انواع پیلی دامن

در این مقاله سعی داریم نحوه چین دار کردن لباس ها و انواع پیلی دامن را به شما آموزش دهیم. چین‌ها علائم خاصی هستند که در سطح لباس‌ها قابل مشاهده بوده و دارای عمقی هستند که هنگام حرکت دادن لباس مشخص می‌شوند. استاندارد اندازه عمق این چین‌ها معمولاً بین ۱ تا ۲۰ سانتیمتر است، که این اندازه‌ها به نوع چین یا پیلی وابسته است. از انواع پیلی دامن می توان به پیلی یک طرفه، پیلی دو طرفه، پیلی دوقلو دوبل، پیلی پلیسه ای، پیلی بادبزنی و پیلی ناودانی اشاره کرد. با مطالعه آموزش دوخت انواع پیلی‌ دامن می توانید لباس های زیباتری بدوزید و برای مراسم های مختلف از پوشیدن آن لذت ببرید.

خواندن
صفر تا ۱۰۰ رشته طراحی لباس+درآمد و بازارکار

آموزش پیلی یک طرفه

این نوع از پیلی‌ها در قسمت پایین تنه و دامن‌ها بیشتر به چشم می‌خورند تا در قسمت بالای تنه، اما در برخی از طرح‌ها ممکن است در بالا نیز وجود داشته باشند. برای محاسبه طول پارچه، دو برابر عمق هر پیلی را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، مقدار پارچه برابر با دو برابر عمق هر پیلی خواهد بود. به عنوان مثال، اگر عمق هر پیلی را ۵ سانتیمتر در نظر گرفته‌اید، باید ۱۰ سانتیمتر پارچه را برای هر پیلی اضافه کنید. این اطلاعات را می‌توانید در تصویر شماره یک مشاهده کنید.

نکته: در طراحی دامن، توجه کنید که پیلی‌ها به سمت پهلو باز شوند. اگر پیلی‌ها به سمت وسط باز شوند، این باعث بزرگتر نشان دادن شکم خواهد شد. همچنین، حتماً اطمینان حاصل کنید که برای سمت‌دهی به قسمت‌های بالایی پیلی روی یک پا قرار گرفته باشد.

خواندن
راهنمای انتخاب و نصب سوزن چرخ خیاطی

مرحله اول: برای دوختن دامن، ابتدا باید پارچه مورد نظر را انتخاب کنید و آن را به اندازه ۱۰ سانتیمتر بیشتر از اندازه مورد نیاز برای پیلی با عمق ۵ سانتیمتر در نظر بگیرید. سپس در قسمتی که می‌خواهید پیلی ایجاد کنید، پارچه را تا زده و از لبه پارچه ۵ سانتیمتر به داخل بیایید.

دومین مرحله: برای اندازه ی دقیق پیلی یک خط روی پارچه بزنید و از روی همان خط شروع به دوختن کنید (با توجه به تصویر). سعی کنید تمام خط را کوک بزنید و سپس با چرخ خیاطی به مقدار نیاز چرخ کنید.

خرید ارزان و اقساطی چرخ خیاطی ژانومه

سومین مرحله: اکنون درز پیلی را اتو می کنید و سپس پارچه را باز می کنید و به یک سمت می خوابانید و مجددا اتو می زنید.

مرحله پایانی: چند کوک در بالای پیلی می زنید تا پیلی سر جای خود باقی بماند و سپس آن قسمت را می شکافید.

خواندن
یادگیری و مراحل آموزش خیاطی حرفه ای (نکات تبدیل شدن به خیاط حرفه ای)

خواندن
لیست قیمت آنلاین چرخ خیاطی خانگی

آموزش دوخت پیلی دو طرفه

در ادامه اموزش دوخت انواع پیلی دامن بهتر است پیلی دو طرفه را به شما آموزش دهیم. این پیلی را با نام پیلی دوقلو یا چین دوقلو هم می شناسند. پیلی دو طرفه هم مثل پیلی یک طرفه برای دامن ها کاربرد دارد. بر خلاف پیلی یک طرفه در این نوع پیلی برای اندازه زدن باید ۴ برابر عمق پیلی، پارچه اضافه کنید. برای مثال اگر عمق پیلی را ۴ سانتیمتر در نظر گرفته اید، باید ۱۶ سانتیمتر پارچه اضافه تر در نظر بگیرید.

معمولا در دامن ها این نوع پیلی در وسط یا روی دو پا و یا هم در وسط و هم روی دو پا قرار می گیرد. اگر قصد دارید ۳ عدد پیلی با عمق ۵ سانتیمتر را در وسط دامن ایجاد کنید، باید در قسمت جلویی دامن پارچه را به میزان ۶۰ سانتیمتر بیشتر از اندازه مورد نیاز در نظر بگیرید. برای الگو، نصف آن را برای دامن با ابعاد ۳۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. با این روش، هنگامی که دولا شد، این اندازه به ۶۰ سانتیمتر تبدیل می‌شود.

اولین مرحله: اولین گام جدا کردن قسمت پیلی و علامت زدن آن روی پارچه است. توجه داشته باشید که خط نقطه چین در تصویر محلی است که از آنجا شما پارچه را برای چین دو طرفه تا می زنید. دقت کنید که دو تا ۵ سانتیمتر را از دو طرف نقطه چین هم اندازه بزنید.

دومین مرحله: پارچه را از قسمت نقطه چین تا می زنید و در فاصله ی ۱۰سانتیمتری آن را کوک می زنید. سپس روی آن را به اندازه ی دلخواه با چرخ خیاطی، می دوزید.

خواندن
آموزش چین روی پارچه با پایه چین پشت پیچ دار

سومین مرحله: اکنون درز را اتو کرده و پارچه را باز می کنید و از محل نقطه چین که وسط قرار دارد به داخل فشار می دهید، طوری که دو پیلی در دو طرف ایجاد شود ( مطابق تصویر). توجه داشته باشید که  دو خط در دو طرف قرار بگیرد. سعی کنید چند کوک هم در قسمت بالای پیلی بزنید تا پیلی در جای خود ثاب بماند.

فراموش نکنید که پیلی دو طرفه همان طور که از نامش پیداست می تواند از دو سمت مورد استفاده قرار بگیرد، یکی سمت زیر با توجه به عکس شماره ۳، و دیگری از سمت رو با توجه به عکس شماره ۴. به تصویرها توجه داشته باشید.

خواندن
انواع پایه چرخ خیاطی

آموزش دوخت پیلی دوقلو دوبل

در صورتیکه دو پیلی دو طرفه را داخل هم بدوزید در واقع یک پیلی دو قلو دوبل ایجاد کرده اید. به این صورت که پیلی داخلی بزرگتر و پیلی بیرونی هم کوتاه تر دوخته می شود تا هنگام راه رفتن زیبایی مد نظر را داشته باشد. در این مدل چین به ازای هر پیلی باید ۴۰ سانتیمتر پارچه اضافه تر در نظر گرفته شود. در نتیجه اگر بخواهید دو پیلی دوقلو دوبل در جلوی کار داشته باشید، باید مقدار ۸۰ سانتیمتر پارچه اضافه تر در نظر بگیرید.

اولین مرحله: مانند مراحل قبل جای پیلی را روی پارچه مشخص کنید. پس از مشخص کردن محل پیلی، پارچه را تا می زنید و مطابق شکل فواصل ۸ و ۱۲ سانتیمتری را اندازه می زنید. روی خطوط را مانند مراحل قبل به اندازه ی دلخواه کوک می زنید. این کار را باید طوری انجام دهید که خط نزدیک به دولای پارچه ۳ تا ۵ سانتیمتر بلندتر از خط دوم باشد.

دومین مرحله: ابتدا درزها را اتو کشیده و سپس پارچه را باز می کنید. حالا درزها را روی هم گذاشته و فشار داده و بعد اتو می زنید.

پس از مرحله اتو کشی، پیلی دوم را همانند حالت پیلی دو طرفه اتو می زنید. در نهایت کوک هایی که برای ثابت نگه داشتن پیلی ها زده بودید را می شکافید.

با پایان اتو زدن پیلی به شکل زیر در می آید.

خواندن
پایه چین سوزنی، کاربرد و نصب پایه چین سوزنی+ویدئو ✅

آموزش دوخت چین پلیسه ای

یک از مباحث جذاب آموزش دوخت انواع پیلی دامن، آموزش دوخت چین پلیسه ای است. چین پلیسه ای به چین و چروک هایی که در یک امتداد پشت سر هم و منظم در سطحی از پارچه وجود دارد گفته می شود. معمولا عمق این چین ها بین ۱ تا ۵ سانتیمتر می باشد. چین ها می توانند یک طرفه و یا دو طرفه و یا پیله سُلی (به پیله هایی که در بالا نسبت به پایین کم عرض تر هستند گفته می شود) باشد. در این مطلب به شما طریقه ی پلیسه ی ۱ سانتیمتری را آموزش می دهیم که به کمک دست و تا زدن بر روی پارچه ایجاد می شود. توجه داشته باشید که مقدار پارچه ۳ برابر تعداد پیلی هایی است که می خواهید ایجاد کنید. یعنی برای هر ۱ سانتیمتر پیلی باید ۳ سانتیمتر پارچه اضافه تر در نظر گرفته شود.

با کمک دست بر روی پارچه یک پیلی ۱ سانتیمتری ایجاد می کنید و سنجاق می زنید. سپس آن را اتو می کنید و پیلی های بعدی را نیز به همین ترتیب ادامه می دهید. در آخر بالای همه ی پیلی ها را کوک زده تا پلیسه در جای خود ثابت بماند.

نکته ی قابل توجه این است که به هنگام اندازه زدن روی پارچه از اولین پیلی ۱ سانتیمتر و بقیه را ۲ سانتیمتر اندازه بزنید، اکنون اندازه های ۲ سانتیمتری تا می شود و به زیر ۱ سانتیمتری ها می رود. برای یادگیری بهتر به تصاویر زیر دقت کنید.

پلیسه می تواند به عنوان یک مدل خاص در بعضی از قسمت های لباس به کار برود.

برای اینکه این پلیسه ها به مرور از هم باز نشوند و ظاهر ان ها ثابت باقی بماند در مواقعی که می خواهید لباس را اتو زده و یا بشورید از بست ها در زیر لباس و در قسمت پیلی ها استفاده نمایید.

چین سوزنی: می توان گفت که ساده ترین نوع چین دادن به لباس همین چین سوزنی است. برای اینکه چین ها بسیار ریز هستند به آن ها چین سوزنی می گویند. توجه داشته باشید که مقدار پارچه را ۲ تا ۲ ونیم برابر در نظر بگیرید. یک طرف پارچه را با کوک های ریز می دوزید و یا با بزرگ ترین حالت چرخ و کشش شل شروع به چرخ می کنید. نخ زیر ان را هم باید بکشید و سپس چین های ریز به وجود آمده را مرتب کنید.


پیلی باد بزنی چیست

به چند پیلی درون هم، پیلی بادبزنی می گویند.

پیلی ناودانی چیست

در پیلی ناودانی، رو پیلی وسط بین پیلی ها قرار می گیرد.

پیلی ناودانی

پیلی را تا کرده و در قسمت کمر به وسیله ی کوک ثابت نگه دارید.

پیلی ناودونی

مدل های مختلف پیلی که آموزش داده شد بر روی انواع پارچه های مناسب لباس مجلسی و دامن قابل اجرا است و برای دوخت آن ها از هر نوع چرخ خیاطی ژانومه ، کاچیران و غیره می توانید استفاده کنید. بعد از مطالعه مواردی که گفته شد می توانید ابتدا روی یک پارچه معمولی روش ها را تست کنید و بعد از تسلط کافی بر روی مدل های مختلف، می توانید آن را روی پارچه های دلخواه خود پیاده کنید.