) اصولا کار دوخت های مستقیم و زیگزاگ را انجام می دهند، دستگاه های گلدوزی برای انجام دوخت های فرمی طراحی شده اند. از طرف دیگر تنوع برنامه های دوخت دستگاه های گلدوزی نیز بسیار بیشتر از چرخ های خیاطی است. اصولا برنامه دوخت چرخ های خیاطی چندان زیاد نیست، چرا که تنوع دوخت ها هم زیاد نیست. اما برای گلدوزی کردن به چیزی بیشتر از این دستور که "مستقیم بدوز یا زیگزاگ" یا اینکه "فاصله دوخت های طولی و عرضی چقدر باشد"، نیاز دارید. شما ممکن است بخواهید هزاران طرح پیچیده را با دستگاه گلدوزی روی پارچه پیاده سازی کنید. به همین خاطر هم هست که بهترین دستگاه های گلدوزی، دستگاه های دیجیتالی یا کامپیوتری هستند که می توانید برنامه ها و طرح های دوخت را روی آن نصب کنید. از این رو بخش عمده ای از کار
خیاطانی که گلدوزی می کنند، به جای تمرکز روی دوخت، کار با نرم افزارهای کامپیوتری و طراحی الگوها دوخت است. چرا که بعد از طراحی، دستگاه به صورت خودکار کار دوخت را انجام می دهد.

خواندن
11 نکته مهم برای راه اندازی تولیدی پوشاک + لیست تجهیزات

تفاوت بین چرخ خیاطی و دستگاه گلدوزی

کاربرد دستگاه و ماشین گلدوزی

چرخ خیاطی گلدوزی می تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد. واضح ترین کاربرد آن طراحی انواع شکل ها
الگوهای هنری روی پارچه و لباس است. اما اغلب برندهای پوشاک از گلدوزی برای حک کردن مارک
و لوگوی شرکتشان روی محصولاتشان نیز استفاده می کنند. همچنین می توان از گلدوزی برای ایجاد

استحکام روی پارچه های ضعیف هم استفاده کرد. به عنوان مثال در گذشته قسمت آرنج برخی از کت
های مردانه و زانوی شلوارهای را گلدوزی می کردند تا دوام و استحکام بیشتری داشته باشد.
علاوه بر این می توان از گلدوزی برای دوختن لوازم تزئینی پارچه ای مانند منجوق یا پولک و غیره نیز
استفاده نمود.

معرفی انواع دستگاه گلدوزی

انواع دستگاه گلدوزی را می توان به صورت کلی و جزئی دسته بندی کرد. اگر بخواهیم به صورت کلی دسته بندی را انجام دهیم، باید بگوییم که دستگاه های گلدوزی به دو گونه دستی و کامپیوتری تقسیم بندی می شوند.
 چرخ های گلدوزی دستی معمولا به چرخ خیاطی هایی گفته می شود که امکان گلدوزی هم دارند. این چرخ ها کار گلدوزی را با استفاده از سوزن های مخصوص و صفحه ای اضافی انجام می دهند و امکانات گلدوزی این دستگاه ها محدود است و فقط می توانند گلدوزی را به صورت تک رنگ (بایک رنگ نخ)، و در طرح های نسبتا ساده انجام دهند. گلدوزی کردن با این چرخ ها معمولا سخت است و جز مواردی که واقعا به آن
نیاز باشد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 دستگاه های گلدوزی کامپیوتری اما مدل های حرفه ای و پیشرفته از چرخ های گلدوزی هستند که معمولا مورد استفاده کارخانه های نساجی یا کارگاه های دوخت قرار می گیرند. این دستگاه ها تمام اتوماتیک هستند و بدون نیاز به اپراتور کار گلدوزی را انجام می دهند. برای گلدوزی کردن با این دستگاه ها، همانطور که اشاره کردیم، تنها نیاز است که الگوی مورد نظر خود را با نرم افزار طراحی کرده و به دستگاه معرفی کنید. انواع دستگاه گلدوزی کامپیوتری بر اساس تعداد کله هایی که دارند می توانند قدرت مانور و دوخت متنوعی داشته باشند. هرچقدر تعداد کله های این دستگاه بیشتر باشد، یعنی می تواند روی پارچه های متنوع تری کار گلدوزی را انجام دهد. معمولا دستگاه های گلدوزی بین ۳ تا ۸ کله هستند.
حال اگر بخواهیم به صورت جزئی تری دستگاه های گلدوزی را تقسیم بندی کنیم باید به مدل های زیر
اشاره کنیم:

خواندن
آموزشگاه خیاطی در قم،بهترین کلاس خیاطی قم(شهریه اقساط)

·         دستگاه گلدوزی چند کاره :

که در واقع همان دستگاه گلدوزی هشت کله است که می تواند کار گلدوزی را روی کیف، کفش و انواع پارچه انجام دهد.

·         دستگاه گلدوزی سریع :

که دستگاه های با کیفیتی هستند و می توانند کار گلدوزی را روی انواع پارچه و حتی چرم نیز با سرعت مطلوبی انجام دهند.

·         دستگاه گلدوزی لیزری :

که بیشتر برای برش روی پارچه از آن استفاده می شود و به جای دوخت، الگوی مورد نظر را روی سطح حک می کند یا می برد. از این دستگاه برای حک یا برش الگوهای گلدوزی روی انواع کیف، کفش، چرم و انواع پارچه استفاده می شود.

·         دستگاه گلدوزی حوله :

که از آن بیشتر برای گلدوزی لباس های بچگانه، زنانه استفاده می شود.

نکات کلیدی قبل از خرید دستگاه گلدوزی

پیش از اینکه برای خرید دستگاه گلدوزی اقدم کنید باید به یکسری از نکات واقف باشید. نکاتی کهعبارتند از:

·       قیمت خرید دستگاه گلدوزی

به یاد داشته باشید که دستگاه های گلدوزی ماشین های پیشرفته ای هستند که امکانات و قابلیت های پیچیده ای دارند. پس قطعا دستگاه های ارزانی نیستند و به همین علت بسیاری از افراد به دلیل رفع نیازهای خانگی سراغ آنها نمی روند.

·         کاربرد و اهمیت تثبیت کننده در دستگاه گلدوزی

تثبیت کننده صفحه ای است که پارچه را نگه می دارد تا دستگاه بتواند کار گلدوزی را انجام دهد. بسته به نوع پارچه ای که برای گلدوی انتخاب می کنید، باید از تثبیت کننده هایی استفاده نمایید که زیر یا روی پارچه قرار می گیرند. لذا پیش از خرید دستگاه گلدوزی باید هدف خود را از خرید آن بدانید و با در نظر گرفتن کاربردی که از دستگاه انتظار دارید، یک تثبیت کننده مناسب را تهیه کنید.

خواندن
راهنمای آسان برای نخ کردن سوزن

·         آیا می توان روی هر پارچه ای گلدوزی کرد؟

بله. روی هر پارچه ای می توان گلدوزی کرد، اما هر دستگاه گلدوزی نمی توان روی هر پارچه ای گلدوزی کند. اگر قصد دارید تا کارهای گلدوزی متنوعی را با دستگاه خود انجام دهید و ممکن است هر پارچه از برای گلدوزی زیر دست شما قرار بگیرد، بهتر است سراغ بهترین مدل های دستگاه گلدوزی بروید که تنوع دوخت لازم را دارند.

·         به طرح های پیش فرض دستگاه گلدوزی دقت کنید
دستگاه های گلدوزی معمولا چندین طرح پیش فرض را داخل خود دارند. خیلی از افراد کار با نرم افزار را بلند نیستند و اصولا نه تمایل به طرح الگوهای جدید گلدوزی دارند، و نه این کار را بلد هستند. به همین خاطر پیش از خرید دستگاه گلدوزی ابتدا بدانید که چه طرح های را مد نظر خود دارید. اصولا هر چقدر تعداد طرح های پیش فرض دستگاهی که خریداری می کنید بیشتر باشد، نیازتان در آینده برای طراحی الگوهای جدید کمتر می شود. خیلی از افراد هستند که اصولا با طرح های پیشرفض کار می کنند و هیچوقت برنامه یا الگوی دوخت جدیدی به دستگاه معرفی نمی کنند.

·         به صفحه نمایش دقت کنید
همه دستگاه های گلدوزی کامپیوتری دارای صفحه نمایش هستند. اما برخی از آنها داری نمایشگرهای ال سی دی با کیفیت تری هستند که باعث می شود طرح و الگوی دوخت را بهتر و واضح تر ببینید و به
صورت کلی در کار کردن با دستگاه راحت تر باشید.

·         به فضای کار دقت کنید

دستگاه های گلدوزی معمولا دستگاه خیلی کوچکی نیستند و به کمی فضا نیاز دارند. پس بهتر است پیش
از خرید این دستگاه حتما فضای کافی برای قرار دادن آن در نظر بگیرید.

خرید دستگاه گلدوزی

تقریبا تمام فروشگاه هایی که چرخ خیاطی می فروشند، دستگاه گلدوزی هم دارند. اما اگر به دنبال مدل های حرفه ای می گردید، بهتر است سراغ فروشگاه های تخصصی و معتبر بروید.
۲۰بافت به عنوان یکی از قدیمی ترین فروشگاه های تخصصی انواع دستگاه های دوزندگی، سالهاست که سابقه درخشانی در تجهیز حرفه ای کارخانه ها و کارگاه های خیاطی دارد. شما می توانید در کنار انواع چرخ خیاطی، بهترین دستگاه های گلدوزی را در انواع مختلف از ۲۰بافت خریداری کنید. دستگاه های گلدوزی ۲۰بافت با ضمانت کیفیت و پایین ترین قیمت در اختیار شما قرار داده می شوند. فاصله شما تا فروشگاه ما، تنها یک کلیک است.

جمع بندی

دستگاه های گلدوزی برای پیاده سازی انواع طرح های گلدوزی، پولک دوزی، منجوق دوزی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها که اغلب به صورت دیجیتالی و تمام اتوماتیک هستند می توانند کار گلدوزی را بدون دخالت دست برای شما انجام دهند. انواع مختلف دستگاه های گلدوزی کارایی ها و کاربردهای مختلفی دارند و هرکدام مناسب دوخت انواع مختلفی از پارچه هستند. به یاد داشته باشید که هرچقدر تعداد کله های دستگاه بیشتر باشد، یعنی تنوع دوخت و کارایی آن دستگاه بالاتر است.