در این مقاله در مورد روش کار با پایه پس دوزی و کارایی‌های آن می‌پردازیم. چرخ خیاطی با پایه‌های مختلف کارایی‌های بسیار زیادی دارد. این پایه همان طور که از نامش پیداست به پس دوزی لبه پارچه‌ها می‌پردازید. این پایه یکی از پرکاربردترین پایه‌ها در خیاطی و دوخت انواع لباس و پوشاک است. برای پس دوزی لبه شلوار، مانتو، دامن و….. از ای پایه استفاده می‌شود. پس دوزی در واقع به مععنای دوختی مخفی برای تو دادن لبه لباس است که به زیبایی بیشتر لباس‌ها کمک می‌کند.از این دوخت در لبه آستین و یا لبه دامن و شلوار استفاده می‌شود که در کار خیاطی بسیار پرکاربرد است. لبه لباس‌ها حدود سه تا پنج سانت اضافه برای پس دوزی در نظر گرفته می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در ظاهر نهایی لباس دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به آموزش کار با پایه پس دوزی و کاربردهای مختلف آن بپردازیم.

خواندن
آشنایی با قسمت‌های مختلف چرخ خیاطی

پس دوزی چیست؟

"<yoastmark

دوخت پس دوزی یا مخفی که با نام دیگر تودوزی نیز شناخته می شود به دوخت داخل لبه گفته می‌شود. لبه داخلی لباس، آستین، دامن و…. با پس دوزی به داخل داده شده و دوخت مخفی می‌شود. دوخت مخفی داخل لبه به زیبایی و ایستایی لبه پوشاک کمک زیادی می‌کند و فرم بهتری به آن می‌دهد. برای تودوزی لبه لباس حدودا سه تا پنج سانت از لبه را تا زده و به دوخت داخلی آن می‌پردازیم به طوری‌که از بیرون نمایان نباشد.
پس دوزی می‌تواند با دست و یا به راحتی با پایه پس دوزی انجام شود. این دوخت کاربرد بسیار زیادی در انواع لبه لباس آستینن و غیزه دارد که از مهمترین دوخت‌ها در تکمیل دوخت یک لباس به حساب می‌آید. اگر به تازگی به خیاطی روی آورده‌اید یادگیری و انجام این دوخت از مهم‌ترین مواردی است که باید یاد بگیرید. در ادامه به نحوه کار با پایه پس دوزی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

خواندن
راهنمای رسوب زدایی اتو سیلتر

پایه پس دوزی چه کاربردی دارد؟

کاربردهای پایه پس دوزی
کاربردهای پایه پس دوزی

یکی از پرکاربردترین پایه‌های چرخ خیاطی پایه پس دوزی است. این پایه در دوخت نامرئی لبه انواع دامن، شلوار، آستین، پیراهن و…. نقش بسیار زیادی دارد. این دوخت زمانی به کار می‌رود که بخواهید لبه لباس را به داخل داده و دوختی انحام دهید که از بیرون مشخص نباشد و به فرم دادن لبه کمک کند. برای تودوزی لبه باید تقریبا سه تا پنج سانتی متر از لبه را اضافه گذاشته و با به داخل دادن به دوخت آن بپردازید. دوخت با این پایه مخفی است و باید با نخ همرنگ پارچه استفاده شود. از این پایه در دوخت بسیاری از لباس‌ها استفاده می شود و کاربرد بسیار زیادی دارد.
از این دوخت در انواع لباس از مجلسی تا اداری استفاده می‌شود و باعث میزی و زیبایی دوخت نهایی می‌شود. پایه سردوزی یکی از پرکاربردترین پایه‌ها در صنعتی خیاطی است که تقریبا در دوخت بیشترر لباس‌ها کاربرد دارد. خیاطان حرفه‌ای برای تمیل دوخت های خود برای زیبایی دوخت از این پایه برای تودوزی لبه‌ها استفاده می‌کنند.

چگونه پایه پس دوزی را نصب کنیم؟

نحوه نصب پایه پس دوزی
نحوه نصب پایه پس دوزی

برای استفاده از پایه پس دوزی ابتدا پایه را در جای خود قرار داده و آن را به چرخ متصل کنید. سپس کشش نخ را به عددی حدود سه تا شش تغییر دهید تا به راحتی دوخت مخفی انجام شود. برای دوخت نامرئی یا همان پس دوزی استفاده از نخ معمولی مناسب است و به راحتی امکان پذیر است. در استفاده از سوزن مناسب پس دوزی بهتر است از سوزن شماره هفتاد و یا هشتاد استفاده کنید تا نتیجه مطلوب داشته باشید.
از این پایه با چرخ خیاطی گلدوزی کاچیران نیز می‌توانید به راحتی با استفاده از دکمه اچ (H) و یا ME از این پایه استفاد ه کنید. کار با این پایه و نصب آن بسیار آسان است فقط نیاز به کمی تمزین برای دقت در تنظیم و درستی دوخت آن دارد.

خواندن
خرید چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ به رعایت چه نکاتی نیاز دارد؟

آموزش پس دوزی با چرخ خیاطی

آموزش پس دوزی لبه لباس
آموزش پس دوزی لبه لباس

روش کار با پایه پس دوزی چرخ خیاطی به این صورت است که ابتدا باید آن را نصب کنید. برای انجام این دوخت باید در لبه پارچه یا لباس مورد نظر خود را به اندازه سه تا پنج سانت اضافه قرار دهید. مقدار اضافه پارچه باید به سمت داخل قرار گیرد و برای تودوزی ضروری است. بای شروع پشت پارچه را به سمت خود قرار دهید. سپس تقریبا دوسانتی‌متر از لبه را تا زده و آن را روی  مقدار زاپاس ادامه پارچه به همین اندازه قرار دهید و دو تای آخر را روی لبه اصلی تا بزنید تا روی هم قرار گیرند. پس از هم پوشانی دو تای حدودا دوسانتی متری روی لبه می‌توانید آن را در زیر پایه دوخت قرار دهید.
دوخت باید تنها یک تار کوچک از پارچه را بگیرد و کاملا مخفی باشد. کار با پایه پس دوزی بسیار آسان است و با چند بار تمرین به راحتی امکان پذیر است. با پیچ تنظیم نیز می‌توانید به راحتی پایه را روی لبه پارچه تنظیم و جابه‌جا کنید تا درست در جای خود دوخت انجام دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی پایه پس دوزی و روش استفاده از آن پرداختیم. برای مقالات بیشتر می‌توانید به مجله خیاطی بیست بافت سر بزنید. این دوخت که یکی از پر کاربردترین دوخت‌های هر خیاطی است هم به صورت دستی و هم با استفاده از پایه چرخ خیاطی امکان پذیر است. پایه‌های بسیار زیادی برای دوخت‌های مختلف چرخ خیاطی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها پایه سردوزی و پایه پس دوزی است. در مقالات گذشته به معرفی پایه سردوز نیز پزداختیم و پیشنهاد می‌شود حتما به آن سربزنید زیرا از پرکاربرد ترین پایه‌های مصرفی خیاطی است.
پس دوزی از گذشته تا به امروز یکی از پرکاربردترین دوخت‌ها برای لباس‌های رسمی به حساب می‌آید. تودوزی از گذشته در دوخت انواع لباس کاربرد داشته و در آن زمان به صورت دستی انجام میشد. امر.زخ با پیشرفت صنایع مختلف و انواع چرخ خیاطی پایه های مختلف از جمله سردوز به تسریع دوخت انواع لباس کمک بسزایی کرده است. با استفاده از این پایه میتوانید لباس‌هایی بسیار زیباتر با دوختی تمیز و مرتب داشته باشید. نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات سایت با ما در میان بگذارید. برای خرید انواع چرخ خیاطی ژانومه و برندهای معروف دیگر و ملزومات دوخت به فروشگاه ۲۰ بافت مراجعه کنید تا علاوه بر مشاوره رایگان، تنوع بسیاری نیز در برندهای معتبر برای انتخاب با قیمت‌های مختلف داشته باشید.