پایه چرخ خیاطی یک قطعه کوچک است که باعث می‌شود دوخت ها راحت تر صورت گیرد. امروزه پایه‌های چرخ خیاطی بسیار زیادی در بازار و برای انواع مختلف چرخ خیاطی وجود دارد. هیچ ضرورتی وجود ندارد که با همه انواع این پایه‌ها آشنایی داشته باشیم. ما در این جا به معرفی انواع پایه چرخ خیاطی پرکاربرد آن ها می‌پردازیم.

خواندن
لیست قیمت بروز انواع چرخ خیاطی ۱۴۰۲(خانگی و صنعتی)

تغییر پایه چرخ خیاطی

در اکثر چرخ خیاطی های مدرن امروزی، به‌راحتی و با استفاده از یک اهرم می‌توان پایه چرخ خیاطی را تعویض نمود. پایه چرخ خیاطی به نگاه دارنده پایه‌ای متصل شده که توسط یک میله و یک پیچ کوچک مهار شده است. شما نیاز نیست که نگه دارنده پایه را جدا نمائید مگر اینکه قصد نظافت یا تعمیر داشته باشید.

 

انواع پایه چرخ خیاطی
انواع پایه چرخ خیاطی خانگی و صنعتی-۲۰بافت

۱ ـ پایه های ساده دوزی

این پایه ها در دو شکل دارای شکاف باز و شکاف نیمه باز موجود است که نوع شکاف های باز را چند کاره نیز می‌گویند. زیرا علاوه بر دوخت های ساده زیگزاگ هم می‌دوزد و کارهای دیگر نیز در بعضی از چرخ های خیاطی انجام می‌دهد . اما آن پایه‌هایی که شکاف آن‌ها در حد یک دایره کوچک نیمه باز است فقط ساده دوزی می‌کند و یا دوخت های ساده انجام می‌دهد.

 

پایه ساده دوزی-20بافت

خواندن
چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ و نکات مهمی که باید بدانید+فیلم آموزش

۲ ـ پایه های سر دوز

با اینکه می‌توانیم با پایه همه کاره، دوخت زیگزاگ نیز بر سر درز ها ایجاد کرد و یا از چرخ های مخصوص پاک دوزی استفاده نمود با این وجود برخی از چرخ های خیاطی پایه ای برای پاک دوزی دارند که پارچه را جمع نمی‌کند.

 

پایه چرخ سردوز-20بافت

۳ ـ پایه کوک شل و ریشه زن

در وسط برخی پایه های چرخ خیاطی میله‌ای قرار داده شده است که زیگزاگ ها روی آن زده می‌شود و چون از حالت معمولی بسیار شل‌تر می‌باشند، می‌توانیم با باز کردن دو لای پارچه از یکدیگر و چیدن آن‌ها بعنوان کوک شل از آن استفاده کرد. اما اگر همین زیگزاگ‌ها با برنامه‌های دیگر زده شوند ( که این بستگی به نوع چرخ خیاطی دارد) می توان با آن ریشه نیز زد.

پایه کوک شل یا پایه ریشه زن-20بافت

 

پایه ویگورلی-20بافت

خواندن
لیست آموزشگاه های خیاطی در تهران،آدرس و تلفن(شهریه اقساط)✅

۴ـ پایه های زیپ دوزی

بصورت کلی زیپ ها سه دسته اند: ۱- زیپ های مخفی، ۲-زیپ های دو طرفه  ۳-زیپ های کاپشنی.

با همه پایه های چرخ خیاطی زیپ دوزی چرخ ها می‌توان هر سه نوع را دوخت را انجام داد اما برای راحت تر دوختن آن‌ها طراحی های متفاوتی برای هرکدام از انواع این پایه‌های چرخ خیاطی انجام شده است .با این حال آن چیزی که باید برای خرید جداگانه این نوع پایه ها برای چرخ خیاطی خود در نظر بگیرید، بلندی یا کوتاهی میله پایه چرخ خیاطی‌تان است زیرا ممکن است این‌ها با یکدیگر هماهنگ نباشند.

 

پایه زیپ دوزی-20بافت

پایه زیپ مخفی-20بافت

خواندن
یادگیری و مراحل آموزش خیاطی حرفه ای (نکات تبدیل شدن به خیاط حرفه ای)

۵ ـ پایه پس دوز

با اینکه چرخ های خیاطی مخصوص پس دوزی یا دوخت مخفی در بازار موحود هستند که به وسیله آن ها می‌توان لبه پایین لباس ها را دوخت با این حال برخی از چرخ های خیاطی همه کاره نیز پایه مخصوص و یا ژتون مخصوصی دارند که با آنها هم می‌توان پس دوزی را انجام داد. البته حتما باید نخ همرنگ پارچه را استفاده کرد و به کشش نخ بسیار توجه نمود و نحوه تاکردن پارچه جهت دوخت پس دوزی با چرخ همه کاره در شکل نشان داده شده است.

پایه پس دوز-20بافت

 

۶ ـ پایه گردونه دوزی یا ساتن دوزی

در هنر و دوخت ساتن دوزی، دوخت زیگزاگ ها به قدری نزدیک بهم و یکدست دست زده می‌شوند که اگر شما آن‌ها را با نخ ابریشمی بدوزید مانند ساتن به نظر می‌آیند. جهت نقش اندازی و وصل پارچه ها به یکدیگر می‌توان از این نوع دوخت استفاده نمود.

 

پایه پایه گردونه دوزی یا ساتن دوزی

 

۷ ـ پایه لب لول

این مدل پایه چرخ خیاطی صنعتی ، برگردی در سر خود دارد که باید پارچه را در داخل آن جا داد و سپس نسبت به دوخت اقدام نمود. که هم از دوخت ساده می توان استفاده کرد و هم از دوخت زیگزاگ، البته مشروط به اینکه، زیگزاک ها از عرض دوخت بیشتر نشوند . ضمنا می‌توانید به شکل میان دوز دو طرف پارچه را در وسط به این شکل بدوزید ( در شکل پایین نمایش داده شده است )

 

پایه لب لول-20بافت

 

۸ ـ پایه مغزی دوزی

از دیگر پایه هایی که برای دور دوزی استفاده می شود پایه های مخصوص نوار اریب است که با آن می‌توان هم مغزی دوزی کرد و هم نوار اریب دوخت. بعد از تهیه نوار اریب که می‌توانید آن را هم از اریب پارچه تهیه کنید و با علامت گذار نوار اریب و یا اتو و دست آن را شکل دهید و یا به شکل آماده از بازار تهیه کنید آن را به طرقی که در شکل نشان داده شده می توانید بکار گرفته و مغزی دوزی کنید .

 

پایه مغزی دوزی-20بافت

 

۹ ـ پایه زنجیره دوزی

برای زنجیره دوزی که نوعی دوخت تزیینی است در بعضی از چرخ ها ( مثل چرخ خیاطی ژانومه ۸۰۲ ) ماسوره خاصی همراه با پایه آن در نظر گرفته شده که این ماسوره نخی به آن پیچیده نشده و مثل ماکو عمل می‌کند. در حقیقت در زنجیره دوزی فقط نخ رویی را داریم. شکل پایه و ماسوره ماکو همراه با نوع دوخت آن در شکل نشان داده شده است.

نکته مهم این است که موقع دوخت باید پشت پارچه زیر پایه قرار گیرد زیرا دوخت زنجیره زیر کار است. در انتها نیز دقت کنید نخ را بلند تر بچینید و با سوزن دستی انتهای آن را محکم کنید . در صورت بی دقتی و کشیده شدن اشتباه نخ تمام دوخت شما شکافته می‌شود.

 

نمونه دوخت پایه زنچیره دوزی

پایه زنجیره دوزی-20بافت

خواندن
لیست قیمت چرخ های خیاطی جک

۱۰ ـ پایه قیطان دوزی

بعضی از چرخ های خیاطی برای قیطان دوزی پایه ای در نظر گرفته اند که زیر آن شیار نسبتا کلفتی دارد که قیطان داخل آن قرار می گیرد و دوخت روی آن انجام می شود . البته برای قیطان دوزی از پایه های همه کاره نیز می توان استفاده نمود فقط باید دقت کرد سوزن دوخت های زیگزاگی که روی آن قرار می‌گیرد دقیقاً در کنار قیطان فرود بیایند.

 

پایه قیطان دوزی-20بافت

 

۱۱ـ پایه مخصوص نخ ماهیگیری

در بعضی چرخ ها برای این نخ پایه خاصی در نظر گرفته‌اند. می دانیم که نخ ماهیگیری نخی نایلونی و شق می‌باشد که در انتهای لبه لباس ها با دوخت های زیگزاگی و یا کردونه دوخته می‌شود شق بودن نخ کمک می‌کند که لبه لباس حالت موج دار به خود بگیرد برای لباس های شب و عروس این نخ کاربرد فراوان دارد.

 

پایه مخصوص ماهیگیری-20بافت

 

۱۲ـ پایه رگه دوزی

رگه دوزی دوخت های نازک و تزینی است که روی لباس ها انجام می شود در پشت پایه شیار های نازکی تعبیه شده و باید با سوزن دوقلو با فاصله زیاد دوخته شود این دو دوخت که زیر آن کمی جمع شده کمک می کند رگه نازکی روی پارچه قرار گیرد. هر رگه جداگانه باید اتو شود و بعد رگه دیگر در کنار آن دوخته شود .

 

پایه رگه دوزی-20بافت

خواندن
تفاوت اتو سیلتر اصل ترکیه با اتو سیلتر ایرانی

۱۳ـ پایه دکمه دوزی

برای دکمه دوزی کارپیش بر حتما باید پایین باشد و یا از صفحه مخصوص دکمه دوزی یا گلدوزی استفاده گردد طریقه جا انداختن پایه های چرخ های متفاوت با هم فرق دارد حتما از کاتالوگ مربوط به چرختان کمک بگیرید.معمولا پایه هایی که دومیله دارند اول باید میله عقبی را در شیار پشت جا انداخت و بعد میله جلویی در شیار وسط قرار گیرد .

 

پایه دکمه دوزی-20بافت