اگر سر و کارتان به چاپ افتاده باشد،‌ حتما با واژه چاپ پلات آشنایی دارید. اصطلاح پلات یا پلاتر به چاپ های کاغذی در ابعاد بزرگ گفته می شود. کاغذهای پلاتر در واقع رول های کاغذی هستند که اندازه هایی بزرگ با متراژ بالا دارند. به همین خاطر هم به آنها رول پلاتر گفته می شود. اما پلاتر یک معیار اندازه گیری نیست،‌ بلکه نام دستگاه چاپی است که چاپ های عریض را انجام می دهد. به همین خاطر هم به کاغذهایی که چاپ روی آنها توسط  دستگاه پلاتر زده می شود، کاغذ پلاتر گفته می شود. کاربرد کاغذ پلاتر می تواند مختلف و متنوع باشد. هر صنعت و صنفی به فراخور نیازش می تواند به کاغذهای پلاتر نیاز پیدا کند. این رول های کاغذی همچنین تنوع و گستردگی بالایی هم دارند. از جمله انواع مختلف کاغذ پلاتر عبارتند از رول گلاسه، رول کوتد،‌رول چک پلات،‌رول بلک لایت و غیره. بسته به نوع رول کاغذ پلاتر شما می توانید چاپ براق یا مات روی آن انجام دهید.

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

یکی از اصلی ترین موارد کاربرد کاغذ پلاتر در صنعت خیاطی است. در این مقاله از ۲۰ بافت قصد داریم بیشتر در مورد کاربرد کاغذ پلاتر در خیاطی البته انواع پلاتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد کاغذ پلاتر
کاربرد کاغذ پلاتر در خیاطی

شاید برای شما عجیب باشد که چرا در یک وبسایت تخصصی خیاطی در حال مطالعه مقاله ای در مورد صنعت چاپ هستید. اما واقعیت این است که کاغذهای پلاتر در صنعت خیاطی هم کاربرد دارند. تنها بخشی از فرآیند خیاطی که می تواند با چاپ ارتباط داشته باشد، بخش طراحی و چاپ الگو است.

دستگاه پلاتر چیست؟

پلاتر یک نوع دستگاه چاپ است که برای چاپ پلات مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه پلاتر می توانند هر تصویری را در ابعاد و عرض بزرگ چاپ کنند. اصولا این دستگاه برای چاپ های عریض طراحی شده است. شما می توانید هر نوع تابلو هنری بزرگ یا نقشه های صنعتی را در ابعاد مورد نظر با استفاده از پلاتر چاپ کنید. پلاتر کار چاپ روی ابعاد بزرگ را با استفاده از نقطه گذاری پیکسلی انجام می دهد. به همین خاطر هم هست که می تواند تصاویر بزرگ را به خوبی چاپ کند.دستگاه چاپگر پلاتر با استفاده از کابل مخصوص به سیستم های کامپیوتری متصل شده و فرمان چاپ را از آن می گیرید. به دستگاه پلاتر، دستگاه رسام نیز گفته می شود. از پلاتر در اغلب اوقات برای پرینت گرفتن نقشه های بزرگ معماری
استفاده می شود.

دستگاه پلاتر

کاربرد دستگاه پلاتر

از دستگاه چاپگر پلاتر همانطور که اشاره کردیم برای پرینت گرفتن تصاویری استفاده می شود که باید حتما به صورت یک تکه در ابعاد بزرگ چاپ شوند. به عنوان مثال رایج ترین موارد چاپ با پلاتر، پرینت گرفتن از نمودارها و نقشه های معماری است. چاپگرها و پرینترهای معمولی حداکثر می توانند کاغذهایی در ابعاد A3 را چاپ بگیرند در حالی که کاغذ پلاتر به صورت رولی در عرض های بالای یک متر در دستگاه قرار می گیرد و و می تواند طول چندین متری داشته باشد. گرچه دستگاه چاپ پلاتر برای پرینت گرفتن دقیق از تابلوهای نقاشی هم مناسب است (البته بسته به نوع پلاتر)، اما
معمولا برای چاپ کردن متن مناسب نیست. چرا که اصولا تصاویر پر متن دارای جزئیات زیادی هستند که معمولا از توان بسیاری از انواع دستگاه پلاتر خارجند. هرچند توان پردازش جزئیات روی انواع لیزری دستگاه پلاتر بالاست.

خواندن
بهترین اموزشگاه طراحی لباس، ۱۰آموزشگاه طراحی لباس برتر کشور✅

انواع دستگاه پلاتر

دستگاه های چاپ پلاتر را اغلب به واسطه کاغذهای مصرفی آنها دسته بندی می کنند. به صورت کلی، به دستگاه های پلاتری که از کاغذهایی با روکش یا پوشش مخصوص استفاده می کنند،‌ پلاتر الکترواستاتیک گفته می شود. این در حالیست که دستگاه های پلاتر دیگری هم هستند که از کاغذهای عریض معمولی استفاده می کنند. دستگاه های پلاتر مانند پرینترهای معمولی بر اساس تکنولوژی و تکنیک چاپ هم تقسیم بندی می شوند. انواع پلاتر عبارتند از:

● پلاترهای جوهر افشان

دستگاه های چاپ پلاتر جوهر افشان،‌درست مانند پرینترهای جوهرافشان معمولی هستند که می توانند تصاویر را در ابعاد بزرگتر چاپ کنند. این پلاترها می توانند اشکال ریز و حروف متنی را هم چاپ کنند. این پلاترها چند مخزن جوهر رنگی دارند که با پاشش پیکسل به پیکسل آنها کار چاپ را انجام می دهند. کیفیت چاپ این پلاترها بالاست اما ماندگاری آن زیاد نیست چرا که ممکن است جوهرها بریزند. معمولا باید کاغذهای چاپ شده با پلاتر جوهر افشان را لمینت کرد تا رنگ جوهر آنها تثبیت شود.

● پلاتر های قلمی

این نوع دستگاه چاپگر پلاتر یکی از باکیفیت ترین انواع پلاتر به شمار می رود. این دستگاه از یک یا چند قلم رنگی برخوردار است که خط ها را روی کاغذ های شفاف رسم می کند. پلاتر های قلمی چندان برای چاپ کردن فایل های متنی مناسب نیستند و نمی توانند جزئیات متن ها را به خوبی در بیاورند. چراکه برای تغییر اندازه چاپ باید اندازه قلم را تغییر دهد. اما این نوع پلاتر در چاپ هایی که جزئیات زیادی ندارند کارایی بسیار خوبی دارند و چاپ های بزرگ را با بالاترین کیفیت انجام می دهند.

● پلاتر الکترواستاتیک

پلاترهای الکترواستاتیک یا لیزری که به عنوان پلاتر مهندسی هم معروف است، بیشتر برای پرینت کردن نقشه های مهندسی پر جزئیات مورد استفاده قرار می گیرد. پلاترهای لیزری اصولا به صرفه ترین نوع پلاتر از نظر هزینه چاپ هستند چرا که کارتریج لیزر آنها چندین برابر پلاترهای جوهرافشان و قلمی دوام می آورد. پلاترهای لیزری یا الکترواستاتیک جزو پرکاربردترین پلاترها هستند. البته دستگاه های پلاتر را می توان به مدل های عریض و کم عرض هم تقسیم بندی نمود.

جمع بندی

کاغذهای پلاتر بنابر نیاز و خواست مشتری می توانند انواع مختلفی داشته باشند. از دستگاه پلاتر برای چاپ های بزرگ
و عریض و یک تکه استفاده می شود. کاربرد کاغذ پلاتر در خیاطی برای چاپ کردن الگوهای برش است. کاغذهای
پلاتر مورد استفاده برای چاپ الگوی خیاطی نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند چرا که هم باید شفاف باشند و هم
مقاوم و با دوام.

شما می توانید بهترین خرید کاغذ پلاتر برای چاپ الگوی خیاطی را از ۲۰بافت انجام دهید.