فرش ها یکی از گرانبها ترین و زیباترین محصولات نساجی هستند که در جای جای جهان طرفداران زیادی دارند. زیبایی فرش‌ها به قدری زیاد است که از آن ها به اندازه زیر پا، روی دیوار هم استفاده می‌شود. فرش ها را از کنار هم قرار دادن یک به یک چندین رشته نخ و کوبیدن آنها به یکدیگر می‌بافند. برای اینکه بافت فرش محکم شود باید لبه های آن را دور دوزی کنید. اما فرش مانند یک پارچه معمولی نیست که بخواهید آن را از زیر یک چرخ خیاطی معمولی رد کرده و دور تا دور آن را دوخت بزنید. اول از همه اینکه لبه های افقی و عمودمی فرش با هم تفاوت دارند. به همین خاطر برای دور دوزی چرخ به دو مدل دستگاه چرخ خیاطی نیاز خواهید داشت. مقوله فرش بافی همواره با دو موضوع دیگر به نام های سردوزی فرش و ریشه دوزی آن همراه است. اما ریشه و سر فرش را چگونه و با چه دستگاه هایی می‌دوزند؟در این مقاله از ۲۰بافت سعی داریم چرخ سردوز و  چرخ ریشه دوز فرش را به شما معرفی کنیم و کاربرد آنها را به شما توضیح دهیم.

چرخ سردوز فرش

اگر به لبه های کناری و افقی فرش ها دقت کنید متوجه وجود پرزهایی می‌شوید. این پرزها جزئی از خود فرش هستند اما اگر لبه های افقی فرش دوخته و محکم نشده باشند، پودهای فرش بعد از مدتی از هم باز می‌شود و می‌ریزد. به همین خاطر باید لبه افقی فرش را بدوزید تا تراکم بافت فرش حفظ شود. به دوختن لبه های افقی (کناری) فرش، سردوزی فرش می‌گویند.

خواندن
انواع مانکن لباس و تأثیرات آن در فروش لباس و پوشاک

شما می توانید کار سردوزی فرش را به صورت دستی یا با استفاده از چرخ سردوزی فرش انجام دهید. معمولا دوخت های دستی استحکام زیادی ندارند و بسیار هم زمان‌بر هستند. در حالی که دوخت های ماشینی سریع انجام می‌شوند و دوخت های آنان قوام و استحکام خوبی دارد.

شما می توانید کار سردوزی فرش را با نخ‌هایی هم‌رنگ یا با رنگ‌های مکمل و متضاد انجام دهید تا زیباتر از آب دربیاید. توصیه ما این است که رنگ نخ سردوزی فرش، همرنگ چله یا زمینه فرش باشد. چرخ خیاطی سردوز فرش به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. از جمله چرخ های تیغ چپ و تیغ راست، دونخ و سه نخ. بهترین دستگاه های سردوز فرش دستگاه های ژاپنی و بعد تایوانی هستند.

ریشه فرش

ریشه فرش یکی از جذاب ترین قسمت های فرش است که علاوه بر زیبایی ظاهری، باعث می‌شود تا تار و پود فرش محکم در کنار یکدیگر بمانند. اتفاقی که باعث بالا رفتن طول عمر فرش می‌شود. ریشه فرش در لبه های عمودی (بالا و پایین) فرش قرار دارند و می‌توانند اشکال مختلفی از جمله ریشه ساده، گره ‌دار، توری، زنجیری، گیس بافت و غیره داشته باشند.

ریشه های فرش معمولا در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و می‌توانند خیلی سریع دچار پوسیدگی شده یا از هم باز شوند. به همین خاطر ریشه دوزی یکی از مهمترین کارهایی است که پس از بافتن فرش باید انجام شود. البته از ریشه دوزی برای ترمیم فرش های آسیب دیده نیز استفاده می‌کنند.

ریشه دوزی فرش

ریشه ها کاربردی فراتر از افزودن به جذابیت فرش دارند و کار اصلیشان محکم کردن تار و پود فرش است. اما اگر خودشان قدرت و استحکام لازم را نداشته باشند، نمی توانند از گره های تار و پود فرش محافظت کنند. ریشه دوزی فرش یک فرآیند دوزندگی است که طی آن ایراداتی از قبیل پوسیدگی، پارگی، تغییر رنگ و غیره از ریشه فرش برطرف می شود و ریشه های جدیدی جایگزین ریشه های قدیمی و مستهلک می‌شوند. شما می‌توانید کار ریشه دوزی را هم به جهت ترمیم فرش هایی با ریشه های آسیب دیده انجام دهید، و هم به جهت تحکیم ریشه های فرش پیش از آسیب دیدن.

خواندن
لیست اموزشگاه های خیاطی در اراک

بهترین فرش ها معمولا پیش از عرضه در بازار ریشه دوزی هم می‌شوند.

مزیت ها ریشه دوزی فرش

ریشه های فرش نقش مهمی در حفظ استحکام فرش دارند. رطوبت زیاد یکی از اصلی ترین عواملی است که می تواند به ریشه های فرش آسیب بزند. مواد شیمیایی، ساییدگی، پارگی، قرار داشتن مداوم زیر تابش مستقیم نور خورشید و غیره هم از جمله دیگر عوامل آسیب زننده به ریشه فرش هستند. در چنین شرایطی ریشه دوزی فرش می‌تواند مزیت های زیادی برای شما داشته باشد. از جمله جایگزین کردن ریشه های آسیب دیده با ریشه های نو، کمک به حفظ حالت طبیعی فرش، حفظ ارزش و قیمت فرش و بازگرداندن زیبایی و جذابیت به آن.

روش ‌های ریشه دوزی فرش

به صورت کلی ریشه دوزی فرش به دو دسته ریشه دوزی دستی و ماشینی تقسیم بندی می‌شوند. اینکار با چرخ ریشه دوزی فرش هم سریعتر انجام می‌شود و هم کیفیت و استحکام بالاتری دارد. اما به صورت کلی، چه کار ریشه دوزی را به صورت دستی انجام دهید و چه با ماشین، سه روش یا بهتر است بگوییم متد کلی برای اینکار وجود دارد که عبارتند از:

ریشه دوزی به روش بطلمه : این روش برای ریشه دوزی فرش هایی به کار می‌رود که بافت های ریز و رج های متعدد و زیاد دارند و نمی‌توان سوزن را از داخل آنها رد کرد.
ریشه دوزی مغزی : ریشه دوزی با استفاده از سوزن نخ دار.
ریشه دوزی متصل : مناسب فرش های برش خورده‌ای که ریشه ها به صورت جداگانه به آن متصل می‌شود.

خواندن
آموزشگاه خیاطی در ساری، بهترین کلاس خیاطی مازندران (شهریه اقساط)

جمع بندی

فرش ها منسوجات جذابی هستند که از کنار هم قرار دادن و کوبیدن رشته های نخ در کنار هم بافته می‌شوند. این کالاهای ارزشمند برای اینکه بتوانند تراکم کوبیده شده خود را حفظ کنند باید از دو طرف افقی و عمودی دوخت بخورند. به دوختن لبه های افقی فرش سردوزی فرش گفته می‌شود و به دوختن لبه های عمودی، ریشه دوزی. سردوزی و ریشه دوزی فرش را می‌توان به صورت دستی یا با استفاده از چرخ های مخصوص سردوز و ریشه دوز فرش انجام داد. استفاده از چرخ سردوز و ریشه دوز فرش باعث می‌شود تا نتیجه کار محکم تر باشد و روند کار نیز سریع تر پیش برود.

شما می توانید در کنار سایر چرخ های خیاطی صنعتی و خانگی، انواع چرخ های سردوز و ریشه دوز فرش را در برندهای متنوع از ۲۰ بافت خریداری کنید. ۲۰ بافت با سالها تجربه درخشان در زمینه تجهیز انواع کارگاه ها و کارخانه های دوزندگی و بافندگی، بهترین دستگاه ها را با ضمانت کیفیت و کمترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد. فاصله شما تا فروشگاه آنلاین ما تنها یک کلیک است.